رئیس دیوان عالی کشور:

تاکید بر رعایت اصل مشورت در رسیدگی به پرونده های مهم اقتصادی، امنیتی و ملی/ اقدام قاطع و دندان شکن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجازا

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه استقلال قاضی منافاتی با مشورت ندارد، گفت:  قضات دیوان عالی کشور که از نخبگان دستگاه قضایی هستند در مورد پرونده های مهم اقتصادی، امنیتی و ملی که آثار و تبعات اجتماعی و سیاسی به همراه دارد، قبل از اینکه پرونده منتهی به صدور رأی شود، اصل مشورت را مد نظر داشته باشند.
تصویر تاکید بر رعایت اصل مشورت در رسیدگی به پرونده های مهم اقتصادی، امنیتی و ملی/ اقدام قاطع و دندان شکن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجازا

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام والمسلمین "محمدجعفر منتظری" در جلسه هیأت عمومی با تسلیت سالروز شهادت حضرت امام محمد الهادی النقی علیه السلام اظهار داشت: روز گذشته مصادف با شهادت دهمین اختر تابناک امامت و ولایت بود، شهادت این امام بزرگوار را به محضر نورانی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له‌الفداءو همه پیروان مکتب ولایت و امامت تسلیت عرض می کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه اصل مشورت در فرهنگ قرآنی و احادیث و روایت بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: استقلال قاضی در مقام رسیدگی به پرونده‌ها امری مسلم است اما این امر منافاتی با مشورت و هم فکری به ویژه در پرونده‌های مهم و حساس ندارد.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: یکی از مهمترین مولفه ‎های مرتبط با کار قاضی استقلال است که در شرع مقدس اسلام و قوانین و مقررات مورد تاکید قرار گرفته است اما مشورت کردن هیچ تعارضی با اصل استقلال ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: بنده در دادستانی کل کشور هم که بودم به قضات دادسرا و دادیاران دادسرای دیوان عالی کشور تاکید می نمودم در مورد پرونده های مهم که آثار و تبعات اجتماعی و سیاسی بسیاری در پی دارد پیش از اینکه به قرار و تصمیم قضایی برسند در این خصوص با دیگر مسئولین قضایی مشورت کنند، قضات محترم دیوان عالی کشور نیز در مورد پرونده های مهم اقتصادی، امنیتی و ملی قبل از اینکه پرونده منتهی به صدور رای شود، اصل مشورت را مد نظر داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد: قاضی در هر تصمیمی که می گیرد باید در محضر خداوند متعال پاسخگو باشد لذا در هنگام صدور رأی باید بسیار دقت کرد و شرع مقدس و قانون را در نظر گرفت.

رئیس دیوان عالی کشور خطاب به قضات ادامه داد: بدنه دستگاه قضایی( اعم از دادسراها و محاکم) از لحاظ علمی و تخصصی، نیازمند تجربیات ارزنده و توانمندی‌های شما عزیزان است، قضات دیوان عالی کشور گنجینه‌ای ارزشمند از تجربیات قضایی، حقوقی و کیفری هستند و با انتقال این تجربیات می توانند به توانمندسازی هر چه بیشتر دستگاه قضا کمک کنند.

وی تشکیل کارگروه های تخصصی آسیب شناسی آراء را امری مهم در توانمندسازی قضات سراسر کشور عنوان کرد و گفت: خروجی این جلسات به عنوان یک محتوای آموزشی پر محتوا در اختیار سایر قضات در سراسر کشور قرار می گیرد و این مهم در جلوگیری از نقض آرا و افزایش اتقان آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم بر عهده دیوان عالی کشور است و ما در این زمینه وظیفه سنگین و تکلیف جدی داریم و امیدواریم به فضل خداوند متعال بتوانیم به منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در ارتقاء قوه قضائیه جامه عمل بپوشانیم.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک های تروریستی در عراق و سوریه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: شب گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات اخیر گروهک های تروریستی، در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک، در حمله موشکی به محل های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات های تروریستی اخیر آنها را منهدم کردند و این بخشی از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کسانی بود که امنیت کشور را مورد هدف قرار داده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در پایان گفت: انتقام از عاملین جنایت های حوادث اخیر، مطالبه جدی مردم بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اقدامی قاطع و دندان شکن به این مطالبه پاسخ دادند.

منبع: دیوان عالی کشور

586740