خاص‌ترین سوغاتی‌های جنوب کشور را می‌شناسید؟

اگر به جنوب ایران سفر کنید، هیچ نگرانی‌ای بابت خرید سوغاتی نخواهید داشت؛ زیرا شهرهای جنوبی ایران مملو از خوراکی‌های خوش‌طعم و صنایع‌دستی زیبا و جذاب هستند که باعث می‌شود بتوانید برای هر سلیقه‌ای سوغاتی پیدا کنید!
تصویر خاص‌ترین سوغاتی‌های جنوب کشور را می‌شناسید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، جنوب ایران، یکی از رنگارنگ‌ترین بخش‌های کشور ماست! این بخش که خوزستان، هرمزگان، بوشهر و حتی کرمان را شامل می‌شود، مملو از جنب‌‌وجوش است. اگر به جنوب ایران سفر کنید، هیچ نگرانی‌ای بابت خرید سوغاتی نخواهید داشت؛ زیرا شهرهای جنوبی ایران مملو از خوراکی‌های خوش‌طعم و صنایع‌دستی زیبا و جذاب هستند که باعث می‌شود بتوانید برای هر سلیقه‌ای سوغاتی پیدا کنید! در ادامه بیشتر دربارة این سوغاتی‌های خاص توضیح خواهیم داد.

خرما

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغاتی‌های جنوب ایران، خرماست. در این مناطق به دلیل وجود آب‌وهوای گرمسیری، خرما به‌خوبی رشد می‌کند و خرماهای جنوب ایران به طعم خوششان شناخته می‌شوند. از فواید مهم این خوراکی خوش‌طعم می‌توان به پیشگیری از سرطان، درمان کم‌خونی، جلوگیری از مشکلات قلبی و درمان اختلالات روده اشاره کرد. خرماهای استان خوزستان انواع مختلفی دارند که شامل استعمران، خضراوی، کبکاب، زاهدی، گنتار، برهی، خاصویی، دیری، شکر و حلاوی می‌شوند.

احتمالاً بیشتر افراد با شنیدن نام خرما به یاد خرمای بم که از شهرهای جنوب شرقی استان کرمان است، می‌افتند. خرمای بم نیز از مهم‌ترین سوغاتی‌های جنوب به شمار می‌آید و به‌طورکلی خرما نقش مهمی در اشتغال مردم کرمان دارد. اگر به کرمان سفر می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم، پیش از سوارشدن به پرواز کرمان به تهران، حتماً از خرمای بم خریداری کنید و به‌عنوان سوغات با خود ببرید!

نان تموشی

هر شهر و استانی در ایران، نان محلی مخصوص خود را دارد. نان تموشی نیز یکی از معروف‌ترین نان‌های محلی در استان هرمزگان است که در شهرهایی مانند لار و بندرعباس به‌عنوان سوغاتی یافت می‌شود. برای تهیة این نان، خمیری از آب و آرد درست می‌شود و در تابه‌ای که پیشاپیش گرم شده است، به‌صورت نازک پهن می‌شود. این نان خوش‌طعم گاهی با پنیر و تخم‌مرغ خورده می‌شود؛ ولی عموماً با دو نوع سس معروف با نام‌های مهیاوه و سوراغ سرو می‌شود.

کلیچه

یکی دیگر از سوغاتی‌های جنوب ایران، یک شیرینی محلی خوش‌طعم و خرمایی به نام کلیچه است. این نان در شهرهای خرمشهر، دزفول، شوشتر و اهواز پخته می‌شود. خمیر این شیرینی با زیره و ماست درست می‌شود و در میان آن خرما قرار می‌گیرد و روی آن نیز مقداری کنجد می‌پاشند. کلیچه سوغاتی محبوبی است که در میان گردشگران بسیار پرطرف‌دار است. اگر با پرواز تهران اهواز، به اهواز سفر می‌کنید، خرید کلیچه را فراموش نکنید!

ترشی انبه

در جنوب ایران ترشی‌های خوش‌طعم بسیاری وجود دارد اما ترشی انبه یکی از مهم‌ترین آن‌هاست که در بوشهر و هرمزگان تهیه می‌شود. در ترشی انبه از تمرهندی، زردچوبه، رب گوجه، سرکه و انبه استفاده می‌شود. این ترشی خوش‌طعم را می‌توانید در بوشهر و یا هرمزگان تهیه کنید و این سوغات خوشمزه را با خود به خانه ببرید و لذت ببرید.

