سفر نخست وزیر سوئد به مجارستان برای عضویت در ناتو

در پی خبر فراکسیون حزب حاکم مجارستان با اعلام تاریخ رای گیری در پارلمان این کشور برای عضویت سوئد در ناتو، نخست وزیر سوئد می خواهد روز جمعه در همین رابطه به بوداپست سفر کند.
تصویر سفر نخست وزیر سوئد به مجارستان برای عضویت در ناتو

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، کشور سوئد در اوایل ماه می 2022 برای عضویت در ناتو درخواست داد. در آن زمان مجارستان با این درخواست عضویت مخالفت کرد. اما حالا موضع مجارستان در این باره تغییر کرده است. پارلمان مجارستان قصد دارد این بار الحاق این کشور را تصویب کند. نخست وزیر سوئد می خواهد روز جمعه در همین رابطه به بوداپست به بوداپست، پایتخت مجارستان سفر کند.

پارلمان مجارستان روز دوشنبه آینده درباره عضویت سوئد در ناتو رای خواهد داد. رئیس فراکسیون پارلمانی حزب حاکم فیدز مجارستان در این باره گفت: در جلسه 26 فوریه پارلمان، "رای گیری نهایی (...) در مورد الحاق پادشاهی سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (...) در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی روز سه شنبه افزود که این فراکسیون از روند الحاق حمایت خواهد کرد.

مجارستان تنها عضو باقی مانده ناتو است که هنوز با درخواست عضویت سوئد که در سال 2022 ارسال شده است، موافقت نکرده است.

دولت سوئد بلافاصله از این خبر استقبال کرد و از سفر اولف کریسترسون، نخست وزیر این کشور به بوداپست خبر داد. پال جانسون، وزیر دفاع سوئد روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره اخبار مجارستان گفت: «البته ما از این موضوع استقبال می کنیم. اندکی پس از آن، استکهلم اعلام کرد که کریسترسون به دعوت ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان - این جمعه و بنابراین قبل از تصویب مورد انتظار پارلمان، به بوداپست سفر خواهد کرد.

دولت سوئد اعلام کرد که دستور جلسه با اوربان شامل همکاری در زمینه سیاست امنیتی و دفاعی بین مجارستان و سوئد، آمادگی برای ریاست آتی مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا و دستور کار استراتژیک اتحادیه اروپا خواهد بود. پس از آن کنفرانس مطبوعاتی مشترک بین این دو مقام برگزار خواهد شد. اوربان در پلتفرم آنلاین X گفت که خوشحالم که از کریسترسون در بوداپست استقبال کنم.

اخیراً، نمایندگان حزب حاکم فیدز مجارستان سفر کریسترسون به بوداپست را شرط تصویب الحاق سوئد به ناتو قرار دادند. اوربان او را در ماه ژانویه به پایتخت مجارستان دعوت کرده بود، اگرچه مشخص نبود هدف وی چیست. این مقام سوئدی خود را برای چنین سفری آماده نشان داده بود، اما اعلام کرد که در واقع فکر می‌کند که این دیدار پس از تصویب طرح الحاق ناتو از طرف مجارستان منطقی‌تر خواهد بود. وی مذاکره درباره الحاق را رد کرد.

"اوربان" در سخنرانی روز شنبه خود در مورد وضعیت کشورش همچنین گفت که سوئد اقداماتی را انجام داده است که می تواند منجر به توافقی برای پیوستن این شریک اروپای شمالی به ناتو شود. اوربان نگفت چه اقداماتی قرار است انجام دهند. رسانه های وابسته به دولت سپس بدون ذکر منابع گزارش دادند که مجارستان قرار است چهار هواپیمای جنگنده گریپن را از سوئد دریافت کند. هیچ جزئیاتی در مورد این عملیات ظاهراً برنامه ریزی شده ارائه نشده است. مجارستان از سال 2022 قصد خرید این تسلیحات از سوئد را داشت. این کشور در حال حاضر 14 هواپیمای نظامی از این نوع از سوئد در قرارداد لیزینگ دارد که در سال 2026 منقضی می شود.

کشور سوئد در ماه می 2022 در پاسخ به جنگ روسیه علیه اوکراین، به همراه کشور همسایه خود فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست داد. فنلاند توانست در آوریل 2023 به این ائتلاف نظامی بپیوندد، در حالی که سوئد به دلیل مخالفت ترکیه و مجارستان باید منتظر می ماند. آنکارا در پایان ژانویه برای الحاق سوئد چراغ سبز نشان داد.

بهر حال اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد اعلام کرده که قبل از تصویب پارلمان مجارستان برای عضویت سوئد در ناتو به بوداپست سفر می کند.

منبع: تسنیم

611001