حسرت و ناراحتی پرسپولیس از تصمیم فیفا (عکس)

فیفا از رتبه‌بندی تیم‌های باشگاهی در جهت سهمیه جام جهانی رونمایی کرد.
تصویر حسرت و ناراحتی پرسپولیس از تصمیم فیفا (عکس)

به گزارش سایت خبری پرسون، جام جهانی باشگاهی در سال ۲۰۲۵ با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد و فصل تازه‌ای از رقابت‌های باشگاهی را استارت خواهد زد که با نظر جیانی اینفانتینو به انجام خواهد رسید.

پیش از این جام باشگاه‌های جهان با حضور ۷ تیم برگزار می‌شد و این موضوع اهمیت مسابقات را به حداقل رسانده بود. اما حالا با شکل جدید این تورنمنت، قاره اروپا ۱۲ سهمیه خواهد داشت تا تقریبا تمام بزرگان قاره پای به مسابقات بگذارند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا، آفریقا و کونکاکاف هر کدام چهار تیم را به جام جهانی می‌فرستند و آمریکای جنوبی شش سهمیه خواهد داشت. نیوزلند و کشور میزبان نیز یک سهمیه را برای به ارمغان آورده‌اند.

اما در این بین علاوه بر تیم‌های فاتح لیگ قهرمانان، فیفا اعلام کرده که برترین تیم‌های رنکینگ هر قاره نیز در جام جهانی حضور خواهند داشت. به عبارتی این رده‌بندی سازوکار تخصیص سهمیه به تیم‌هاست و نقش مقدماتی جام جهانی در فوتبال ملی را ایفا می‌کند.

فیفا سرانجام امروز از این سازوکار خود رونمایی کرد که نشان می‌دهد نمایندگان ایران هیچ شانسی برای گرفتن سهمیه ندارند و با توجه به حذف سپاهان عملا شانسی برای بهبود جایگاه آن‌ها نیز تصور نمی‌شود.

در این رده بندی الهلال صدرنشین است، اما با توجه به قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان، آن‌ها بی توجه به رده‌بندی سهمیه را خواهند گرفت. اوراوا ردز دیگر تیمی است که با قهرمانی در آسیا این سهمیه را به دست آورده است.

در رده دوم و سوم چونبوک موتورز کره جنوبی و اولسان هیوندای حضور دارند که اگرچه در سه سال اخیر موفق به کسب جام قهرمانی نشده‌اند، اما به دلیل عملکرد خوب و کسب امتیاز مطلوب، برترین تیم‌های شرق آسیا محسوب می‌شوند.

بهترین تیم ایران پرسپولیس است که در جایگاه یازدهم قرار دارد. اما حسرت اصلی پرسپولیس عدم محاسبه امتیازات لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ است که جایگاه این تیم را به شدت تنزل داده است.

فیفا برای هر پیروزی ۳ امتیاز به تیم‌ها می‌دهد و همچنین صعود از هر مرحله نیز ۳ امتیاز دیگر به همراه دارد. به عبارتی اگر عملکرد تیم‌ها در سال ۲۰۲۰ نیز محاسبه می‌شد، سرخپوشان حالا در جایگاه سوم حضور داشتند و اولسان هیوندای نیز در رتبه دوم قرار می‌گرفت.

البته پرسپولیس در این فصل نیز شانس خوبی داشت تا برای سهمیه رقابت کند، اما شکست در مرحله گروهی و عدم صعود راه این تیم را سد کرد. این در حالی است که از غرب آسیا النصر عربستان فرصت این را دارد که با صعود تا مراحل نهایی لیگ قهرمانان بتواند سهمیه جام جهانی باشگاهی را به همراه کریستیانو رونالدو تصاحب کند.

نکته جالب اینکه در بین ۱۰ تیم برتر آسیا، سه تیم الهلال، النصر و الدحیل از غرب حضور دارند و ۷ تیم دیگر شرق آسیایی هستند.

همچنین پرسپولیس بهترین عملکرد را در بین تیم‌های ایرانی داشته و فولاد، سپاهان، استقلال و تراکتور در جایگاه بعدی حضور دارند.

منبع: فرارو

612088