مشکلات حوزه سلامت روز به روز کاهش پیدا می کند

جلسه بررسی دستاوردها، چالش ها و راهکارهای حوزه سلامت به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و تصمیمات لازم برای رفع مسائل و مشکلات موجود اتخاذ شد.
تصویر مشکلات حوزه سلامت روز به روز کاهش پیدا می کند

به گزارش سایت خبری پرسون، جلسه بررسی دستاوردها، چالش ها و راهکارهای حوزه سلامت به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و تصمیمات لازم برای رفع مسائل و مشکلات موجود اتخاذ شد.

محمد مخبر در این جلسه با تاکید بر اینکه باید بستر ارتقاء مستمر توانمندی و انگیزشی جامعه پزشکی و حوزه سلامت کشور را فراهم کنیم گفت: امروز جامعه پزشکی کشور از توانمندی و جایگاه علمی بالایی برخوردار هستند و لازم است ضمن تلاش برای حفظ این وضعیت، بسترسازی لازم برای رشد و ارتقاء کیفی خدمات پزشکی نیز فراهم شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز جامعه پزشکی و دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان از مولفه های اقتدار کشور هستند، تصریح کرد: پزشکان،‌ پرستاران و دست اندرکاران حوزه سلامت افرادی سالم، مومن، دلسوز و فداکار هستند که این ویژگی ها را بصورت عینی در دوران کرونا مشاهده کردیم.

وی از توانمندی علمی و روحیه ایثار و تعهد بعنوان دو ویژگی برجسته و نقطه قوت جامعه پزشکی ایران یاد کرد و افزود: در دوران کرونا با وجود اینکه این ویروس ناشناخته بود و همه کشورها در برابر آن ناتوان بودند،‌ بنیه علمی بالا و روحیه جهادی جامعه پزشکی ایران باعث شد بتوانیم در میان کشورهای برتر در مقابله و کنترل کرونا قرار گیریم.

مخبر با یادآوری دوران پیش از انقلاب اسلامی که به علت کمبود پزشک، نیازمند حضور پزشکان خارجی در کشور بودیم خاطر نشان کرد: در سالیان گذشته مردم کشور و حتی جانباران ناچار بودند برای معالجه و درمان به خارج بروند اما امروز تمامی خدمات پزشکی و درمانی توسط پزشکان ایرانی انجام می شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش رییس سازمان نظام پزشکی در جلسه در خصوص دستاوردها و مشکلات حوزه سلامت، از تلاش های این سازمان قدردانی کرد و گفت دولت تلاش خواهد کرد تصمیمات لازم را برای حل مسائل و چالش های پیش روی حوزه سلامت و جامعه پزشکی کشور اتخاذ کند.

وی همچنین از سازمان نظام پزشکی خواست بعنوان یک سازمان واسط میان حاکمیت، جامعه پزشکی و مردم، علاوه بر حمایت از پزشکان و دست اندرکاران حوزه سلامت، به دنبال ارتقاء کیفی خدمات پزشکی و رسیدگی به دغدغه ها و نیازهای بیماران نیز باشد.

مخبر در ابتدای جلسه نیز با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: حیات انسان زمانی معنای حقیقی پیدا می کند که در جامعه اثرگذاری داشته باشد و امام خمینی (ره)‌ به معنای واقعی زنده است چرا که اثرگذاری او هم در داخل کشور و هم در عرصه بین الملل قابل مشاهده است.

معاون اول رییس جمهور افزود:‌ تا پیش از امام راحل و انقلاب اسلامی، نحوه مبارزه در تمامی کشوها مسلحانه بود اما امروز جوامع و مردم کشورها با تأسی از امام خمینی (ره) به جای مبارزات مسلحانه، با تجمع و شعارهای آزادی خواهی، اهداف خود را در برابر حکومت ها محقق می سازنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب، فرهنگی را که امام خمینی (ره)‌ ایجاد کرد توسعه داده و سازماندهی کردند به نحوی که امروز شاهد گسترش فرهنگ مقاومت در اقصی نقاط جهان هستیم.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این جلسه گزارشی از سابقه فعالیت و تعداد اعضای این سازمان ارائه کرد و به تشریح برخی دستاوردهای حوزه سلامت پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: تا سال ۱۳۶۲ تعداد پزشکان کشور ۱۳ هزار نفر بود که این عدد امروز به ۱۶۲ هزار نفر رسیده ضمن آنکه با درنظر گرفتن ۶۰ هزار دانشجوی پزشکی، دستیاری و فوق تخصص انتظار می رود تا چند سال آینده این عدد به ۲۲۰ هزار نفر برسد.

محمد رئیس زاده همچنین با بیان اینکه تا سال ۱۳۶۲ تعداد متخصصین کشور ۵ هزار نفر بود و این عدد امروز به بالای ۵۰ هزار نفر رسیده، خاطر نشان کرد: تا سال ۱۳۶۲ تعداد متخصصین زن در کشور ۷۷۰ نفر بود که امروز با رشد ۳۰ برابری به بیش از ۲۱ هزار نفر ارتقا یافته است.
رییس سازمان نظام پزشکی کشور همچنین با بیان اینکه امروز بیش از ۹۵ درصد زایمان های کشور با دسترسی به خدمات مطلوب انجام می شود گفت: امروز در سطح دنیا میزان مرگ و میر زنان باردار ۲۰۰ در ۱۰۰ هزار نفر است و این در حالی است که این عدد در ایران به دلیل خدمات مطلوب حوزه بهداشت و درمان، ۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی با اشاره به انجام ۲۵۰ پیوند موفق قلب اطفال در کشور افزود: پیوند قلب اطفال در حقیقت قله پزشکی است و در سالهای گذشته کودکان در صورت نیاز به این عمل محکوم به مرگ بودند که خوشبختانه امروز شاهد انجام موفقیت آمیز این عمل جراحی در سطح کشور هستیم.

رئیس زاده در ادامه با اشاره به برخی ضعف ها و کاستی ها در جامعه پزشکی تصریح کرد: نواقص و کاستی ها در برابر حجم عظیم دستاوردها و توفیقات حوزه بهداشت و درمان بسیار ناچیز است اما در عین حال تلاش ما این است که کاستی ها و مشکلات حوزه سلامت روز به روز کاهش پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به پرداختی نیروهای طرح و دستیاران تخصصی خواستار توجه دولت به ارتقاء وضعیت معیشتی جامعه پزشکی شد و افزود: متوسط رشد سالانه تعرفه های پزشکی طی سالیان اخیر ۱۵ درصد بوده و این در حالی است که میانگین رشد تورم ۲۸ درصد بوده است که جبران این کاستی نیازمند توجه و حمایت دولت است.

در این جلسه که رییس شورای عالی بیمه سلامت و برخی دیگر از معاونین سازمان نظام پزشکی کشور نیز حضور داشتند، مسائل و مشکلات حوزه سلامت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیماتی نیز برای رفع این چالش ها اتخاذ شد.

منبع: فارس

599099