تغییرات کوچکی که به خانه‌تان روح می‌دهد

یکی از دلایل کهنه به نظر رسیدن خانه‌های ما، کهنه بودن سبک معماری و نقشه خانه است. ممکن است طبق نقشه‌های معماری در سال‌های گذشته، آشپزخانه، اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن با دیوار از یکدیگر جدا شده باشند. این‌ها بزرگ‌ترین موانع خانه ما هستند که جلوی رسیدن نور از یک سمت به سمت دیگر خانه را مسدود می‌کنند.
تصویر تغییرات کوچکی که به خانه‌تان روح می‌دهد

به گزارش سایت خبری پرسون، همه لوازمی را که باید برای یک خانه لوکس تهیه کرد، خریده‌اید، اما هنوز آن احساسی را که باید داشته باشید، ندارید. می‌دانید چرا؟ چون داشتن یک خانه مجلل و بزرگ آرزوی ما نیست؛ داشتن خانه‌ای آرزوی ما است که احساساتی مثبت به ما انتقال دهد؛ بنابراین، اگر جدیدترین مدل مبل‌های سلطنتی و لوستر‌های گران قیمت و پرده‌های اشرافی را هم بخرید، اگر به آن احساس خوبی نداشته باشید یا زیبایی‌های خانه‌تان را از ریشه نسازید، باز احساس خوشی پیدا نخواهید کرد و فکر می‌کنید که خانه‌تان کهنه و فرسوده به نظر می‌رسد.

به گزارش، در این مطلب درباره چرایی این کهنه به نظر رسیدن خانه‌تان صحبت می‌کنیم و اینکه چطور این مشکل را با تغییراتی کوچک از بین ببرید.

۱. موانع را بردارید

یکی از دلایل کهنه به نظر رسیدن خانه‌های ما، کهنه بودن سبک معماری و نقشه‌ی خانه ما است. ممکن است طبق نقشه‌های معماری در سال‌های گذشته، آشپزخانه، اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن با دیوار از یکدیگر جدا شده باشند. این‌ها بزرگترین موانع خانه ما هستند که جلوی رسیدن نور از یک سمت به سمت دیگر خانه را مسدود می‌کنند. بعلاوه، هر اتاق و فضا در خانه تبدیل به جایی کوچک و دلمرده می‌شود که احساس کهنه بودن به ما می‌دهد؛ بنابراین بهتر است از یک معمار کمک بگیرید و این موانع را بردارید! جدای از این مساله، بهتر است لوازمی که ارتفاع نسبتا زیادی دارند را جلوی نور قرار ندهیم و یا در محلی نگذاریم که مسیر رفت‌وآمد ما را مسدود می‌کند.

۲. لوازم خانه‌تان را کاهش دهید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود احساس کنیم خانه ما کهنه و قدیمی است، جلوی چشم چیدن تمام لوازمی است که داریم. فرض کنید شما تعداد بسیار زیادی بشقاب پذیرایی، انواع ظروف کریستال و هر نوع ظرف دیگری را داخل یک بوفه قرار داده‌اید. ازدحام این ظروف و قرار گرفتنشان در یک بوفه یا قفسه، نه تنها خانه شما را به شدت شلوغ نشان می‌دهد، بلکه احساسی از کهنگی نیز به ما عرضه می‌کند. بنابراین، به جای خریداری لوازم بیشتر و جدیدتر، بهتر است تنها لوازمی که نیاز دارید و در طول ماه، بار‌ها به سراغ آن می‌روید را نگه دارید و باقی لوازم را یا دور بریزید یا ببخشید و یا به انباری منتقل کنید.

۳. لوازم و رنگ‌های تیره را عوض کنید

انتخاب رنگ‌های روشن برای لوازم و دیوار‌های یک خانه باعث می‌شود که رنگ‌وبوی کهنگی از خانه شما دور شود. اگر دقت کرده باشید، کسانی که به دکوراسیون داخلی کلاسیک و گوتیک علاقه داشته باشند، یا عاشق وینتیج باشند بیشتر به سراغ رنگ‌های تیره می‌روند (مثلا از آن چوب‌هایی استفاده می‌کنند که رنگش قهوه‌ای سوخته است). دلیل این مساله این است که رنگ‌های تیره حسی از کهنگی و قدیمی بودن به ما انتقال می‌دهند. حال اگر ما به چوب علاقه داشته باشیم و بخواهیم طبیعت را به خانه بیاوریم، اما نخواهیم خانه‌مان کهنه به نظر برسد به سراغ رنگ‌های روشن چوب می‌رویم. دیوار‌ها هم چنین نقشی دارند.

