عید کجا برویم؟/ پیشنهادهای جذاب مستندسازان برای ایرانگردی در نوروز

سوال کلیشه‌ای است اما پاسخ‌ها خیر؛ "نوروز به کدام مناطق سفر کنیم؟" ایران پُر از جاذبه‌های گردشگری بکر است که مستندسازان ایران آنها را معرفی کرده‌اند.
تصویر عید کجا برویم؟/ پیشنهادهای جذاب مستندسازان برای ایرانگردی در نوروز

به گزارش سایت خبری پرسون، «دریا»، «شمال» و شاید هم «خارج!»؛ این عبارات، کلیشه‌ترین پاسخ به یک سوال است؛ «عید کجا برویم؟!»

نوروز باستانی فرارسیده و اکثر خانواده‌های ایرانی برنامه‌های ویژه‌ای برای استفاده از تعطیلات نوروز و سفر به مناطق مختلف ایران دارند، اما سؤال اصلی اینجاست که آیا همه ایران را به درستی می‌شناسیم تا بتوانیم انتخاب درستی از مقصد سفر نوروزی خود داشته باشیم؟‌

موضوع مهم این است که بدانیم کشورمان ایران دارای مقاصد گردشگری فراوانی است. مناطقی که هنوز بکر مانده‌اند و به اندازه کافی شناخته شده نیستند. بدون شک بازدید از آنها و آشنایی بیشتر با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری ایران حس و حال خوبی را برای خانواده‌های ایرانی به ارمغان می‌آورد.

اما هنوز به سؤال اصلی خود پاسخ نداده‌ایم؛ «عید نوروز کجا برویم؟»؛ برای پاسخ به این پرسش، سراغ تعدادی از مستندسازان کشورمان رفته‌ایم و این سوال را از آنها پرسیده‌ایم. فیلمسازانی که تخصص ویژه‌ای در ساخت مستندهای ایرانگردی دارند و در یکی دو دهه اخیر با ساخت مستندهایی از «ایران زیبا» نشان دادند که به خوبی نقاط بکر ایران را می‌شناسند.

باغ ماهان کرمان؛ جاذبه‌ها، تصاویر و آدرس | مجله علی بابا

1- یک باغ سرسبز به نام "شاهزاده ماهان"؛ تا چشم کار می‌کند، کویر است!

سراسر ایران زیبا، پر از باغ‌های اعجاب‌انگیزی است که بسیاری از آنها در دل کویر ساخته‌شده‌اند. هادی آفریده مستندساز که مجموعه مستند «پردیس‌های خیال» را تولید و کارگردانی کرده، پیشنهاد سفر به این باغ‌های زیبا را می‌دهد. او می‌گوید باغ سازی ایرانی صرفا نوعی از کشت و زرع نبوده و بیش‌تر جنبه هنری و معماری داشته است. به همین دلیل است که بسیاری از این باغ‌ها در دل کویر ساخته‌شده‌اند و جاذبه گردشگری منحصر به فردی برای بازدیدکنندگان دارند.

نخستین باغ کویر ایرانی که هادی آفریده معرفی می‌کند، باغ شاهزاده ماهان در استان کرمان است. باغی زیبا و مشهور در جنوب ایران که می‌تواند تجربه متفاوتی را برای گردشگران ایرانی رقم بزند.

آفریده در معرفی این باغ می‌گوید: جاذبه گردشگری این منطقه این است که در 4 طرف آن و تا شعاع چند صد کیلومتری، حتی یک درخت سبز نیز وجود ندارد، اما داخل باغ بسیار سرسبز و زیبا است. مشهور است که کویر شهزاد، گرم‌ترین نقطه جهان شناخته می‌شود و این کویر در نزدیکی باغ شاهزاده ماهان قرار دارد. بنابراین اگر به باغ شاهزاده ماهان سفر می‌کنید، تجربه سفر به گرم ترین نقطه جهان را خواهید داشت!

شاید تا اینجای متن از سفر به باغ شاهزاده ماهان منصرف شده باشید، چرا که احساس می‌کنید سفر به منطقه‌ای گرم خواهید داشت اما ادامه این گزارش را بخوانید:

در 300 کیلومتری دشت کرمان، رشته کوهی واقع شده است که در زیر آن رشته قناتی حرکت می‌کند. آب این قنات لحظه ای در یک محل متوقف می‌شود، از زمین بیرون می‌آید و باعث پیدایش باغ شاهزاده ماهان می شود. اگر عکس‌هوایی این منطقه را در گوگل سرچ کنید، می‌بینید که در دل یک کویر بی‌پایان، یک مربع سبز وجود دارد و آن باغ شاهزاده ماهان است.

آفریده تاکید دارد که باغ شاهزاده ماهان متعلق به دوران قاجاریه است؛ این باغ سرسبز از معماری متفاوتی برخوردار است که می‌تواند تجربه جدیدی برای گردشگران به شمار می‌رود. از سویی دیگر، حیات این باغ مدیون قنات‌هایی است که در اطراف آن از سده‌ها پیش ساخته شده است.

