بهارانه‌ای برای پوست: خداحافظی با خال‌ها در فصل نو

فصل بهار، فصلی نو و سرشار از زیبایی و شادابی است. در این فصل، طبیعت جان دوباره می‌گیرد و زمین با گل‌ها و گیاهان رنگارنگ تزئین می‌شود. انسان‌ها نیز در این فصل تمایل بیشتری به توجه به زیبایی و شادابی خود دارند. یکی راه‌های رسیدگی به زیبایی، برداشتن خال‌ها و زوائد پوستی مثل اسکین‌تگ است که از قضا اقدامی مفید در ابتدای فصل گرما نیز هست.
تصویر بهارانه‌ای برای پوست: خداحافظی با خال‌ها در فصل نو

به گزارش سایت خبری پرسون، خال‌ها و اسکین تگ‌ها، زوائد پوستی هستند که می‌توانند در هر نقطه از پوست بدن ظاهر شوند. خال‌ ها به صورت نقاط تیره و کوچک، و اسکین تگ ها به صورت زائده‌های گوشتی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. بیشتر افراد به دلایل زیبایی و حس ناخوشایندی که نسبت به خال های پوستی خود دارند اقدام به برداشتن آنها می‌کنند. اما جدا از زیبایی، خال‌ها و زوائد پوستی می‌توانند آزاردهنده هم باشند. زوائد گوشتی روی پوست در برخی از نقاط می‌تواند به صورت نخواسته باعث ایجاد جراحت و زخم شود. مثلا خال‌های روی صورت و گردن آقایان در زمان اصلاح گاهی دچار جراحت می‌شود که این می‌تواند منجر به عفونت و یا بزرگتر شدن خال شود. حس آزاردهنده زائده‌های پوستی در فصل گرما و با تعریق زیاد بدن بغرنج‌تر می‌شود. حتی اگر این مسئله هم وجود نداشته باشد، نکته بسیار مهم دیگر این است که گاهی برخی از خال‌ها تبدیل به تومور بدخیم یا اصطلاحا سرطانی می‌شود که در این صورت مسئله سلامتی به پیش می‌آید و حتما باید به آن توجه کرد. البته اسکین‌تگ‌ها چنین خطری ندارند و برداشتن زائده گوشتی به طور معمول امری ضروری نیست، اما خال‌های تیره رنگ مستعد چنین بیماری هستند و باید به آنها توجه کرد.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید خال‌ها را خودتان بردارید. حتی اگر خال یا زائده گوشتی بسیار کوچک باشد و بنظر برسد که به راحتی کنده می‌شود. برداشتن خال توسط فرد غیر متخصص باعث خونریزی، عفونت و بزرگتر شدن آن شود. این کار حتما باید توسط پزشک و با روش‌های تخصصی انجام شود. روش‌های مختلفی برای برداشتن خال‌ها وجود دارد. در سال‌های نه چندان دور، همه انواع خال‌ها به روش جراحی تهاجمی و با ایجاد برش‌های پوستی برداشته می‌شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی روش‌های بسیار ساده‌تر و راحت‌تری برای برداشته خال ها و زوائد پوستی وجود دارد، مثل لیزر CO2، روش رادیوفرکانس (RF) و پلاسما. روش‌های مدرن این مزیت‌ها را دارد که خال‌ها و زائده‌های گوشتی را بدون هیچگونه جراحت و عوارض جانبی برمی‌دارند و نه تنها اسکار یا چاله پوستی در محل خال ایجاد نمی‌شود بلکه روند ترمیم پوستی بسیار خوبی دارند و اثر جای خال در زمان کوتاهی از روی پوست محو می‌شود.

رفع خال با پلاسما یکی از جدیدترین روش‌های برداشتن خال است. در این روش، با استفاده از دستگاهی به نام قلم پلاسما به سادگی می‌توان خال‌های و زائده‌های پوستی را حتی در نواحی حساس صورت مانند پلک و گوشه چشم بدون هیچگونه خطر، درد و خونریزی برطرف کرد. همچنین ترمیم جای خال در این روش در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود و اگر پزشک ماهری این کار را انجام دهد بعد از مدتی هیچگونه اثری از جای خال باقی نمی‌ماند.

البته هنوز برای برداشتن‌های خال‌های بدخیم نیاز به جراحی تخصصی است. پزشک با معاینه بیمار و گرفتن شرح حال ممکن است مشکوک به سرطانی بودن یک خال شود که در این صورت بیمار را به آزمایشگاه ارجاع می‌دهد تا خال به صورت دقیق بررسی شود. مهمترین نشانه‌های سرطانی بودن خال، ظاهر نامتقارن، حاشیه‌های نامنظم، و تغییر ظاهر، رنگ و اندازه در مدت زمان نه چندان کوتاه است. در صورتی که یک خال دارای چنین شرایطی باشد حتما باید مورد آزمایش تخصصی قرار گیرد و با جراحی به صورت کامل از ریشه برداشته شود.

اما در بیشتر موارد خال‌ها بی خطر هستند و نیازی به درمان ندارند. بیشتر متخصصین توصیه می‌کنند که اگر خال‌ها آزاردهنده نیستند و با آنها مشکلی ندارید آن‌ها را به حال خود رها کنید. اما اگر می‌خواهید خال‌ها و زوائد گوشتی پوست خود را بردارید حتما این کار را به پزشک بسپارید و به بهترین کلینیک زیبایی تهران مراجعه کنید.

در پایان خوب است بدانید که اگر پوستی مستعد ایجاد خال دارید، با رعایت این نکات در فصل بهار و تابستان می‌توانید از ایجاد خال‌های جدید و یا بزرگتر شدن خال‌های فعلی خود جلوگیری کنید: حتما از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید و جلوی خشک شدن پوست خود در گرما را بگیرید. مصرف آب زیاد نیز به حفظ رطوبت پوست کمک زیادی می‌کند. و از همه مهمتر اینکه کمتر در معرض اشعه آفتاب قرار بگیرید و همیشه حتی در هوای ابری نیز از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

منبع: کلینیک پوست مو زیبایی و لیزر دکتر سحر پارسا

614475