مرکبات

مرکبات یکی از مهم‌ترین محصولات جنوب ایران و استان هرمزگان و کرمان است. این استان‌ها جدا از تأثیر مهمی که در تأمین مرکبات در کشور دارند، نقش مهمی نیز در صادرات مرکبات به کشورهای همسایه دارند. این استان‌ها مملو از باغات مرکبات هستند. در استان کرمان مرکبات در مناطق شرقی استان، برای مثال بم و شهداد کشت می‌شوند. اگر بلیط قطار کرمان تهران را تهیه کرده‌اید و با قطار سفر می‌کنید، شاید بتوانید در مسیر، منظره‌ای از این باغات زیبا را نیز ببینید.

سفال

قدمت سفال و سفالگری در جنوب ایران به 5000 سال پیش باز می‌گردد. مردم این منطقه به دلیل گرمای هوا مجبور بودند که برای خنک نگه‌داشتن آب و مواد غذایی خود از ظروف سفالی استفاده کنند. ظروف سفالی از مهم‌ترین سوغاتی‌های جنوب ایران است. سفال مخصوص میناب که جهله نام دارد و در روستای شهوار ساخته می‌شود از زیباترین و مهم‌ترین آثار سفالی جنوب ایران است که شهرتی جهانی نیز دارد.

گبه و گلیم

یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های جنوب ایران که در روستاهای بوشهر تهیه می‌شود، گلیم و گبه است. این محصولات زیبا به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شوند. گبه درواقع نوعی قالی است که در بافت آن از نقشه‌ای استفاده نمی‌شود و بافندگان با طرح‌های ذهنی خود آن را می‌بافند. این طرح‌ها عموماً شامل نقوش هندسی، نقاشی گل‌ها، پرندگان، حیوانات و پرتقال ترنج هستند. این گبه‌های بوشهری که عموماً با پشم رنگی و موهر بافته می‌شوند، حدود 2 متر طول و 1 متر عرض دارند. گلیم نیز از مرغوب‌ترین سوغاتی‌های جنوب است که جنسی مشابه گبه دارد و اندازه‌اش ۱۱۰×۴۰۰ سانتی‌متر است و بافت آن در شهرستان کنگان رواج بیشتری دارد.

حصیربافی

هنر حصیربافی در مناطقی که پوشش گیاهی مناسب و فراوانی دارد، رواج دارد و به همین دلیل نیز در شمال و جنوب ایران بسیار پررونق است و از سوغاتی‌های مهم جنوب ایران به شمار می‌آید. در این هنر سنتی، بافنده شروع به بافتن ساقه، برگ و شاخه‌های نازک برخی گیاهان به‌صورت مشبک و پیچشی می‌کند. محصول به‌دست‌آمده به رنگ گیاه استفاده‌شده خواهد بود و گاهی قسمت‌هایی از آن نیز رنگ‌آمیزی می‌شود.

قلم‌نی

اگر باهنر خوشنویسی آشنایی داشته باشید، احتمالاً نام قلم دزفولی به گوش شما خورده ‌است. این قلم، مرغوب‌ترین نوع قلم برای خطاطی است که محصول شهر دزفول است. گیاهی که این قلم‌نی‌ها از آن ساخته می‌شود به‌صورت خودرو در کنار رودخانه‌های این منطقه رشد می‌کنند و دارای استحکام و کیفیتی بی‌نظیر برای ساخت قلم‌های خوش‌نویسی هستند؛ به همین دلیل نیز قلم‌نی از سوغاتی‌های مهم و خاص جنوب کشور به شمار می‌آید.

عبابافی

عبابافی یک هنر کهن است که حدود پانصد سال قدمت دارد. در استان خوزستان و در شهرهایی مانند بهبهان، عبابافی به شکلی کاملاً سنتی رواج دارد. عباهای بافته‌شده عموماً از نخ‌های دست‌ریس پشم گاو درست شده‌اند و به علت استفاده از پشم طبیعی، رنگی طبیعی دارند و معمولاً به رنگ سفید، قهوه‌ای، خاکستری و سیاه هستند.

کلام آخر

جنوب ایران منطقة گسترده ایست که هر بخش آن فرهنگی غنی و زیبا دارد. انواع صنایع‌دستی چشم‌نواز و زیبا و خوراکی‎های خوش‌طعم با مزه‌های متنوع در این منطقه یافت می‌شود. ما در این نوشته به برخی از سوغاتی‌های خاص این منطقه اشاره کردیم. حلوای راشی، بادله‌دوزی و خوس‌دوزی، کپوبافی، پنیر نخل، اردة بوشهر و انواع ماهی و میگو از سوغاتی‌های مهم دیگری هستند که در جنوب ایران یافت می‌شوند. شما چه عاشق شیرینی‌جات باشید و چه علاقه‌مند به ترشیجات و یا حتی اگر به ماهی و میگو علاقة زیادی داشته باشید و یا دوستدار صنایع‌دستی متنوع باشید، از گشت‌وگذار در بازارهای جنوب ایران و خرید سوغاتی‌های متنوع لذت خواهید برد.

منبع: safarmarket

560415