چگونه نقاط کور ماشین خود را به حداقل برسانیم

بسیاری رانندگان آینه‌های کناری خودروی خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که از طریق آن بتوانند کناره‌های اتومبیل خود را ببینند. این کار اما کاملا اشتباه است و حتی ماهیت تعبیه این آینه‌ها در خودرو را نیز زیر سوال می‌برد.
تصویر چگونه نقاط کور ماشین خود را به حداقل برسانیم

به گزارش سایت خبری پرسون، عدم توجه به نقاط کور ماشین یکی از مهم‌ترین دلایل رخ دادن تصادفات است. در اینجا به معرفی دو روش کلیدی برای به حداقل رساندن این نقاط کور در خودرو می‌پردازیم.

هرکسی که تجربه حتی چند ماه رانندگی در خیابان‌های شهر را داشته باشد حتما با اهمیت نقاط کور و خطراتی که عدم توجه به این نقاط متوجه خودرو و راننده می‌سازد آگاهی دارد. مطمئنا برای همه ما پیش آمده که در صدد تغییر لاین در خیابان یا جاده باشیم و متوجه حضور یک موتورسوار در نقطه کور خودرو خود شده‌ایم که تنها چند سانتیمتر با تصادف با ما فاصله داشته و می‌توانسته حادثه بزرگی برایمان ایجاد کند.

بسیاری رانندگان حرفه‌ای و باتجربه توصیه می‌کنند برای چک کردن نقاط کور ماشین به آینه اعتماد نکرده و با چرخاندن سر از عدم وجود خطر در این نقاط مطمئن شویم! با این وجود چرخاندن سر هم باعث می‌شود که تمرکز اصلی‌مان از جاده منحرف شده و خطر دیگری امنیت خود ما و سرنشینان را تهدید کند! در این شرایط چاره چیست و چگونه می‌توان نقاط کور خودرو را با حداقل دردسر در کنترل داشت؟

راهکارهای دیگری برای به حداقل رساندن نقاط کور هر خودرو وجود دارد که می‌تواند جایگزین چرخاندن سر باشد. مهم‌ترین و ساده‌ترین ترفند در این زمینه تنظیم آینه‌های کناری است. واقعیت این است که بخش بزرگی از سوانح، ناشی از عدم توجه به نقاط کور خودرو به دلیل تنظیم نامناسب آینه‌های کناری توسط راننده است.

بنابراین در صورت تنظیم نامناسب این آینه‌ها بعید است نیاز به تغییرات دیگری در خودرو داشته باشید. در عین حال اکسسوری‌هایی نیز در بازار وجود دارند که می‌توانند برای به حداقل رساندن نقاط کور خودرو یا موتور به رانندگان کمک کنند. در ادامه به معرفی دو تکنیک کاربردی و بسیار ارزان‌قیمت برای مدیریت نقاط کور خودرو یا موتورسیکلت پرداخته و هریک را به‌طور مختصر بررسی خواهیم نمود.

روش‌های به حداقل رساندن نقاط کور ماشین

همان‌طور که اشاره شد عدم توجه به نقاط کور مهم‌ترین عامل بروز تصادفات خیابانی است. در عین حال با کمی دقت و حوصله و انجام برخی ترفندهای ساده و کم‌خرج می‌توان این مساله را تا حد زیادی برطرف کرد.‌

آینه‌های جانبی خودروی خود را تنظیم کنید

در حال حاضر چندین مدل خودروی لوکس در دنیا از دوربین به‌جای آینه بغل استفاده می‌کنند و مشکل وجود نقطه کور را به‌طور کامل برطرف کرده‌اند. با این وجود تا زمان فراگیر شدن این فناوری، بهترین راه به حداقل رساندن نقاط کور در یک خودرو تنظیم دقیق آینه‌های جانبی است.

بسیاری رانندگان آینه‌های کناری خودروی خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که از طریق آن بتوانند کناره‌های اتومبیل خود را ببینند. این کار اما کاملا اشتباه است و حتی ماهیت تعبیه این آینه‌ها در خودرو را نیز زیر سوال می‌برد.

