زمان تحویل سال کدام اماکن تاریخی باز هستند؟

مراسم تحویل سال نو در «تخت جمشید» و «حافظیه» برگزار می‌شود و درهای این دو مجموعه تاریخی از ساعت ۵:۳۰ صبح چهارشنبه اول فروردین‌ماه باز خواهد شد.
تصویر زمان تحویل سال کدام اماکن تاریخی باز هستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی ـ درباره مکان‌ها، محوطه‌ها و بناهای تاریخی که قرار است مراسم تحویل سال در آنجا برگزار شود، به ایسنا گفت: با توجه به تقارن نوروز و رمضان و شرایط هر استان، این تصمیم به مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها واگذار شده است تا براساس امکانات و مخاطب، مکان‌هایی را درنظر بگیرند. تا کنون تخت جمشید و حافظیه برای برگزاری این مراسم از سوی استان فارس اعلام شده‌اند.

او یادآور شد: امسال لحظه تحویل سال با توجه به تقارن با ماه رمضان و لحظه سحر، شرایط ویژه‌ای دارد و استان‌ها پس از امکان‌سنجی و هماهنگی با نهادهای مربوطه، مکان‌هایی را به این منظور انتخاب می‌کنند.

داوری همچنین یادآور شد که براساس دستورالعمل نوروز، محوطه‌ها و بناهای تاریخی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تعطیلات نوروز تا ساعت ۲۰ می‌توانند باز باشند، که البته این ساعت با درنظر گرفتن شرایط استان می‌تواند متفاوت باشد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی همچنین درباره حفاظت از اماکن تاریخی در نوروز با توجه خسارت‌ها و تخریب‌های سال‌های گذشته، اظهار کرد: نیروهای میراث فرهنگی و یگان حفاظت در نوروز تعطیل نیستند و مثل همیشه برای حفاظت از آثار و بناهای تاریخی تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

هادی میرزایی ـ مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه مراسم تحویل سال نو در هیچ یک از موزه‌ها و کاخ‌ها برگزار نمی‌شود، یادآور شد: ساعت کار این اماکن در تعطیلات نوروز مطابق با دستورالعمل ابلاغ‌شده، از ۹ صبح تا ۶ عصر خواهد بود و در روزهای پنجشنبه و جمعه موزه‌ها تا ساعت ۲۰ باز هستند و در در مواقع استثنایی امکان تمدید تا دو ساعت پس از آن وجود دارد.

مدیرکل موزه‌ها همچنین توصیه کرد برای اطلاع دقیق‌تر از ساعت کاری هر مجموعه تاریخی، به وب‌سایت و یا صفحه آنها در فضای مجازی مراجعه شود.

اداره کل موزه‌ها پیش‌تر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که موزه‌ها و اماکن تاریخی روز پس از شب قدر از ۱۰ صبح باز خواهند شد و تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی در روز ۱۳ فروردین، همزمان با روز طبیعت و سالگرد شهادت حضرت علی (ع) تعطیل هستند.

رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفته است که با درنظر گرفتن ساعت تحویل سال نو، برای برگزاری این مراسم در اماکن تاریخی به جمع‌بندی نرسیده‌اند و این مراسم به جز در تخت جمشید و حافظیه، در هیچ‌یک از پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برگزار نمی‌شود.

محمد ثابت اقلیدی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ـ نیز درباره اقدامات انجام‌شده برای برگزاری مراسم تحویل سال در تخت جمشید و حافظیه به ایسنا گفت: در استان فارس مراسم تحویل سال نو فقط در دو محوطه تاریخی حافظیه و تخت جمشید برگزار می‌شود. درهای حافظیه از ساعت ۵:۳۰ صبح روز چهارشنبه اول فرودین‌ماه ۱۴۰۳ باز می‌شود و تا ساعت ۱۰ شب این مجموعه میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

نوروز گذشته برگزاری مراسم تحویل سال نو در حافظیه با حضور حدود ۴۰ هزار نفر منجر به شکسته شدن شیشه‌های محافظ سنگ مزار آرامگاه حافظ و آسیب به فضای سبز محوطه شد.

به گفته ثابت اقلیدی، ورود به تخت جمشید نیز از ساعت ۵:۳۰ صبح روز چهارشنبه اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ امکان‌پذیر است. این مجموعه تا ساعت ۶ عصر باز خواهد بود و پس از حدود یک ساعت‌ونیم تعطیلی، از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برای اجرای مراسم نور و صدا در دو نوبت، دوباره باز می‌شود.

او تاکید کرد: به جز حافظیه و تخت جمشید، مراسم تحویل سال در مکان دیگری از این استان برگزار نمی‌شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بازدید از اماکن تاریخی استان فارس در تعطیلات نوروز از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ خواهد بود، که احتمال تمدید این زمان در بعضی روزها و با درنظر گرفتن شرایط، وجود دارد.

منبع: ایسنا

614304