اعضای جدید بریکس به دنبال کنار گذاشتن کامل دلار آمریکا

پیشرفت ائتلاف بریکس مهم‌ترین رویداد ژئوپلیتیک سال بود و اعضای این ائتلاف از پنج به ۹ عضو افزایش یافت که این کشورهای جدید به دنبال کنار گذاشتن کامل دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره هستند.
تصویر اعضای جدید بریکس به دنبال کنار گذاشتن کامل دلار آمریکا

به گزارش سایت خبری پرسون، از وبگاه Watcher. Guru، بریکس در نشست سال ۲۰۲۳ میلادی از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر، آرژانتین و اتیوپی دعوت کرد تا به این بلوک اقتصادی بپیوندند. چهار کشور از این شش کشور به بلوک بریکس ملحق شدند تا در سال ۲۰۲۴ میلادی، دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره اصلی کنار بگذارند. قرار است در اواخر سال جاری، نشست دیگر بریکس برگزار شود و انتظار می‌رود کشورهای بیشتری با هدف دلارزدایی به این بلوک اقتصادی بپیوندند.

در بخش عمده‌ای از سال گذشته، پیشرفت ائتلاف بریکس یکی از موضوعات مهم بحث و مهم‌ترین رویداد ژئوپلیتیک سال بود. اعضای این ائتلاف از پنج به ۹ عضو افزایش یافت و عربستان سعودی احتمالاً به زودی به دهمین عضو این بلوک اقتصادی بدل خواهد شد. انتظار می‌رود که پیشرفت بریکس همچنان ادامه یابد. چند ماه پیش، هند اعلام کرد که این ائتلاف با طرح پیوستن شش کشور دیگر موافقت کرده است. این کشورهای جدید به دنبال کنار گذاشتن کامل دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره هستند.

دلار آمریکا پیشروترین ارز در سراسر جهان است و چندین کشور، دلار را ذخیره و از آن در تجارت استفاده می‌کنند. با این حال، با تضعیف دلار آمریکا در سال گذشته میلادی، احتمال دارد برخی از کشورها به دنبال پایان دادن به اتکای خود به دلار باشند.

نبرد آمریکا با تورم در سال ۲۰۲۳ میلادی و افزایش نرخ بهره، در صدر ماندن را برای این ارز دشوارتر می‌کند. کشورهایی در آفریقا، آسیا و حتی غرب، به بریکس و هدف آن علاقه‌مند هستند. احتمال دارد سلطه دلار آمریکا، به عنوان یک ارز ذخیره جهانی، در سال ۲۰۲۴ میلادی تضعیف شود.

بنا بر گزارش‌ها، پاکستان، بولیوی، سنگال، کوبا و بسیاری دیگر از کشورها تا کنون برای پیوستن به بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی درخواست داده‌اند. علاوه بر این کشورها، ده‌ها کشور دیگر نیز برای پیوستن به آن ابراز تمایل کرده‌اند. دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی در این کشورها وجود دارد، اما با پیوستن احتمالی این کشورها به بریکس در سال جاری میلادی، ممکن است این وضعیت تغییر کند.

منبع: ایرنا

597965