اگر واقع‌بینانه به مساله نگاه کنید، آینه‌های کناری در واقع مسئول نمایش دادن سایر خودروها و موانع جاده که در حالت عادی قابل رویت نیستند می‌باشند. بنابراین استفاده از آن‌ها با هدف مشاهده کناره‌های ماشین خود کاملا اشتباه است! تنظیم نامناسب آینه‌های کناری می‌تواند سد بزرگی در مسیر دیدن موانع از سوی شما باشد و حتی اندازه نقاط کور را نیز به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. روش صحیح تنظیم آینه‌های جانبی به‌صورت زیر است:

  • آینه درون کابین خودرو را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که به‌طور مستقیم حداکثر میزان جزئیات پشت خودرو را به شما نمایش دهد.
  • سر خود را به سمت چپ خم کنید تا بر پنجره سمت راننده مماس شود. سپس در این شرایط، آینه همین سمت را به‌اندازه‌ای تنظیم کنید که هیچ بخشی از کناره خودروی‌تان قابل رویت نباشد.
  • در گام بعدی سر خود را به سمت راست خم کنید تا جایی که دقیقا بالای کنسول وسط قرار داشته باشد. سپس آینه سمت راست را نیز مشابه سمت راست، به‌گونه‌ای تنظیم کنید که کمترین بخش از خودروی شما قابل مشاهده باشد.
  • البته حتی دقیق‌ترین تنظیم نقاط کورد در آینه‌های جانبی نیز باعث از بین رفتن کامل نقاط کور نمی‌شود. با این وجود اندازه آن‌ها به‌طور قابل توجهی کوچک‌تر خواهد شد. اگر آینه‌های جانبی خود را درست تنظیم کرده باشید، هرگز نیازی به برگرداندن سر برای بررسی نقاط کور نخواهید داشت.

از آینه‌های مخصوص نقاط کور استفاده کنید

همان‌طور که اشاره شد، بخش اعظمی از نقاط کور ماشین شما با استفاده از تنظیم مناسب آینه‌های جانبی از بین خواهند رفت. با این وجود اگر همچنان حس می‌کنید برای مشاهده نقاط کور لازم است سر خود را بچرخانید، توصیه می‌کنیم از آینه‌های مخصوص نقاط کور که به‌صورت جداگانه روی آینه کناری نصب می‌شوند استفاده کنید.

این آینه‌های محدب کوچک معمولا ظاهری دایره‌ای شکل و تنوع بسیاری بالایی داشته و با قیمتی بسیار مناسب از فروشگاه‌های لوازم جانبی خودرو قابل خرید خواهند بود. این آینه‌های محدب در مقایسه با آینه‌های جانبی تقریبا تخت خود ماشین، میدان دید بسیار گسترده‌ای از کنار خودروی شما ارائه کرده و از این طریق نقاط کور را به حداکثر می‌رسانند.

نصب این آینه‌های جانبی سریع و سرراست است. بسیاری از این آینه‌ها از طریق چسب به آینه اصلی متصل می‌شوند؛ درحالیکه برخی دیگر با استفاده از مکانیزم‌های اتصال دیگر به گوشه‌ای از آینه جانبی وصل خواهد شد. گام اول در نصب آینه‌های مخصوص نقاط کور، پاک کردن هرگونه کثیفی و گرد و غبار از آینه جانبی خود ماشین است؛ چراکه این موارد ممکن است باعث اختلال در چسبیدن آینه نقطه کور به آینه اصلی شوند.

سپس لازم است که غلاف پلاستیکی پشت آینه نقطه کور را جدا کرده و آن را با دفت به آینه اصلی خودرو بچسبانید. اساسا بهترین نقطه برای چسباندن این اکسسوری، قسمت بالا و بیرونی آینه جانبی است. علاوه بر این، در صورتی که آینه‌های کمکی دارای گیره را خریداری کرده باشید نیز لازم است آن را به گوشه‌ای از قاب پلاستیکی آینه خود خودرو متصل کنید.

دقت کنید که حتی در صورت خرید آینه‌های کمکی نیز تنظیم آینه‌های خود خودرو روشی بسیار کاربری و مهم برای به حداقل رساندن نقاط کور ماشین است. این اکسسوری‌های کمکی قطعا به ارتقای ایمنی شما کمک خواهند کرد؛ اما هرگز نمی‌توانند جایگزین آموزش‌های رانندگی صحیح و رعایت نکات کلیدی ایمنی شوند.

منبع: گجت نیوز

600431