قطار نابسامان دستفروشی به ایستگاه پایانی رسید

معضل دستفروشی یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که گریبان حمل و نقل ریلی پایتخت را گرفته و برنامه‌ها برای رفع این مشکل در مدیریت‌های شهری گذشته کارساز نبوده است. اما حالا مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران می‌گوید: بزودی طرحی جامع برای ساماندهی دستفروشان اجرایی می‌شود و شهروندان هم آرامش روانی در واگن‌ها خواهند داشت.
تصویر قطار نابسامان دستفروشی به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، دست فروشی خاص یک جامعه یا یک شهر نیست بلکه موضوعی شهری در تمام جوامع به شمار می‌رود و همواره هم چالش‌هایی برای مدیریت شهری به وجود آورده، سال‌هاست که معضل دستفروشی در کلان شهر تهران به قوت خود باقی است و یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که گریبان حمل و نقل ریلی پایتخت را گرفته و خدمت رسانی در مترو را با چالش مواجه کرده و دغدغه و معضلاتی هم برای مسافران ایجاد کرده است گاهی حضور دستفروشان در مترو به شکلی است که می‌توان گفت در روز‌های پایانی هفته در برخی از ایستگاه‌های تقاطعی مترو بازارچه‌ای کوچک، اما کامل شکل می‌گیرد.

در بازه‌ای از زمان حضور دست فروشان در مترو به صورتی پر رنگ شد که محسن پورسیدآقایی معاونت وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنشی چکشی به حضور دست فروشان در مترو واکنش نشان داد و گفت: دستفروشی در ایستگاه‌های مترو ممنوع است، شهروندان در صورت مشاهده دستفروش در ایستگاه‌های مترو نام ایستگاه را اعلام کنند تا مدیر مسئول آن ایستگاه برکنار شود.

این معضل از سوی برخی کارشناسان شبیه مثلتی است که یک ضلع آن را مردم، یک ضلع دستفروشان و ضلع دیگر را شهرداری تشکیل می‌دهد لذا باید برای رفع این مشکل اقدامات از سوی هر 3 گروه انجام گیرد و همه با هم همکاری کنند اما متاسفانه تاکنون شاهد همکاری منسجم هر 3 گروه نبوده‌ایم.

حدود ۱۲هزار نفر در تهران دستفروشی می‌کنند

هر چند آمار دقیقی از تعداد دستفروشان مترو تهران وجود ندارد ولی قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره موضوع دستفروشان گفت: حدود ۱۲هزار نفر در تهران دستفروشی می‌کنند که البته حدود سه چهار هزار نفر از آنها به‌صورت فصلی فعالیت می‌کنند. مثلا وقتی کارهای کشاورزی در شهرستان تمام می‌شود مشغول دستفروشی در تهران می‌شوند.

وی درباره دستفروشان مترو بیان داشت: ساماندهی دستفروشان مترو در حوزه شرکت بهره‌برداری متروست و تا این لحظه کار به ما واگذار نشده است. پس اگر در سلسله‌مراتب تشخیص داده شد که ما باید این کار را انجام دهیم حتما ورود می‌کنیم.

محمدی در پاسخ به اینکه طبق مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون،‌ سروسامان‌دادن به دستفروشان در وسایل حمل‌ونقل عمومی با شماست، گفت: مترو یک ساختار خاص دارد. ما هم آماده هستیم ولی فعلا کار به ما واگذار نشده است.

آمار و وضعیت دستفروشان از نگاه اعضای شورای شهر

زهرا شمس احسان،‌ عضو شورای شهر تهران هم درباره فعالیت دستفروشان در مترو پایتخت گفت: طبق آخرین گزارش‌ها با آمار صعودی مشاغل سیار و بساط گستر مواجهیم و ۴ هزار دستفروش در متروی تهران مشغول فعالیت اند.

شمس احسان بیان داشت: شرکت ساماندهی در قالب برنامه ریزی مشخص باید به ساماندهی احیای کمیته برنامه ریزی در قالب مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون و بروز رسانی دستور العمل ابلاغی بپردازد و به تعبیه بازارچه‌های موقت و شناسنامه دار کردن اقدام کند.

برنامه‌های جدید برای ساماندهی دستفروشان

درباره ساماندهی دستفروشان مترو تهران به سراغ مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو رفتیم. وی درباره این موضوع به فارس گفت: با همکاری سازمان‌های مرتبط در شهرداری تهران مانند سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی برنامه‌ای را برای ساماندهی دستفروشان داریم.

وی افزود: در ماده 15 اساسنامه بند «د» این سازمان بحث کمک به ساماندهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مترو و حمایت از این افراد همچنین راهکارهای پیشگیرانه در نظر گرفته شده است. لذا ما با دوستان در سازمان رفاه صحبت کردیم تا از ظرفیت آنها جهت همکاری استفاده کنیم.

ظرفیت مترو برای دستفروشان با قیمت بسیار نازل

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد: به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و ساز و کاری هستیم که دستفروشانی که علاقه‌مند هستند از ظرفیت مترو تهران به صورت سازماندهی شده برای فروش اجناس خود اقدام کنند و ما محل‌هایی را با هزینه‌های نازل در اختیار آنها قرار دهیم البته در این زمینه باید فراخوان برای دستفروشان انجام گیرد و بنا داشتیم ابتدای سال این کار را انجام دهیم ولی این موضوع محقق نشد و به زودی ان‌شاءالله فراخوان گسترده‌ای را خواهیم داشت و ساز و کار لازم فراهم می‌شود. پس از ایجرای طرح هم امکان فعالیت دستفروشان به صورت‌های دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

شایسته‌اصل با اشاره به اینکه با ساماندهی دستفروشان در مترو علاوه بر حفظ بهداشت فردی آنها و مسافران بهداشت روان برای شهروندان نیز در واگن‌های مترو ایجاد می‌شود گفت‌: بسیاری از شهروندان گلایه دارند که دستفروشان با صدای بلند بهداشت روان آنها را به هم می‌ریزند یا عبور و مرور آنها را با اختلال مواجه می‌کنند.

70 درصددستفروشان مترو به صورت شبکه یکپارچه فعالیت می‌کنند

وی گفت:‌حدود 70 درصد از دستفروشان بر اساس بررسی‌ های انجام شده به صورت شبکه یکپارچه فعالیت می‌کنند و تنها 30 درصد آنها برای معیشت دستفروشی دارند به عبارتی افرادی که به صورت شبکه یکپارچه فعال هستند منابع آنها و اجناس‌شان از محل مشخص تهیه می‌شود و سامانه کارتخوان آنها به افراد خاصی به عنوان پشتیبان شبکه متصل است.

ساماندهی دستفروشان باعث می‌شود که سلامت روان و بهداشت فردی در مترو رعایت شود

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با اشاره به اینکه ما با ساماندهی دستفروشان به هیچ عنوان دنبال کسب درآمد نیستیم، خاطرنشان کرد:‌ ساماندهی دستفروشان باعث می‌شود که سلامت روان و بهداشت فردی در مترو رعایت شود و ان‌شاءالله به زودی اقدامات گسترده‌ای صورت می‌گیرد البته از ظرفیت‌های شرکت ساماندهی مشاغل در مترو تهران هم استفاده خواهیم کرد.

منبع: فارس

392842