اردوغان:

همه درهای عضویت در ناتو به روی سوئد بسته است

رئیس جمهوری ترکیه با نشان دادن چراغ سبز برای موافقت با درخواست عضویت فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) گفت: همه درهای عضویت در ناتو به روی سوئد بسته است.
تصویر همه درهای عضویت در ناتو به روی سوئد بسته است

به گزارش سایت خبری پرسون، «رجب طیب اردوغان » در اجتماع اعضای حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه افزود که در حالی که مذاکرات عضویت سوئد در ناتو ادامه داشت، اقدام به سوزاندن قرآن کریم کتاب مقدس مسلمانان توسط «راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی، باعث شد تا ترکیه درهای عضویت سوئد در ناتو را به طور کامل ببندد.

وی با بیان جمله "ما نمی توانیم بله بگوییم"، اظهار کرد: به عضویت سوئد در ناتو تا زمانی که قرآن را پاره کنند و بسوزانند، «بله» نخواهیم گفت.

اردوغان اضافه کرد: دیدگاه ترکیه درباره عضویت فنلاند در ناتو مثبت است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز امروز در نشست خبری مشترک با «اورماس رینسالو » وزیر خارجه استونی خواستار رفع نگرانی امنیتی کشورش از سوی دولت سوئد برای پذیرش درخواست عضویت آن در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) شد.

وی گفت: ترکیه تاکنون هیچ اقدام مشخصی را از سوی سوئد مشاهده نکرده و آنکارا انتظار دارد که دولت جدید سوئد نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک کند.

چاووش‌اوغلو خطاب به مقامات دولت سوئد گفت: کشورهای عضو و درخواست کننده عضویت به عنوان دوستان و متحدان ناتو، باید نگرانی‌های امنیتی مشروع یکدیگر را درک و رفع کنند.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ترکیه چند روز پیش نیز با اعلام وجود مشکل کمتر برای موافقت با عضویت فنلاند در ناتو اعلام کرد که سوئد به جای رفع نگرانی ترکیه اقدامات تحریک آمیزی انجام داده است.

پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که این درخواست باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه از زمان ارائه این درخواست، با اعلام شروطی از این دو کشور خواست که از مخالفان کُرد و حامیان پ.‌ک.‌ک در کشورشان میزبانی نکرده و از آنها حمایت نکنند و افراد مظنون را به ترکیه تحویل دهند.

اقدام موهن یک نماینده تندرو مجلس سوئد در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم و آتش زدن قرآن در آن محل نیز به پیچیده‌تر شدن موضوع درخواست عضویت این کشور شبهه جزیره اسکاندیناوی افزود.

پس از این اقدام موهن، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اقدام این فرد با مجوز دولت این کشور انجام شده و دیگر استکهلم نباید انتظار حمایت ترکیه از پیوستن این کشور به ناتو را داشته باشد.

به دنبال این موضع، «ینس‌ استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از موضع اردوغان در خصوص ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو انتقاد کرد.

هم اکنون مذاکرات سوئد و ترکیه برای پیوستن به ناتو متوقف شده و آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است که هم‌اکنون در این دو کشور ساکن بوده و اغلب هم جزو معارضان کُرد و متهمان مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه هستند.

460754