رسمی سازی دستفروشی با ثبت نام افراد از طریق درگاه ملی مجوزها

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تاکید بر اینکه سیاست شهرداری تهران حذف دستفروشان نیست و تلاش می کند با تکریم و جانمایی مکان های مناسب برای فعالیت آنها ساماندهی حقیقی آنها را رقم بزند، از تلاش دولت برای رسمی سازی دستفروشی با ثبت نام افراد از طریق درگاه ملی مجوزها خبر داد.
تصویر رسمی سازی دستفروشی با ثبت نام افراد از طریق درگاه ملی مجوزها

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید بیگی در تشریح روند ساماندهی دست‌فروشان در سطح شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: وضع ایجاد شده در حوزه دستفروشان از گذشته ارث رسیده و شهرداری هم به عنوان یک دستگاه در این موضوع اثرگذار بوده است. از زمانی که کار را در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل آغاز کردیم تلاش کردیم وضع موجود را بهبود بدهیم و در همین راستا بیش از ۱۵ نقطه در تهران محل هایی همچون تجریش، خیابان اردستانی و ۱۵ خرداد به مرور زمان ساماندهی شده است.

وی افزود: محل هایی همچون چهارراه ولیعصر(عج) نیز در دستور کار قرار گرفته است به شکلی که زمینی حدود ۳ هزار متر در ۱۰۰ متری چهارراه که برای شهرداری بوده برای ساماندهی دستفروشان اختصاص پیدا کرده است. در این زمین نخاله هایی بوده که با خروج آنها و پس از مسطح کردن و آسفالت آن ظرفیت حدود ۳۰۰ جا در آن فراهم می شود.

وی ادامه داد: سال گذشته برای نظم دهی غرفه هایی در مقابل پارک دانشجو ایجاد شد که امسال با ایجاد این بازارچه حضور دستفروشان در چهارراه ممنوع خواهد شد.

بیگی تأکید کرد: در مورد ساماندهی دستفروشان چندین دستگاه باید حضور داشته باشند؛ لذا تصمیم بر این شد در درگاه ملی مجوزهایی برای رسیدگی به موضوعات مختلف آنها همچون بیمه و... که همگی هم در اختیار شهرداری تهران نیست ثبت نام انجام داده و رسماً به عنوان یک شغل محسوب شوند در حقیقت دولت به دنبال رسمی سازی این کار است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تأکید کرد: فعالیت دستفروشان به صورت نظام مند و با حساب و کتاب در مکان هایی که مشخص می شود امکان پذیر است و شهرداری تهران نیز سعی می کند مکان هایی که به لحاظ تأمین معیشت آنها مناسب است اقدام کند و برای این کار پس از ثبت نام دستفروشان واقعی، جانمایی مناسب برای فعالیت آنها را انجام می دهد البته این پروسه زمان بر است و مدام نیز تکمیل تر خواهد شد.

بیگی با اشاره به اینکه میان دو موضوع دستفروش قابل تکریم و قابل رسمی شدن و موضوع سدمعبر که باید با آن مقابله و برخورد شود، تفاوت وجود دارد، افزود: بزرگترین سدمعبر در تهران مربوط به مغازه دارها است که بعضا تا ۲ برابر پیاده راه را اشغال می کنند و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و با آن برخورد شود. ۲۰ درصد سدمعبر تهران سدمعبر صنفی و مغازه داران است؛ لذا باید به کمک رسانه ها به مغازه داران اطلاع رسانی شود که این اقدام آنها حقوق مردم را ضایع می کند؛ البته این موضوع توسط شهرداری های مناطق با کمک ظرفیت نیروهای شهربان و حریم بان انجام می شود و ما هم از طریق بازرسان اتاق اصناف کمک می کنیم.

وی درباره حضور گسترده دستفروشان در ایام پایانی سال در خیابان ها و غرق برخی خیابان ها توسط دستفروشان، گفت: در ایام پایانی سال گذشته نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشتیم. سال گذشته در چهارراه ولیعصر(عج) ۳ شب مانده به پایان سال ترافیک روان داشتیم درحالی که در سال های گذشته این محور به طور کامل بسته می شد. امسال ۱۵ نقطه را به لحاظ حضور دستفروشان ساماندهی کرده‌ایم و با این نگاه و سیاست که دستفروش نباید حذف شود؛ بلکه ساماندهی شود، در تلاش هستیم امسال وضعیت بهتری را در این حوزه رقم بزنیم.

منبع: ایسنا

586848