مجادله نوباوه و قالیباف / چه کسی دروغ می گوید؟

نوباوه در واکنش به بیانیه قالیباف گفته: قضاوت با مردم است که دروغ‌گو کیست و ایستادگی و افشاگری نمایندگان ملت برای حفظ نظام و حرمت خانه ملت با منافع چه کسانی تعارض دارد.
تصویر مجادله نوباوه و قالیباف / چه کسی دروغ می گوید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، حواشی و اختلافات عموما با نزدیک شدن به انتخابات بیشتر می‌شود. اکنون نیز با توجه به قرار داشتن در آستانه انتخابات مجلس شاهد مجادلات بیشتر بین نمایندگان از طیف‌های مختلف سیاسی هستند. یک سر این دعواها اما در اغلب موارد قالیباف است که 4 سال گذشته را به کرسی ریاست تکیه زده و قطعا امید دارد که در مجلس بعدی نیز جایگاه خود را از دست ندهد. درباره چند و چون تحقق این خواسته قالیباف البته بیش از اینها می‌توان بحث کرد.

اکنون اما موضوع بحث ، مجادله اخیر قالیباف و بیژه نوباوه است. این ماجرا از جایی شروع شد که نوباوه در نطقی از دستکاری مصوبات مجلس خبر داد و گفت: «ده‌ها مورد دخالت شخصی و دستکاری در مصوبه کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی توسط مشاوران رئیس مجلس صورت گرفته است که مسبوق به سابقه بوده به طوریکه متن بیانیه تشکر نمایندگان به مقام معظم رهبری در مجلس شورای اسلامی دستکاری و به نفع محمد باقر قالیباف مصادره به مطلوب شد».

قالیبافی‌ها بلافاصله موضع گرفته و این موضوع را تکذیب کردند، مثلا غلامحسین رضوانی در گفتگو با سایت فردا که از رسانه‌های نزدیک به رئیس مجلس است، درباره ادعای مطرح شده در نطق بیژن نوباوه گفت: «اداره مجلس مثل همیشه باید براساس قانون آیین نامه داخلی باشد. اداره مجلس بی نقص و انتقاد نیست اما اینکه گفته شود «اینجا پادگانی اداره می شود»، خیر این طور نیست. ... آقای قالیباف بیانیه را دستکاری نکرد. مشاوران آقای قالیباف این بیانیه را تهیه کردند اما بعد امضا گرفتن از نمایندگان، یک بند تعریضی را درباره دستگاه های امنیتی به بیانیه افزودند که گویی ما نمایندگان ضمن حمایت از بیانات رهبری، دستگاه های امنیتی را مورد نقد قرار دادیم، در صورتی که این موضوع وقتی جمع آوری امضا می شد مطرح نبود.» رضوانی گفت: «البته مشاوران آقای قالیباف به نظر خودشان می خواستند از آقای قالیباف دفاع کنند اما من در نطقم با این اقدام مخالفت کردم و گفتم «این کارها اعتمادسوز است». در دفاع از آقای قالیباف نباید این طوری عمل می کردند چون دوستی خاله خرسه می شود.»

