سردار و طارمی در صدر بیشترین ایکس‌جی جام ملت‌ها

دو مهاجم تیم ملی در صدر بیشترین شانس گلزنی در رقابت های جام ملت های آسیا قرار گرفتند.
تصویر سردار و طارمی در صدر بیشترین ایکس‌جی جام ملت‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، رقابت های جام ملت های آسیا به ایستگاه پایانی خود رسیده و تکلیف تیم قهرمان، امروز مشخص خواهد شد. با این حال، بررسی آمار و اطلاعات به دست آمده از این مسابقات تا قبل از دیدار فینال خالی از لطف نیست.

وب سایت اوپتا که به تحلیل و بررسی مسابقات فوتبال از طریق داده های موجود در بازی ها می پردازد، اطلاعات جالبی را از وضیعت آماری بازیکنان برتر جام ملت های آسیا از طریق پارامترهای مختلف منتشر کرده که نام آزمون در صدر موثرترین بازیکنان جام دیده می شود.

آنگونه که اوپتا نوشته، سردار طی ۴۰۱ دقیقه که برای تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت، توانست شانزده بار به سمت دروازه حریفان ضربه بزند که تنها سه بازیکن در طول جام، ضربات بیشتری نسبت به او روانه دروازه ها کرده اند. مهدی طارمی نیز با ۴۳۶ دقیقه بازی، همین تعداد شوت را به ثبت رسانده است.

از این شانزده شوتی که آزمون روانه دروازه ها کرده، هفت مورد آن در چارچوب بوده که منجر به ثبت دو گل شده است. علاوه بر این، سردار با ثبت آمار ایکس جی ۲.۸۶، بهترین بازیکن جام از این حیث لقب گرفته که توانسته است خطرات بیشتری را به روی دروازه رقبا خلق کند.

پارامتر xG مخفف عبارت expected Goal به معنی «گل‌های مورد انتظار» است. xG پارامتری است که کیفیت یک موقعیت گل را که به شوت به سمت دروازه (داخل یا خارج از چارچوب فرقی ندارد) می‌انجامد، نشان می‌دهد.

درواقع xG احتمال گل شدن یک شوت (یا ضربه سر) به سمت دروازه را محاسبه می‌کند، فارغ از اینکه آن شوت توسط چه کسی با چه سطح مهارتی زده شده است. بر اساس همین پارامتر، آزمون بیشترین شانس گلزنی را در جام ملت ها ایجاد کرده است.

این آمار برای مهدی طارمی عدد ۲.۴۷ را نشان می دهد و البته آنگونه که اوپتا نوشته، این آمار و تعداد گل ها، بدون محاسبه ضربات پنالتی است و به همین دلیل مقابل نام مهاجم بوشهری تیم ملی، ۲ گل زده ثبت شده در حالیکه طارمی در دیدار برابر سوریه، یک گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

چو گیو سئونگ از کره جنوبی بازیکنی است که پس از سردار، ایکس جی بالاتری نسبت به طارمی کسب کرده و با ثبت عدد ۲.۵۷، از این حیث در رتبه دوم قرار گرفته است.

در بخش خلق موقعیت نیز هر دوی طارمی و آزمون توانسته اند ۷ بار فرصت خطرناک گلزنی برای هم تیمی هایشان ایجاد کنند که در این میان، سردار با سه پاس گل، اثرگذاری بهتری داشته است. نکته جالب اینکه جلال الدین ماشاریپوف، بازیکن جدید استقلال با خلق یازده موقعیت گلزنی، به همراه لی کانگ این، به صورت مشترک در صدر قرار دارد.

در زمینه تعداد پاس، طارمی آمار بهتری نسبت به آزمون دارد و و با ۱۷۲ پاس و میزان پاس صحیح ۷۷ درصدی، عملکرد بهتری در این پارامتر داشته است.

منبع: ورزش سه

599746