سرهنگ معظمی گودرزی عنوان کرد؛

متأسفانه شاهد رشد انفجاری اخبار جعلی در فضای مجازی هستیم

رییس پلیس فتا پایتخت با اشاره به افزایش فیک نیوزها، گفت: معمولاً اینگونه اخبار بیشتر از زرق و برق‌های فضای مجازی استفاده می‌کنند. بدین گونه یک تیتر و یا یک عکسی را انتخاب می‌کنند که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد
تصویر متأسفانه شاهد رشد انفجاری اخبار جعلی در فضای مجازی هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، سرهنگ داوود معظمی گودرزی، در خصوص سایت‌های رسمی و توجه به تاریخ انتشار اخبار گفت: متأسفانه شاهد رشد انفجاری فیک نیوزها و یا همان اخبار جعلی در فضای سایبری هستیم و این موضوعات شاخه‌ها و موارد زیادی را در بر می‌گیرند که در حال انتشار هستند.

وی افزود: برخی از این اخبار با اهداف و سو نیت‌های خاص و برخی از آنها ناخواسته و نادانسته و از روی سهل انگاری منتشر می‌شوند.

سرهنگ گودرزی بیان داشت: بهترین گروه‌هایی که می‌توانند به این موضوع کمک نمایند که این فیک نیوزها و خبرهای جعلی منتشر و دست به دست نشوند همان کاربران فضای سایبر و همان مردم هستند.

وی گفت: باید به این نکته توجه داشت که اگر خبری را ملاحظه می‌کنید باید بدانید که منبع و منشأ این خبر کجاست؟ آیا این خبر را یک سایت رسمی منتشر کرده و یا اینکه شما در یک گروه غیر رسمی یک خبر را راجع به یک موضوع می‌بینید.

سرهنگ معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: معمولاً اینگونه اخبار بیشتر از زرق و برق‌های فضای مجازی استفاده می‌کنند بدین گونه یک تیتر و یا یک عکسی را انتخاب می‌کنند که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و بیشتر شما را ترغیب می‌کنند که این اخبار را بازنشر کنید.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشته باشید که خود ما ناخواسته در یکی از مؤلفه‌های جرم قرار نگیریم و این اخبار را بازنشر نکنیم چون قانون به صراحت در این خصوص صحبت کرده و کسی که درباره اخبار جعلی تولید محتوی کرده و چنانچه دارای محتوای مجرمانه داشته باشد با فردی که آن را انتشار می‌دهد اینها ضامن هستند و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند.

وی بیان داشت: جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری نیست یعنی کسی بگوید من این موضوع را نمی‌دانستم، بر اساس اینکه چه محتوایی را انتشار داده است و بر اساس اثر گذاری این جرم باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

سرهنگ گودرزی گفت: تاریخ انتشار خبر بسیار مهم است و اگر در موتورهای جست جو آن را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که آیا این خبر قبلاً هم منتشر شده است و یا خیر؟ و آیا قبلاً در مورد آن موضع‌گیری شده و یا اینکه خبر و آیا این خبر جعلی است یا خیر؟ و آیا اینکه رسانه‌های رسمی در این خصوص صحبتی کرده‌اند یا خیر؟

منبع: مهر

600182