بررسی دستمزد کارگران در روزهای پایانی/کمیته مزد امروز, شورای عالی کار فردا

مطابق رسم نانوشته ای هر ساله دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال تعیین می شود و این مسئله موجب نارضایتی نمایندگان کارگری است. امروز و فردا جلسات مزدی برگزار می شود, آیا عدد و رقم سبد معیشت تعیین می شود؟
تصویر بررسی دستمزد کارگران در روزهای پایانی/کمیته مزد امروز, شورای عالی کار فردا

به گزارش سایت خبری پرسون، 2هفته تا پایان سال باقی مانده است و هنوز مباحث بررسی مزد 1403 باز نشده است. امروز جلسه کمیته مزد و فردا 15اسفند ماه جلسه شورای عالی کار برگزار می شود.

امروز دوشنبه 14اسفندماه، جلسه کمیته مزد برگزار خواهد شد. وزارت کار با اعلام برگزاری ادامه‌ی جلسات مزدی، اعضای این کمیته را دعوت کرده که البته موضوع خاصی را برای دستور کار این جلسه اعلام نکرده است.

علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری و عضو شورای‌ عالی کار درباره تعیین سبد معیشت و مزد کارگری 1403 در آخرین اظهارات خود در گفت‌وگویی بیان کرده است: تا کنون جلسات شورای‌عالی کار با دستور کار سبد معیشت و مزد 1403 برگزار نشده که این موضوع هم مورد اعتراض نمایندگان کارگری است.

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگویی اعلام کرده است: ️ امسال هنوز جلسات و مذاکرات مزدی شورای عالی کار آغاز نشده است و ما نسبت به این مسئله از دولت گله‌مند هستیم. متأسفانه کمیته دستمزد هم شروع به کار نکرده و مذاکرات صرفا در خصوص مزد منطقه‌ای شکل گرفته است و هنوز جلسات حول محور محاسبه و تعیین رقم سبد معیشت انجام نشده است.

وی بیان کرد: ️ زمان برای انجام و اجرای فعالیت‌های شورای عالی کار بسیار کوتاه است؛ ما هفته اول و دوم اسفند ماه را از دست دادیم، اگر واقعا بخواهیم دستمزد سال 1403را پیش از اتمام سال تصویب کنیم، مطمئناً باید کمیته مزد عدد هزینه زندگی را محاسبه کند و به اتفاق نظر برسد تا در شورای عالی کار بتوانیم پیش از پایان سال به نتیجه مثبتی برسیم.

*ضرورت مبنا قرار دادن تورم واقعی در حقوق کارگران

عباس گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگویی ضمن نقد موکول کردن جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد و حقوق کارگران به روزهای پایانی اسفندماه، گفت: مبنای افزایش حقوق و دستمزد باید تورم واقعی جامعه باشد، اما نباید بحث تورم را فقط در ارتباط با حقوق و دستمزد کارگران مطرح کرد.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن گلایه از موکول کردن جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد و حقوق کارگران به روزهای پایانی اسفندماه، عنوان کرد: شایسته نیست افزایش حقوق کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی و هر آنچه ذیل دولت تعریف می‌شود را هرساله در بودجه‌های سنواتی تعیین کنیم و این مطالبه را بدون هیچ‌گونه معطلی پاسخ دهیم؛ اما جامعه کارگری ما در این موضوع با یک وقفه طولانی مواجه شوند.

وی همچنین درباره تعیین میزان حقوق کارگران هم اشاره کرد: واقعیت این است که مبنای افزایش حقوق و دستمزد باید تورم واقعی جامعه باشد و نباید بحث تورم را فقط در ارتباط با حقوق و دستمزد کارگران مطرح کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروز کارگران ما در شرایط سختی زندگی می‌کنند و مشکلات اقتصادی زندگی را بر آن‌ها سخت کرده است، تصریح کرد: شایسته است هم در ارتباط با زمان تصمیم‌گیری و تعیین حقوق و دستمزد این عزیزان تسریع شود و هم در تعیین میزان آن به نحو شایسته عمل شود؛ به‌گونه‌ای که حداقل یک تناسبی بین افزایش حقوق کارگران با تورم جامعه وجود داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در هر صورت حلقه اصلی زنجیره اقتصاد و موتور پیشران و محرک اقتصاد در کشور، کارگران هستند؛ لذا باید به نحوی درباره حقوق و دستمزد آنان تصمیم‌گیری شود که که هم معقول و منطقی و هم متناسب با وضعیت اقتصادی جامعه باشد.

گودرزی درباره زمزمه‌های مهاجرت کارگران به کشورهای همسایه و تاثیر میزان حقوق و دستمزد آنان بر این روند، عنوان کرد: ناراحتی از وضع موجود در جامعه کارگری همه‌اش بحث اقتصادی نیست؛ یعنی کارگران ما همواره سعی می‌کنند نسبت به سرزمین مادری خود متعهد باشند و همچنان که در حوزه‌ها و مقاطع مختلف انقلاب ایثارگری کردند در این زمینه هم به کشور خود و اقتدار آن متعهد هستند؛ اما مجموعه عواملی دست به دست هم می‌دهند که برخی از آنان به سمت بازار کار کشورهای همسایه می‌روند.

وی افزود: اگر حقوق کارگر معقول تعیین شود و شأن و منزلت او هم به لحاظ جایگاه دادن به شوراهای کارگری و جامعه کارگری و هم ایجاد بستری برای پیگیری مطالبات ایشان در جامعه حفظ شود، همچنین ایجاد بستری برای شنیدن نظرات و همچنین پیگیری مطالبات آنان و از طرفی فرهنگسازی در جامعه موجب کاهش مهاجرت کارگران خواهد شد.

امسال هم مانند سال ‌های قبل پای تورم به دستمزد کارگران باز شده است. مطابق نظرکارشناسان تورم حاصل پیشی گرفتن نرخ تقاضا بر نرخ عرضه است؛ لاجرم «افزایش دستمزد» تنها در صورتی می‌تواند تورم ایجاد کند که «تقاضای اضافی و مازاد» به وجود بیاورد،‌ این در حالی است که دستمزد فعلی کارگران کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد. تحلیلگران بازار معتقدند زمانی که سیاست‌های کنترل تورم به‌خوبی عمل نکرده است, «تورم» موجب می‌شود اثر افزایش دستمزد از میان برود، لذا افزایش دستمزد عامل ایجاد «تورم» نیست.

با توجه به اینکه امروز و فردا جلسات مزدی برگزار می شود, انتظار جامعه کارگری که با احتساب خانواده هایشان بیش از 50درصد جامعه را تشکیل می دهند این است که عدد و رقم سبد معیشت تعیین شود و بر آن اساس و نرخ تورم برای دستمزد 1403 بحث و بررسی و چانه شروع شود.

منبع: ایسنا

612483