وزیر علوم: جایزه نکست نماد تفکر و برنامه جدید است

محمدعلی زلفی گل گفت: هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید برگزاری این جشنواره نماد تفکر و برنامه جدید است.
تصویر وزیر علوم: جایزه نکست نماد تفکر و برنامه جدید است

به گزارش سایت خبری پرسون، آیین اختتامیه جایزه ملی فناوری نکست در محل هتل عباسی اصفهان با حضور دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و دکتر زلفی‌گل وزیر علوم برگزار شد.

وزیر علوم گفت: بحث فناوری یکی از اهداف کلان نظام است و ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم. پیشرفت در عرصه فناوری یک شبه اتفاق نمی‌افتد و بعد از پیروزی انقلاب در دهه اول موضوع ترویج علم مطرح بود و دانشگاه‌های ما صرفاً تربیت می‌کردند.

وی تاکید کرد: در دهه دوم، دانشگاه شیراز با تأسیس دوره‌های دکترا نهال تولید علم کشور را کاشت. در دهه سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استانداردسازی و استاندارد پذیری در عرصه علم جدی گرفته شد.

وی ادامه داد: در دهه چهارم که تولید علم کشور جهشی شد. در دهه چهارم این سوال مطرح شد که تولید علم چگونه باید در خدمت جامعه باشد که بعد از آن پارک‌های علم و فناوری و توسعه این پارک‌ها شکل گرفت.

زلفی گل گفت: در دهه پنجم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این سوال مطرح شد که دانش آموختگان قرار است در کجا مشغول به کار شوند چرا که افراد صاحب ایده و کسانی که در دانشگاه‌ها درس خواندند همه آنها نمی‌توانستند در سیستم‌های دولتی مشغول به کار شوند و بازاریابی صادرات محصولات دانش بنیان مد نظر قرار گرفت.

وزیر علوم گفت: هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید برگزاری این جشنواره نماد تفکر و برنامه جدید است.

وی گفت: در برنامه توسعه هفتم توجه ویژه‌ای به توسعه دانش بنیان شده است. وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی معاونت علمی و نهادهای دیگر اعضای یک تیم هستند و برای یک هدف تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: در وزارت علوم تا سطح 5 و 6 فناوری را مدیریت بسترسازی می‌کنیم و افراد صاحب ایده را جمع آوری کرده و زمین و تسهیلات در اختیار آنها قرار دادیم.

زلفی گل گفت: زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است. با تلاش دکتر دکتر دهقانی فیروزآبادی طرحی ارائه شد که شرکت‌ها را به سه دسته تقسیم کردند که شامل شرکت‌های نوپا نوآور و فناور بود.

وی تاکید کرد برای سطوح پایین فناوری ما با یک سوال جدی مطرح بودیم و آن اینکه تولید علم قرار است چه کاری انجام دهد؟! مهمترین نکته در پاسخ به این سوال مرجعیت علمی است و اینکه دانشمندان باید سوالات ذهنی خود را پاسخ دهند و به دانش جدیدی برسند که قبلاً وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: ما سامانه نان را طراحی کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد در برنامه هفتم توسعه نیز آمد که تا تمام صنایع خصوصی نیازهای خود را در این سامانه ضبط کنند. سامانه دیگر وزارت علوم سامانه جان است که شرکت‌ها محصولات خود را بارگذاری می‌کنند و ما وظیفه داریم آنها را معرفی کنیم.

منبع: تسنیم

611185