روستای درک چابهار و دیدنی‌هایش | جایی که کویر به دریا می‌رسد

2- روستای "درک" چابهار؛ جایی که کویر و دریا به هم می‌رسند

تقریبا هر سال عادت کرده‌ایم که مستند «ایرانگرد» را از شبکه یک سیما تماشا کنیم. مستندی با روایتگری جواد قارایی که سالهاست ایرانگردی می‌کند و بکرترین نقاط ایران را به خوبی می‌شناسد. او در مجموعه مستند خود به معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران می‌پردازد.

قارایی این روزها مشغول تصویربرداری فصل ششم ایرانگرد در سیستان و بلوچستان است و این استان جنوبی کشورمان را یکی از زیباترین و پرظرفیت‌ترین مناطق ایران می‌داند. یکی از پیشنهادات او برای سفرهای نوروزی، روستای «درک» در چابهار است؛ جایی که دریا و کویر به هم می‌رسند.

او در توضیح این منطقه می‌گوید: شما می‌توانید بکرترین سواحل شنی و ماسه‌ای را در چابهار بببنید. اینجا، همان جایی است که دریای عمان به اقیانوس هند می‌رسد. تقابل صخره‌های بلند و سنگی و درخت‌های نخل با دریا، مناظری می‌سازند که نظیر ندارند. مهم‌ترین دیدنی روستای درک تقابل ماسه‌های داغ و سوزان کویری با آغوش باز دریاست. یکی شدن کویر و دریا، یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی است که تنها در مکان‌های انگشت شماری از دنیا دیده می‌شود.

یکی دیگر از جاذبه‌های روستای درک، سواحل شنی، ماسه‌ای و مرجانی در کنار همدیگر است. گفته می‌شود که ماسه‌های سفید ساحل درک برای درمان دردهای ماهیچه ای مفید است. از سویی دیگر، ساحل روستای درک، جزء زیباترین و پاک‌ترین سواحل ایران است. این سواحل، عاری از هرگونه زباله است که قدم زدن در کنار ساحل و شنا در دریای عمان را بسیار لذت بخش می‌کند.

از سویی دیگر، پدیده زمین شناسی‌ زیبا و نادر به نام «کوه‌های مریخی» در روستای درک چابهار دیده می‌شود که می‌تواند جذابیت‌های خاصی را برای گردشگران به همراه داشته باشد. این کوه‌ها در اثر فرسایش باد و خاک به وجود آمده و منظره‌ای دیدنی دارند. شباهت زیاد این کوه‌ها با تصاویری که از مریخ به دست ما رسیده، آن را متمایز از دیگر مناطق می‌کند.

براساس این گزارش، روستای درک، در بخش زرآباد، که در شهرستان کنارک، نزدیک چابهار در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این روستا بین دو بندر مهم ایران، یعنی بندر چابهار و بندر عباس قرار دارد و گردشگران می‌توانند هم از طریق زمینی و هم از مسیر هوایی به این منطقه سفر کنند.

روستای قلعه بالا - مجله مِستر بلیط

3- "روستای قلعه بالا"؛ کله قوچ، بزمیش، گورخر آسیایی را از نزدیک ببینید!

وقتی صحبت از مستندهای حیات وحش به میان می‌‌آید، یکی از مستندسازان شناخته شده کشور در این عرصه، فتح الله امیری است. او تجربه کار کردن در مناطق مختلف کشور به ویژه پارک‌های ملی را دارد و پیشنهادش برای سفرهای نوروزی بی‌ارتباط با همین تجربه نیست.

امیری روستای «قلعه بالا» در 140 کیلومتری شاهرود و 24 کیلومتری شهر بیارجمند را برای سفرهای نوروزی پیشنهاد می‌دهد.

این روستا در موقعیت کوهپایه‌ای قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا زمین‌های زراعی و خانه‌های مسکونی به صورت پلکانی ساخته شود. دیدن نمای این روستا از بالا بسیار زیبا و جالب است. معماری بومی و سنتی این روستا یکی از نقاط مزیت آن است، به ویژه آنکه عمده خانه‌های روستایی با مصالح بومی ساخته شده‌اند و حفظ شکل قدیمی روستا جذابیت بصری بسیار زیادی را برای گردشگران به همراه دارد.

این مستندساز درباره کوچه باغ‌های زیبای این روستا گفت: اگر در فصل پاییز به آن‌جا بروید، میوه‌های باغ‌های روستا رسیده است و می‌توانید از معروف‌ترین میوه‌های این منطقه یعنی انار، گردو و انجیر استفاده کنید. در کنار این جاذبه ها، قنات‌ها و درختان چنار کهن‌سالی وجود دارد که همگی از اصالت این منطقه از کشورمان خبر می‌دهد.

این روستا در کنار پارک ملی توران واقع شده و گردشگران می‌توانند در کنار بازدید از روستا، به پارک ملی توران نیز بروند تا گونه‌های مختلف حیوانات نظیر کله قوچ، بزمیش، گورخر آسیایی و ... را از نزدیک ببینند.

منبع: تسنیم

624634