واکنش‌ها البته به همینجا ختم نشد و پایگاه اطلاع رسانی قالیباف نیز بیانیه صادر کرد. در این بیانیه ضمن یادآوری شکایت قالیباف از نوباوه به خاطر ادعایی مبنی بر جعل بیانیه، در سال گذشته؛ آمده بود: «در دو هفتۀ گذشته، بیژن نوباوه در صحن علنی مجلس ادعا کرد از شکایت قالیباف تبرئه شده است و دادگاه حکم به دستکاری قالیباف در بیانیۀ مجلس داده است. حمید رسایی نیز به‌عنوان عضو قدیمی جبهۀ پایداری با انتشار ناقص احکام دادگاه ابتدا منکر هرگونه محکومیت شد و بعد از انتشار اصل یکی از احکام توسط روابط عمومی مجلس مبنی‌بر محکومیت نوباوه، بر ادعای دروغین دستکاری و جعل در بیانیه پافشاری کرد. همچنین چند تن از نمایندگانِ وابسته به همین جریان سیاسی، در تأیید ادعای همفکر خود، نامه‌ای منتشر کردند که گویای حمایت جریانی از این تخریب بود. . جلیل محبی، حقوق‌دان، با انتشار اصل احکام صادره در تاریخ‌های ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ و ۱۴۰۲/۵/۱۰ از ادعاهای دروغین رسایی پرده برداشت و مشخص شد رسایی تنها بخش‌هایی از احکام را، که به دروغ‌پراکنی وی کمک می‌کرد، منتشر کرده و از انتشار کامل احکام، که بیانگر اصل واقعه بوده‌اند، خودداری کرده است. بر این اساس، در حکم دادگاه مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۸ صراحتاً عنوان شده است که اولاً نوباوه ادعای خود در توییت مبنی‌بر جعل و دستکاری را پس گرفته و طبق حکم دادگاه، عنوان کرده است «منظور از جعل در توییت منتشرشده مصادره به مطلوب نمودن بیانیه به نفع ریاست مجلس بوده است». طبق این حکم، روشن می‌شود که تهمت دستکاری از سوی رسایی بی‌مبناست و ادعای مصادره به مطلوب کردن ماهیتاً متفاوت با دستکاری است. ثانیاً دادگاه تأکید کرده است حتی اگر طبق ادعای چند نمایندۀ نزدیک به نوباوه مطلبی به بیانیه اضافه شده باشد، باز هم «اضافه‌شدن مطالب به بیانیه قابل انتساب به رئیس مجلس نمی‌باشد». ثالثاً مطابق متن صریح حکم دادگاه، اگر دادگاه نوباوه را از افترا تبرئه کرده است، صرفاً به‌دلیل احرازنشدن سوءنیت بوده است و نه اینکه اصل تهمت دستکاری صحت داشته باشد؛ یعنی عمل مجرمانۀ نشر اکاذیب توسط نوباوه اتفاق افتاده است، اما چون سوءنیت وی احراز نگشته، دادگاه رأی به تبرئۀ او داده است، که باز هم دروغ رسایی محرز می‌شود. رابعاً دادگاه به‌دلیل انتساب واژۀ جعل به رئیس مجلس نوباوه را در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۱۰ به جرم توهین محکوم کرده است و این دلیل دیگری است بر آنکه اتهام دستکاری در بیانیه دروغی بیش نبوده است».

این بیانیه طولانی و شرح آنچه رخ داده و توضیح درباره حکمی که صادر شده اما پایان ماجرا نبود، چرا که نوباوه بار دیگر به این بیانیه واکنش نشان داده است. او در جوابیه‌ای که برای «ایسنا» فرستاده، آورده است: « محمد باقر قالیباف فرزند حسین در ادعایی ناصحیح اعلام کرده که عده‌ای از نمایندگان نامه‌ای را خطاب به تخریب کنندگان رئیس مجلس منتشر کرده و آن را خطاب به دادستان ارسال کرده‌اند در حالی که یکی از مشاوران قالیباف مسئول جمع‌آوری امضا از سوی نمایندگان بود و پس از اعتراض تعدادی از نمایندگان که متوجه این توطئه و جریان‌سازی علیه مجلس شده بودند، اصل نامه را از مشاور مربوطه - بر اساس قولی که داده‌ام نام او را فاش نمی‌کنم- گرفته و ضبط کردند. این در حالی بود که قالیباف هنوز اصل نامه حتی امضای نمایندگان را ندیده بود اما از متن آن که توسط نزدیک‌ترین مشاورش نگاشته شده بود، با اقدامی ناشیانه از انتشار قریب‌الوقوع آن و تصویر امضای نمایندگان خبر داد! در حالی که اصل نامه الان در اختیار اینجانب است و هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد.»

این نماینده مجلس ادامه داده: «سوال اینجاست اگر بنا به گفته قالیباف فرزند حسین، وی از انتشار بیانیه‌های مجلس بی‌خبر است و هیچ مهندسی‌ای در بیانه‌های نمایندگان صورت نمی‌گیرد، جناب قالیباف چطور از انتشار این بیانیه - که هنوز آن را ندیده - مطلع بوده و اقدام به انتشار آن در سایت شخصی خود کرده است؟! قضاوت با مردم است که دروغ‌گو کیست و ایستادگی و افشاگری نمایندگان ملت برای حفظ نظام و حرمت خانه ملت با منافع چه کسانی تعارض دارد.»

منبع: نامه نیوز

587349