طرح صیانت از جنگل های هیرکانی خراسان شمالی در ۲۵ هزار هکتار اجرا می شود

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح صیانت از جنگل های شمالی(هیرکانی) در ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال اجرا می شود.
تصویر طرح صیانت از جنگل های هیرکانی خراسان شمالی در ۲۵ هزار هکتار اجرا می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، شهرام عسکری روز پنجشنبه، اظهار کرد: طرح صیانت از جنگل های شمالی(هیرکانی) در ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال در قالب پنج پروژه به منظور توسعه و غنی سازی جنگل های هیرکانی در منطقه درکش شهرستان سملقان اجرا می شود.

وی افزود: سال گذشته یک تن بذر از جنگل های منطقه درکش سملقان برای حفاظت از گونه های جنگلی برداشت و طی فرآیندی آزمایشی در امر تولید نهال جنگلی استفاده شد و امسال نیز با تامین اعتبار، ۲ تن بذر دیگر جمع آوری می شود.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: بذر بلوط، زبان گنجشک، ارغوان، بادامشک و زرشک از گونه هایی است که جنگل های هیرکانی را تقویت می کند و در این طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بیان کرد: بذرها از جنگل های پهن برگ مناطق جنگلی درکش شهرستان سملقان جمع آوری و خلوص ژنتیکی می شود و برای صیانت از جنگل های هیرکانی در نهالستان بجنورد کاشته می شود.

به گزارش ایرنا، جنگل‌های پهن برگ خزری در حوزه پارک ملی خراسان شمالی پایان می یابد و به جنگل‌های کوهستانی خشک و نیمه خشک و ناحیه رویشی ارس خراسان شمالی متصل می شود.

با وجود اینکه جنگل‌های هیرکانی مرطوب پس از طی کیلومترها از این استان پایان یافته و همچنین افزایش ارتفاع از سطح دریا نیز وجود داشته است اما در اثر وجود اقلیم خاص محلی و تجمع رطوبت در دامنه های شمال کوه های آلاداغ منجر به جنگل‌های ناحیه نیمه مرطوب شده که به جنگلهای پهن برگ خزری و هیرکانی شباهت دارد.

این جنگل‌ها از نظر جنگل شناسان، اکولوژی و پتانسیل‌های طبیعی جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارند و به واقع می توان آنرا تبلوری از شگفتی‌ها و جلوه گاه تنوع زیستی از نظر پوشش گیاهی برای آینده عنوان کرد.

این ناحیه رویشگاه گونه‌های پهن برگ از جمله بلوط، افرای شیردار، ون، گلابی وحشی و ازگیل در سطح ۱۲۵هزار هکتار است که به صورت نواری سبز بر روی دامنه شمالی کوه های آلاداغ گسترش دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایرانی تورانی است که گونه های ارس، افرا، زالزالک و کرکو را در خود دارد.

منبع: ایرنا

586880