میزان خسارت سیل سیستان به بخش کشاورزی، راه و مسکن

در سیل اخیر سیستان و بلوچستان، بیشترین خسارت سیل به زیرساخت‌های بخش کشاورزی، ابنیه و راه‌ها و خانه‌های روستایی وارد شده است.
تصویر میزان خسارت سیل سیستان به بخش کشاورزی، راه و مسکن

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ن درباره خسارت سیل در بخش کشاورزی به همشهری می‌گوید: «عمده خسارات وارد شده به بخش کشاورزی در زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران مهرستان است و طبق برآوردها ۱۸۹۹۳هکتار از اراضی زراعی آبی و ۱۹۳۳ هکتار اراضی باغی خسارت دیده‌اند.»
آن‌طور که سید محمدرضا سید حسینی توضیح می‌دهد ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ دام سبک و سنگین، ۱۵ کلنی زنبورعسل، ۲۷۱ چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ قنات، ۱۰۴ کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ استخر ذخیره آب نیز آسیب دیده‌ است.
او تاکید می‌کند که برای تهیه نهاده دامی برای دامداران، بازسازی منابع آب و خاکی و پرداخت خسارت به کشاورزان به تخصیص اعتبار فوری نیاز است.

خسارت راه و مسکن

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز خسارت به ابنیه فنی راه‌ها، محورهای مواصلاتی و محورهای روستایی راه‌ها را ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام می‌کند. به گفته ایوب کرد، در اثر بارندگی‌های اخیر شاهد خسارت در محورهای مواصلاتی و روستایی شهرستان‌های سراوان، گلشن، سیب و سوران، مهرستان و بخشی از محورهای روستایی شهرستان خاش بودیم.
به گفته حجت الاسلام حسین روحانی، مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان نیز بر اثر سیل ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب و ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیز نیازمند تعمیر هستند که بنیاد مسکن استان در تلاش است تا در کوتاه‌ترین زمان واحدهای خسارت دیده از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان ساخته شود.

خسارت به یک قلعه

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان هم از وارد آمدن خسارت به قلعه حیدرآباد خاش خبر داده‌است.
به گفته مجتبی سعادتیان، این قلعه، در ناحیه اندود کاهگل فضای بیرونی در جبهه غربی و جنوبی و ناودان‌های میان‌سرا دچار آسیب و خسارت جدی شده‌ است که کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت واردشده به این بنا هستند.

منبع: همشهری آنلاین

612460

مطالب مرتبط