سازمان بازرسی در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی:

مقابله با هجوم آفات در جنگل های هیرکانی به صورت جدی مدنظر باشد

سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خواستار تهیه فوری دستورالعمل جامع مدیریت مبارزه با آفات در مناطق جنگلی هیرکانی متناسب با بیولوژی آن‌ها با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع شد.
تصویر مقابله با هجوم آفات در جنگل های هیرکانی به صورت جدی مدنظر باشد

به گزارش سایت خبری پرسون،جنگل‌های هیرکانی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در استان‌های شمالی هستند که بخشی از آن در ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته شده است.

جنگل‌های هیرکانی در ۶ استان ایران شامل اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی پراکنده بوده و در واقع جنوب دریای خزر و رشته کوه البرز را جنگل‌های هیرکانی تشکیل داده‌اند.

جنگل‌های هیرکانی که بخشی از آن در استان گیلان واقع شده است، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دارای فواید بسیار زیادی که از جمله این فواید به توان به جلوگیری از ایجاد سیل در استان‌های شمالی به ویژه گیلان، مازندران و گلستان نام برد که نشان از اهمیت این جنگل‌ها برای محیط زیست است.

جنگل‌های هیرکانی در چند سال اخیر با مشکلاتی از جمله قطع غیرمجاز درختان، تجاوز به حریم جنگل، جنگل‌خواری و بهره‌برداری از درختان مواجه بوده است ولی اخیرا کارشناسان حوزه منابع طبیعی هشدار هجوم آفات به جنگل های هیرکانی شمال کشور را دادند.

همین امر منجر شد تا سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای و در راستای اجرای بند «ج» ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی نسبت به طغیان برخی آفات در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور و ورود خسارت به درختان هشدارهای لازم را دهد.

در نامه سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی آمده که حسب اظهارات متخصصان مربوطه، دلایل عمده طغیان آفات یادشده از بین رفتن دشمنان طبیعی آفات، تغییرات اقلیمی، تضعیف درختان، فقدان اطلاعات و عدم پایش به روز از تغییرات جمعیت این آفت و سایر آفات موجود در اکوسیستم جنگل‌های شمال کشور و محدودیت‌های مربوط به مبارزه شیمیایی در مناطق جنگلی و کمبود اعتبارات و امکانات عنوان شده است.

همچنین قائم مقام سازمان بازرسی در این نامه خواستار تهیه فوری دستورالعمل جامع مدیریت مبارزه با آفات نامبرده در مناطق جنگلی متناسب با بیولوژی آن‌ها با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفظ نباتات و مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور شده است.

فارس

415897