دلار از معاملات روسیه و چین حذف شد

مسکو به‌ روزرسانی دلارزدایی روسیه و چین را منتشر کرد.
تصویر دلار از معاملات روسیه و چین حذف شد

به گزارش سایت خبری پرسون، به گفته گئورگی زینوویف - مدیر بخش آسیایی شماره یک وزارت خارجه روسیه - دلارزدایی از تجارت روسیه و چین عملا کامل شده است.

این مقام مسئول گفت: سهم دلار آمریکا در تسویه حساب‌های متقابل بین کشورهای همسایه طی دو سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

زینوویف اظهار کرد: سهم ارزهای ملی در پرداخت‌های روسیه و چین با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است و در ابتدای سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد بود و اکنون از ۸۰ درصد فراتر رفته است.

وی افزود: حجم مبادلات روبل-یوآن در بورس مسکو (MOEX) مدت‌ها پیش از دلار-روبل پیشی گرفته است.

به گفته زینوویف، کسب‌وکارهای روسی و چینی به سرعت از ارزهای «سمی» غربی دور می‌شوند و روبل و یوان را به‌عنوان روشی مطمئن‌تر و ایمن‌تر برای پرداخت انتخاب می‌کنند.

این دیپلمات خاطرنشان کرد که مسکو و پکن ابزارهای حیاتی را توسعه داده‌اند تا تسهیل تمام معاملات لازم را تا حد امکان ممکن کنند، علیرغم بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی بین‌المللی که به‌ طور قابل توجهی بر موسسات مالی و توانایی آنها برای عملکرد موثر تاثیر می‌گذارد.

این تغییرات نشان دهنده دور شدن روسیه از مبادلات ارزی کشورهای غیردوست در پس زمینه تحریم‌هاست. در اوایل سال جاری، آنتون سیلوانوف - وزیر دارایی روسیه - گفت که این کشور دیگر به دلار اعتماد ندارد و آن را ابزاری کاملا غیرقابل اعتماد خواند.

اظهارات زینوویف در آستانه هشتمین مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک روسیه بیان شد. بیشتر بحث‌ها در این رویداد سالانه بر داد و ستد، تجارت و سرمایه‌گذاری متمرکز خواهد بود.

منبع: ایسنا

509987