باید با ابزار هنر اربعین را به تجربه ماندگار تبدیل کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد در اختتامیه جایزه جهانی اربعین گفت: تمام مظاهر و زیبایی های یک زندگی در شأن و تراز جامعه اسلامی را در ایام اربعین حسینی تجربه کردیم و باید با ابزار هنر این تجربه را به تجربه ماندگار و همیشگی تبدیل کنیم.
تصویر باید با ابزار هنر اربعین را به تجربه ماندگار تبدیل کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در اختتامیه نهمین جایزه بزرگ اربعین که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، گفت: حضرت زینب سلام الله علیها جهاد تبیین خود را بعد از شهادت برادر عزیزشان و شهادت اصحاب و یاران امام شروع کردند. در مجلس یزید و شام در کنار امام سجاد علیه السلام آن نقش بی بدیل و ماندگار را در معرفی اهداف قیام و مظلومیت شهدای کربلا بر زبان آوردند.

وی با اشاره به اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی و مسیر تمدن سازی نوین اسلامی، مفاهیم اصیل مکتب امام حسین علیه السلام مجدداً بازنمایی شد، گفت:‌ سالهای دشوار حضور تروریست های در عراق و سوریه مانع زیارت نشد. خطرات زیادی در آن سالها مردم را تهدید می کرد. در همان ایام، فرزندان مکتب امام از ایران و عراق و پاکستان و افغانستان و لبنان با عشق، لقب مدافعین حرم حضرت زینب را به خودشان اختصاص دادند. انقلاب اسلامی تمام این تهدیدات را با نام امام حسین پشت سر گذاشت. اینجاست که زبان فرهنگ و هنر، مهم ترین عامل برای انتقال تمام زیبایی های این سفر تمدن ساز است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه بایستی تمام عوامل هنری را به کار بگیریم تا لحظات ماندگار این اتفاق بی نظیر را روایت کنیم، گفت: حالا که تمام دنیای استکبار تصمیم به سانسور و نادیده گرفتن این اتفاق گرفتند، باید با تمام وجود به صحنه بیاییم. کجای دنیا چنین اتفاقی رخ می دهد؟ ده ها میلیون عاشق با پذیرایی و مهمان نوازی برادران و خواهران عراقی به زیارت اباعبدالله علیه السلام می روند. اینها همگی توسط جریان مردمی صورت می گیرد. اینها چیزی جز عشق و علاقه و محبت و عاطفه و حماسه نیست.

وی افزود: همان طور که اشاره شد، رسانه های دست پرورده امپریالیسم سعی دارند تمام این زیبایی ها را تحریف کنند و ما باید با استفاده از زبان رسای هنر، فرهنگ و رسانه بتوانیم مبلغ این حرکت جهانی باشیم. بنابراین از دست اندرکاران برنامه تشکر می کنم که مجاهدانه وارد عمل شدند. آثار این دوره از جشنواره رشد صد در صدی داشته است و بایستی گسترش داد و بخش های دیگر را هم اضافه کنند. در حوزه فیلم، دوستانم در فارابی برای این جشنواره فیلم سینمایی آماده کردند. ما بایستی از تمام امکانات هنری مان استفاده کنیم. از سمفونی ها استفاده کنیم. در هر ماه سمفونی هایی با مضامین دینی داریم. رقم زدن رویدادهای هنری با این لشکر میلیونیِ دلدادگان مکتب عاشورا شدنی است. ما زیارت اربعین را وسیله ای برای دستیابی به تمدن سازی نوین اسلامی می دانیم. تمام مظاهر و زیبایی های یک زندگی در شأن و تراز جامعه اسلامی را در این ایام همگی تجربه کردیم و باید با ابزار هنر این تجربه را به تجربه ماندگار و همیشگی تبدیل کنیم.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری دبیر نهمین جایزه بزرگ اربعین گفت: این دوره مفتخر است به اینکه در حوزه کمی و کیفی اتفاقات بسیار خوبی رقم بزند. در موضوع تبلیغ جایزه جهانی و به قصد اشاعه و بسط و گسترش فرهنگی اربعینی و نیز فعال سازی مروجین اربعینی کارهای خوبی صورت گرفت و منتج شد به اینکه از لحاظ کمّی نسبت به سال گذشته مجموعه آثار از 5 هزار و 100 اثر به بیش از 12 هزار برسد. در بحث کیفی نیز عملکرد خوبی صورت گرفت.

وی افزود: در حوزه جغرافیایی، کشورها از 27 کشور به 38 کشور توسعه یافت. هدف غایی، توجه دادن مردم به فرهنگ عاشورایی و نیز به گفتمان کربلایی و به شعار صبر و مقاومت و استقامتی است که امروز تبلور آن در غزه نمود دارد.

منبع: ایسنا

597866