تنوع مشاغل در بهشت زهرا

مشاغل متنوعی از جمله رنگ زنی قبر, قرآن و نماز خوانی پولی, فروش گل های دست دوم و پرپرشده, فروش گلاب با قیمت مصوب و... در بهشت زهرا مشغول به کار هستند.
تصویر تنوع مشاغل در بهشت زهرا

به گزارش سایت خبری پرسون، پیش از این وقتی صحبت از بهشت زهرا و مشاغل در آن مکان می آمد, ذهن همه به سمت غسال و راننده آمبولانس، گورکن ودر نهایت فروش تاج گل می رفت. این در حالی است که اگرسری به بهشت زهرا بزنیم با شغل های پنهان در بزرگترین قبرستان کشور مواجه می شویم.

بهشت زهرا یکی از قبرستان های بزرگ کشور است که هر پنجشنبه و جمعه میزبان تعداد زیادی از مردم می شود که بخشی از آنها برای فاتحه و نذورات متوفی خود راهی بهشت زهرا نشده اند.

برخی از این افراد ، برای به دست آوردن معیشت شان راهی این محیط می شوند و از کنار قبرها امرار معاش می کنند، افرادی که به هزار امید خودشان را به این مکان می رسانند و لابه لای قبرها قدم می زنند تا کسب درآمدی داشته باشند.

توزیع نذورات در روزهای آخر هفته بیشتر صورت می گیرد، از همین رو برخی افراد که با مشکلات معیشتی روبه رو هستند، آخر هفته ها بهشت زهرا پاتوقشان است تا سهمی از این نذورات را برای خود و خانواده هایشان به دست آورند.

خانمی که حاضر به معرفی خود نمی شود در گزارش میدانی تسنیم می گوید:دو فرزند دارم اما شوهرم کارگر است و از پس هزینه های زندگی بر نمی آید. توان خرید مرغ و گوشت را ندارم. هر هفته یک صندلی کوچک با خود می آورم و در محوطه بهشت زهرا می نشینم به امید آنکه غذای گرمی را با خود به خانه ببرم.

وی ادامه می دهد: بیشتر نذورات در قطعات جدید بهشت زهرا پخش می شود، چرا که افرادی که به تازگی عزیزانشان را از دست داده اند مدام به مزار شان می آیند و اقدام به پخش نذورات می کنند، اما قطعات قدیمی چون چندین سال از فوت شان گذشته بازماندگان شان کمتر به این مکان مراجعه می کنند. در ایام تابستان بیشتر میوه و در فصل زمستان غذاهای گرم مانند آش، سوپ، عدسی، خوراک لوبیا و.... توزیع می شود؛ البته برخی مواد غذایی مانند کیک یزدی، حلوا و خرما که در همه ایام سال توزیع می شود.

یکی از مشاغلی که در قطعه های جدید بهشت زهرا به چشم می خورد قرآن و نماز خوانی پولی است. قرآن و نمازخوانان پولی از جمله افرادی هستند که اقدام به اشتغال زایی کرده اند در این میان افراد میانسال بیشتر به چشم می خورند. این افراد به محض اینکه مشاهده کنند که فردی در کنار قبر نشسته و در حال خواندن فاتحه است به سراغ او می روند و با پیشنهاد خواندن جزیی از قرآن و نماز های قضا در قبال مبلغی از بازماندگان آن مرحوم برای خود درآمدزایی می کنند.

پیرمردی میانسال درباره شغل خود می گوید: چه کاری بهتر از این برای فردی با سن وسال من که هیچ هنر و سرمایه ای ندارم و تنها به واسطه قرآن خوانی که از نوجوانی از خانواده ام به یاد برده ام می توانم درآمدزایی کنم و هم ثوابی ببرم.

یکی دیگر از مشاغلی که در بهشت زهرا به چشم می خورد رنگ زنی قبر است, رنگ زنها این بار برعکس دیگر افراد شاغل در بهشت زهرا به قطعات قدیمی تر مراجعه می کنند تا قبرهایی که به مرور زمان مشخصاتشان پاک شده اند را بازنویسی کنند.یکی از افرادی که مشغول این کار بود می گوید بستگی به قبر ها دارد اگر قبر کوچک باشد که از نوشته های کمتر استفاده شده باشد 200 هزار تومان دریافت می کنیم، اما اگر قبربزرگ و از نوشته های زیادبرخوردار بود آن وقت مبلغ بیشتری را دریافت می کنیم. در گذشته که هزینه های زندگی کمتر بود, مردم هزینه بیشتری می کردند اما در حال حاضر مردم با یک قلم و کمی رنگ اقدام به پر رنگ کردن نوشته های سنگ قبرها می کنند، اما با این وجود هستند افرادی که این کار را به ما رنگ زن های سنگ قبرها می سپارند.

