کلاهبرداری از طریق پیامک شکایت یا قطع یارانه از شماره شخصی

رئیس پلیس فتا پایتخت با اعلام روش‌های مختلف کلاهبرداری مجازی به شهروندان هشدار داد.
تصویر کلاهبرداری از طریق پیامک شکایت یا قطع یارانه از شماره شخصی

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی شهر امن به ترفندهای کلاهبرداری در فضای مجازی اشاره و اظهار داشت: یکی از جدیدترین شگردهای هکرها و کلاهبرداران در فضای مجازی شگردهای ترکیبی کلاهبرداری و دسترسی به اطلاعات کاربران در فضای مجازی است.

وی افزود: هکرها با استفاده از فیشینگ و مهندسی اجتماعی کاربر را ترغیب به کلیک بر روی یک لینک می کنند که آن لینک حاوی یک صفحه جعلی و فیشینگ بوده که کاربر اطلاعات کارت بانکی و هویتی خود را در آن وارد می کند که همزمان یک بدافزار بر روی گوشی فرد نصب شده و می تواند اطلاعات را به سرقت ببرد.

سرهنگ گودرزی بیان داشت: بطور مثال کلاهبرداران و هکرها اعلام می‌کنند که یارانه شما قطع شده و یا اینکه شکایتی علیه شما مطرح بوده و خلاصه به هر ترتیبی شما را به وارد کردن اطلاعات ترغیب و تطمیع می‌کنند.

وی گفت: لازم است در خصوص پیشگیری از این سرقت ها باید بگوییم این پیامک ها از چه سرشماره ای ارسال شده است؛ چراکه هیچ سازمان رسمی و حاکمیتی با شماره شخصی برای افراد پیام ارسال نمی کند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: مثلا اگر از قوه قضائیه پیام ارسال شود بالای پیام کلمه عدل ایران ( Adliran) دقیقا ذکر شده است. اگر پیامک از شماره شخصی ارسال شده بود قدم اول این است که بدانید این فرد یک شیاد سایبری است و می خواهد اطلاعات شما را سرقت کند.

وی گفت: قدم بعدی این است که بدانیم اگر پیامی برای ما ارسال می شود اگر دارای لینک بود به آن توجه بیشتری نماییم. بعضا بر اساس عادت روزانه هر لینکی که برای ما ارسال می‌شود را کلیک می کنیم همین لینک ها هستند که به راحتی می توانند بدافزارها را بر روی گوشی ما نصب کرده و اطلاعات ما را به سرقت ببرند.

منبع: فارس

599600