مراسم پایانی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه

معاون نخست‌وزیر روسیه در مراسم پایانی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه گفت: بیش از 200 نفر در قالب هیئت روسی برای این اجلاس به تهران آمدند.
تصویر مراسم پایانی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، الکساندر نواک، در مراسم پایانی هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اظهار داشت: بیش از 200 نفر در قالب هیئت روسی برای این اجلاس به تهران آمدند.

وی به 22 بهمن‌ماه و روز استقلال و آزادی ایران اشاره کرد و ادامه داد: در این روز با رای مردم خردمند، ایران اعلام استقلال کرد و به‌عنوان کشور آزاد و مستقل در جهان مطرح شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر اینکه در همان سال‌ها شوروی، جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و همکاری‌ها ادامه یافت، گفت: پس از آن نیز فدراسیون روسیه با ایران همکاری داشته و به‌عنوان یک شریک راهبردی شناخته شده است.

نواک افزود: دو کشور روسیه و ایران در این سال‌ها برای حاکمیت و حفظ ارزش‌های سنتی، فرهنگی و خانوادگی تلاش‌های فراوانی کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به توافق‌های روسای جمهوری دو کشور زمینه‌های سیاسی، نظامی، همکاری‌های اقتصادی و ... افزایش یافته است. همکاری بین همه نهادها رو به رشد بوده و در ماه می 2023 موافقت‌نامه ساخت راه‌آهن رشت - آستارا امضا شد و در دسامبر سال 2023 سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو انجام شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه اکنون به‌صورت بی‌سابقه‌ای تبادل هیئت‌ها بین دو کشور انجام می‌شود، گفت: در مدت اخیر پایه حقوق قرادادی بین دو کشور توسعه داشته و پارسال 15 موافقت‌نامه بین دو کشور امضا شد و اکنون 400 سند در پایه قراردادی ایران و روسیه وجود دارد.

نواک ادامه داد : از اول ژانویه سال 2024 ایران عضو رسمی سازمان بریکس شد و از همان ابتدا نیز روسیه از این عضویت حمایت می‌کرد. از سویی همکاری‌های موضوعی بین دو کشور در بریکس ادامه دارد. همچنین در چارچوب بیانیه همکاری‌های اوپک و اوپک‌پلاس همکاری می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز زمینه همکاری بین دو کشور بررسی شد و در این 3 روز هیئت‌ها مشغول به کار بودند.

معاون نخست‌وزیر روسیه به دیدار با محمد مخبر، معاون اول ریاست‌جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در این دیدار مباحث خوبی مطرح شد و سند قرارداد جامع ایران و روسیه شامل همه روابط دو جانبه است.

نواک با بیان اینکه تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط ایران و روسیه را هرچه بیشتر ایجاد کنیم، اظهار کرد: اکنون در حوزه‌های نفت و گاز، هسته‌ای، ترانزیت و کشاورزی قصد داریم پروژه‌های جدیدی را طراحی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سه روز اخیر 21 زمینه همکاری مشترک میان ایران و روسیه مطالعه شده است، افزود: دو کشور امروز در زمینه تولید محصولات مشترک و صادرات به بازارهای ثالث به ویژه در بخش انرژی و کشاورزی به دستاوردها و نتیجه خوبی رسیده‌اند.

معاون نخست‌وزیر روسیه به حضور شرکت‌های ایرانی توانمند در زمینه دارو سازی و خودروسازی ایرانی در روسیه اشاره کرد و گفت: تلاش شده دوره کاملی از تجهیزات داروسازی و پزشکی ایرانی در روسیه ایجاد شود.

نواک با اشاره به پرتاب ماهواره ایرانی از سوی پرتابگر روسیه در روز آینده، تصریح کرد: اکنون بین دانشگاه‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ارتباط خوبی ایجاد شده است، به طوری که تعداد دانشجویان ایرانی در روسیه با افزایش چهار برابری به 8 هزار نفر رسیده است.

وی از تمایل فدراسیون روسیه برای همکاری با ایران در زمینه فرهنگی، دیپلماتیک، گردشگری و ورزشی خبر داد و یادآور شد: ایران و روسیه می‌توانند به پیروزی‌های زیادی در زمینه روابط تجاری و اقتصادی به‌ویژه انرژی برسند.

منبع: تسنیم

612002