شاید حتی دیوار خانه شما سفید باشد. اما، اگر دوده و کثیفی روی آن نشسته باشد و آن را چرک مد کرده باشد، احساسی از کهنگی به ما منتقل می‌کند. پس بهتر است دیوار‌ها را نیز با رنگ‌هایی روشن و زنده بپوشانیم. شاید بگویید که دوست دارید از رنگ‌های تیره برای یکی از دیوار‌ها استفاده کنید؛ بنابراین بهتر است به سراغ سایه‌های تیره رنگ‌های زنده، مثل زرد بروید یا سبز جنگلی را انتخاب کنید که کمتر احساس کهنه بودن را به همراه دارند.

۴. لوازم دکوری عتیقه را عوض کنید

لوازم دکوری عتیقه و قدیمی باعث می‌شوند که ما حس کنیم خانه‌مان کهنه و قدیمی است. این حسی است که برخی از ما دوست داریم، اما برخی دیگر نه! اگر این احساس را دوست ندارید لوازم دکوری و اکسسوری‌های جدید و مدرن را جایگزین عتیقه‌ها کنید. مثلا به جای یک گلدان قدیمی و برنجی، از یک گلدان دکوراتیو استفاده به رنگ روشن استفاده کنید. در این میان، برخی صنایع دستی، مثل مکرومه نیز مربوط به ایام قدیم می‌شوند، اما این روز‌ها به شدت ترند شده‌اند. بهتر است به جای استفاده از طرح‌های قدیمی مکرومه، به سراغ طرح‌های جدیدتر برویم.

۵. پرده‌های بلند بزنید

استفاده از پرده‌های کوتاه و یا تیره باعث می‌شوند که خانه کهنه به نظر برسد. این مساله کاملا مربوط به مد و ترندهاست. این روزها، پرده‌های بلند با رنگ‌های روشن و خنثی به شدت مد شده است. این درحالی است که چنین پرده‌هایی احساس کهنگی را از خانه دور می‌کنند. دلیل این مساله نیز این است که ورود نور به خانه را مسدود نمی‌کنند. درباره جنس پرده نیز بهتر است بیشتر به سراغ پرده‌های حریر و نازک برویم. وقتی به یک پرده مخمل قرمز نگاه می‌کنید یاد چه چیزی می‌افتید؟ سالن‌های تئاتر قرن‌های گذشته! این دقیقا یک احساس کهنه است. حتی امروزه دیگر در تئاتر‌ها هم از پرده مخمل قرمز استفاده نمی‌کنند، مگر اینکه قرار باشد یک اثر کلاسیک را کاملا کلاسیک‌گرایانه به صحنه ببرند.

۶. منابع نوری را چند برابر کنید

اگر می‌خواهید خانه‌تان کهنه به نظر نرسد، بهتر است لوستر‌های سقفی را از تنهایی درآورید. از نوار‌های ال‌ای دی استفاده کنید، هر گوشه از خانه، آباژور قرار دهید یا به دیوارها، چراغ دیواری بزنید. این کار باعث می‌شود که به هنگام غروب یا شب، از هر گوشه خانه شما نوری ساطع شود و تمام لوازم درخشان شوند. منابع نوری مصنوعی قرار است جای نور خورشید که روزهنگام از پنجره به داخل می‌تابد را پر کند، پس به اندازه آسمان دست‌ودل باز باشید.

۷. عناصر طبیعت را به خانه بیاورید

برای داشتن خانه‌ای سرزنده و متجدد، بهتر است به طبیعت بروید و از آن الهام بگیرید. هر عنصری که در طبیعت وجود داشته باشد، اگر در خانه شما حضور یابد حتما احساس کهنگی را از آن دور خواهد کرد. پس از گیاه شروع کنید و چند گلدان با گل‌های آپارتمانی تهیه کنید. این گیاه‌ها نه تنها هوای خانه شما را سرزنده و تمیز می‌کنند، بلکه با رنگ‌های زیبا و طبیعی خود، حسی از زنده بودن به خانه شما می‌بخشند.

۸. به جزئیات توجه کنید

همه ما تعداد زیادی پریز برق داریم که سال‌ها است رهایشان کرده‌ایم و یک کلید جدید برای آن نمی‌خریم. درواقع، فکر می‌کنیم که این یک هزینه اضافی است. ممکن است گچ‌های اطراف آن پریز برق ریخته باشد، یا در اثر لمس زیاد، اثر انگشت فراوانی روی آن وجود داشته باشد. پس بهتر است آن‌ها را عوض کنید و اطراف آن را گچ‌کاری کنید. اما، جزئیات تنها کلید و پریز نیستند. بهتر است به در‌ها و لولاها، سیم‌کشی، ترک دیوار، جدار‌های کابینت و هر چیز دیگری که تا کنون به آن توجهی نشان نمی‌دادید نیز دقت کرده و ایرادهایشان را برطرف کنید. در این صورت خانه شما دیگر رنگ کهنگی را نخواهد دید.

منبع: راهنماتو

614007