دستفروشی را به رسمیت می‌شناسیم اما با سد معبر مخالفیم

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دستفروشان و رفع مشکل سد معبر توضیحاتی را ارائه کرد
تصویر دستفروشی را به رسمیت می‌شناسیم اما با سد معبر مخالفیم

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار کرد: این شرکت زیرمجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است که سابقه ۳۰ ساله در شهر دارد و مسئولیت اصلی آن اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها است که ناظر بر مزاحمت های شغلی است که این مزاحمت‌ها می تواند ریشه بهداشتی، محیط زیستی یا موضوعات دیگر را داشته باشد که این شرکت در سنوات گذشته با معضلات مختلف دست و پنجه نرم کرده و توانسته مشکلات متعددی را در سطح شهر تهران حل کند. به عنوان مثال در سنوات گذشته فروشندگان چوب و الوار را در محدوده پل چوبی داشتیم که بر اساس قوانین و به همت شرکت ساماندهی از شهر خارج و در فضای بیرون شهر ساماندهی شدند.

وی در مورد موضوع دستفروشان گفت: تعیین این مسأله که دستفروشی به عنوان یک شغل پذیرفته شود یا خیر، در حوزه اختیارات شهرداری نیست اما در کشور ما هنوز دستفروشی به عنوان یک شغل رسمی شناخته نشده ولی اقداماتی در راستای رفع این مشکل انجام شده است. در همین راستا یک فراتحلیل را انجام دادیم و تمام مطالعاتی که در کشور و برخی از کشورهای در حال توسعه در حوزه دستفروشی انجام شده را تجمیع کردیم. معقول‌ترین راه برای سامان دادن به موضوع دستفروشی به رسمیت شناختن و شناسنامه دار شدن و کسب مجوز دستفروشان است تا با مجوز در محل های تعیین شده کسب و کارشان را انجام دهند و این نظام مند و قاعده مند شدن موضوع، برآیند این مطالعه بوده است.

بیگی ادامه داد: شهرداری تهران در خصوص دستفروشان با دو موضوع دستفروشان و موضوع سد معبر روبرو است که در واقع سد معبر موضوعی جدا از مساله دستفروشان است. در سنوات گذشته هیچ گاه این دو مساله از هم تفکیک نشد، در حالی که در بحث سد معبر، مردم از این مساله ناراضی هستند که در کنار این موضوع عده ای از افراد را داریم به نام دستفروش که عمده آنها در حال کسب روزی حلال هستند. در دوره جدید مدیریت شهری شهردار تهران تاکید کردند که از فرصت دستفروشی استفاده و معضلات این موضوع که به سد معبر بر می گردد حل شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه تاکید کرد: لزوما وجود دستفروشی به معنای وجود مشکلات اقتصادی نیست، هر چند مشکلات اقتصادی هم بر شیوع این پدیده تاثیر می گذارد ولی اصل چیزی که دستفروشی را رونق می دهد سود و منفعت آن است.

وی درباره وجود لابی و دست‌های پشت پرده در بحث دستفروشان و در اختیار گرفتن خیابان ها توسط افرادی خاص گفت: در مجموع ورود ما به مساله ساماندهی دستفروشان به دلیل مدیریت همین موضوعات است، البته بنده در مقام رد و تایید این موضوعات نیستم اما اگر متوجه شویم که این مسائل در شهرداری وجود دارد حتما دستگاه نظارتی شهرداری به آن ورود خواهد کرد.

بیگی با تاکید بر این نکته که موضوع دستفروشی باید به درستی تبیین شود، تصریح کرد: دستفروشان در نگاه شهرداری یک قشر و قسمی از فروشندگان هستند که در خیابان یا در فضاهای عمومی فعالیت می‌کنند. در تهران، شهرداری به صورت هفتگی ۶۰ روزبازار را برگزار می کند که بالغ بر ۵ تا ۶ هزار نفر در این بازارها فعالیت می کنند. از ابتدای ورود تیم مدیریت جدید شهری تعداد این روز بازارها از ۳۰ به ۶۰ بازار رسیده است.

منبع: مهر

545529