چند کیلومتری مانده به بهشت زهرا گل فروشان به چشم می خورند که در گوشه ای از بزرگراه اطراف بهشت زهرا بساط گل شان را به نمایش خودروهای عبوری گذاشته اند.

گل فروشانی که با سن و سال متفاوت در پایان هفته به دنبال منبع درآمد از فروش گل های شان هستند؛ اما برخی معتقد اند که این افراد گل ها را از روی قبرها به سرقت می برند و مجددا به افراد دیگر با قیمت پایین تر می فروشند یا به جای گل های پر پر شده به مشتریانشان می فروشند.

محمد که جوانی 17ساله است در این میان می گوید کمتر پیش می آید همکارانم دست به سرقت گل ها در بهشت زهرا بزنند و آن ها را پرپر کنند و مجددا به فروش برسانند.

وی برای اینکه حرفش را به ما ثابت کند می گوید: دلیل نخست اینکه از زمانی که مشتری گل را می خرد و به روی قبر می گذارد تا آن فرد متخلف آن را پیدا کند و مجددا به فروش برساند گل سرقتی از بین خواهد رفت، دلیل دوم بر می گردد به حضور نیروهای امنیتی که در مجموعه بهشت زهرا مستقر هستند و مدام در حال گشت زنی هستند و با به سرقت رفتن گل و دیگر اشیا مقابله می کنند و دلیل سوم برمی گردد به اینکه گل ارزش مالی زیادی ندارد که فروشند بخواهد در آن حیله گری کند و تنها علت ارزان فروشی آن این است که افرادی که در کنار جاده گل می فروشند اجاره مغازه نمی دهند و اینکه حجم فروش شان بالاست و سود کمتری دریافت می کنند.

از دیگر مشاغل مرسوم در بهشت زهرا ریختن گلاب بر سنگ مزار است که به ازای آن از خانواده مرحوم پولی دریافت می کنند. گلاب ریزان افرادی هستند که شیشه هایی در دست دارند که مجتوای داخل آن را گلاب معرفی می کنند که در واقع آب است و به جای گلاب به رهگذران می فروشند، از سوی دیگر هستند افرادی که در بین قطعات رفت و آمد می کنند و اگر جمعیتی را دور یک سنگ قبر ببیند اقدام به گلاب پاشی به روی قبر می کنند تا از بازماندگان پولی طلب کنند.

یکی از این گلاب ریزان که نمی خواهد نامش را بگوید بیان می کند: کار گلاب ریزی به روی سنگ قبرهای کار کاملا تخصصی است، چرا که باید بدانید چه زمانی و برای چه کسانی اقدام به گلاب ریزی به روی قبر اموات شان کنید، برای نمونه اگر اطراف قبر خانم ها باشند آن وقت فرصت مناسبی است و در مرحله بعد باید سن فوت شده را از روی قبر خواند اگر فوت شده جوان باشد آن وقت باید دست به کار شده سنگ تمام گذاشت، این کار باعث می شود تا احساسات بازماندگان را جریحه دار کرد و آن وقت دست به جیب شوند و پول خوبی برایمان در نظر بگیرند.

از دیگر مشاغل که کاذب است پاشیدن گندم روی سنگ قبر است که به نیت خیرات برای اموات به عنوان غذای پرندگان پاشیده می شود و در ازای آن از بازماندگان پولی طلب می شود. روشن کردن شمع و قبرشویی مشاغلی است که این روزها برخی به بهانه مشغله زیاد و اندوه غم از دست دادن عزیزشان به دیگران می سپارند و به ازای آن پولی پرداخت می کنند.

یکی از مشاغل جالب و شاید عجیب در میان مشاغل کاذب در بهشت زهرا افرادی هستند که گریه کن حرفه ای هستند.مدیریکی از شرکت هایی که مجالس عزارداری برگزار می کند می گوید تیم گریه کن حرفه ای داریم, از گریه و زاری ساده گرفته تا گریه همراه با شیون، غش و خودزنی. می‌گوید اعضای تیم‌های گریه‌کن را بیشتر زنان تشکیل می‌دهند. قبلاً بیشتر زنان میانسال طرفدار این کسب‌وکار بودند، اما حالا جوان‌ترها بازار کار را از میانسالان ربوده‌اند.

رواج مشاغل کاذب و روی آوردن جوان‌ها به این مشاغل، این روزها به‌عنوان یکی از دغدغه‌های کارشناسان اقتصادی و اجتماعی جامعه مطرح است و معتقدند درصورتی که این روند در جامعه تداوم یابد، چالش‌های اساسی اقتصادی و اجتماعی در انتظارمان خواهد بود.متأسفانه بهشت زهرا مرکزرشد بسیاری از مشاغل کاذبی است که هر روز رو به رشد است. یکی از دلایل اصلی در این بخش افزایش هزینه های زندگی و مشکلات اقتصادی است.

منبع: تسنیم

598313