ثبت مجموعه قنات‌های کیش در فهرست آثار ملی کشور

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از ثبت مجموعه قنات های جزیره کیش در فهرست آثار ملی کشور خبرداد.
تصویر ثبت مجموعه قنات‌های کیش در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مهدی ادیبان گفت: پس از یکسال ونیم، با پیگیری های حوزه میراث فرهنگی معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و با تایید شورای ثبت آثار وزارت گردشگری و میراث‌فرهنگی، مجموعه قنات‌های حریره، بیوت سالم و باغوی جزیره کیش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه قدمت این قنات ها به دوره ایلخانی باز می گردد افزود: جزیره کیش از ۵ رشته قنات اصلی با مجموع طول بیش از ۲۵ کیلومتر برخوردار است. این ۵ رشته قنات عبارتند از قنات حریره، بیوت سالم، باغو، تنبون و سجم که در حال حاضر تنها سه رشته قنات حریره، بیوت سالم و باغو برجای مانده و سایر قنات ها از بین رفته اند.

ادیبان تصریح کرد: از ۲۵ کیلومتر طول تخمینی قنات ها 14 ونیم کیلومتر آنها از بین رفته و تنها 10 ونیم کیلومتر به جای مانده است. به عبارت دیگر از این مجموعه قنات ها تنها این سه رشته قنات قابل بازبینی و مشاهده هستند که 19 اسفند ماه سال جاری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گفته معاون گردشگری سازمان منطقه ازاد کیش با ثبت این اثر ارزشمند و بر اساس ضوابط و مقررات حاکم بر آنها ،در آینده امکان استفاده از این ظرفیت تاریخی فرهنگی در قالب سایت گردشگری قنات‌های کیش فراهم خواهد شد.

شایان ذکر است با پیگیریهای انجام شده توسط حوزه میراث فرهنگی معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، طی سالهای گذشته 7 اثر شامل محوطه حریره و 6 بنای کاخ مرجان، کاخ کیش الیت، کاخ نخست وزیری، بازار فرانسه و مساجد امیر(ع) و ماشه درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که با ثبت مجموعه قنات های کیش این آثار به 8 اثر افزایش یافته است.

گفتنی است پیگیریها برای دیگر آثار میراث فرهنگی درحوزه ملموس وناملموس نیز در دستور کار معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش به منظور ثبت درزمره آثار ملی کشور قرار دارد.

منبع: سازمان منطقه آزاد کیش

613664