فروش اینترنتی دارو در بلاتکلیفی! / اعتراض مردم به کمبودهای دارویی

فروش آنلاین دارو از طریق پلتفرم‌های آنلاین مدت‌هاست که به محل بحث و جدل تبدیل شده. مخالفان این اقدام از جمله مسئولان سازمان غذا و دارو این رویه را غیرقانونی می‌دانند. آنها همچنین ادعاهایی را در مورد برخی تخلفات پلتفرم‌ها در مورد قیمت، فروش دارو تاریخ‌گذشته، و ارسال داروی اشتباه مطرح می‌کنند.
تصویر فروش اینترنتی دارو در بلاتکلیفی! / اعتراض مردم به کمبودهای دارویی

به گزارش سایت خبری پرسون، مشکلات زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های جدی کشور و مردم تبدیل شده و فراتر از دولت، پای مجلس را نیز به موضوع باز کرده، بنا بر نظر برخی کارشناسان به دلیل ضعف و ناکارآمدی ساختاری سازمان غذا و دارو مشکلات این حوزه تاکنون برطرف نشده است. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در چهارمین گزارش خود درباره مشکلات زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی که در جلسه علنی مورخ ۱۹ دی ۱۴۰۲ مجلس قرائت شد، موارد متعددی از اشکالات و ناکارآمدی‌هایی که موجب بروز مشکل و نارسایی در حوزه سلامت کشور به‌ویژه برای بیماران خاص و صعب‌العلاج شده است را مطرح کرد.

از طرف دیگر، برخی دیگر از نمایندگان مجلس به موضوع تعارض منافع در ساختار سازمان غذا و دارو اشاره کردند که برخی مسئولان چه در وزارت بهداشت و چه در استان‌ها خود دارای شرکت بوده یا واردکننده هستند و داروخانه دارند که به این تعارض منافع رسیدگی نمی‌شود. همچنین اینکه وزارت بهداشت در زمینه مدیریت زنجیره تولید و تأمین دارو مدیریت نمره نظارتی خوبی از مجلس نمی‌گیرد.

از نکات جالب‌توجه در این جلسه که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و مسئولان سازمان غذا و دارو برگزار شد، صحبت پایانی رئیس مجلس بود که اولاً به کمبودهای دارویی و شیرخشک اشاره کرد که به خواست عمومی مردم تبدیل شده و در همه مجالس عمومی مورد اعتراض مردم قرار می‌گیرد.

همچنین به نحوه تخصیص و هزینه‌کرد اعتبارات انتقاد کرد و خواستار ورود جدی دیوان محاسبات عمومی و ارائه گزارش آن به مجلس شد. رئیس مجلس با بیان این مطلب که حوزه درمان تنها حوزه‌ای که همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند، افزایش قیمت ۱۰۷ درصدی به طور وزنی را غیرقابل قبول دانست.

قالیباف با اشاره به اینکه فلسفه وجودی مجلس و دولت حل مشکلات مردم است و برای چهارمین بار گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در اجرای ماده 107 آیین‌نامه داخلی مجلس با حضور مسئولان در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود، افزود: ما چنین موردی در طول این چهار سال نداشتیم و عملاً این جلسه چهارم نیز برگزار شد؛ ولی ما به‌عنوان مجلس متأسفانه نتوانستیم بحث دارو و مسائل درمان مردم را حل کنیم. ما دو ماه دیگر فرصت می‌دهیم و باید شاهد باشیم که این موضوع به سمت اصلاح رفته و جامعه آثار آن را ملاحظه کنند، در غیر این صورت ما به‌عنوان مجلس از ابزار نظارتی استفاده می‌کنیم.

لازم به ذکر است رئیس قبلی سازمان غذا و دارو نیز، دو سال قبل به دلیل کمبود شربت آنتی‌بیوتیک کودکان که از معمولی‌ترین داروهاست، پس از توبیخ جدی رئیس‌جمهور مجبور به استعفا شد.

مجلس سازمان غذا و دارو را مکلف به ساماندهی عرضه دارو به‌صورت آنلاین می‌داند

فروش آنلاین دارو از طریق پلتفرم‌های آنلاین مدت‌هاست که به محل بحث و جدل تبدیل شده. مخالفان این اقدام از جمله مسئولان سازمان غذا و دارو این رویه را غیرقانونی می‌دانند. آنها همچنین ادعاهایی را در مورد برخی تخلفات پلتفرم‌ها در مورد قیمت، فروش دارو تاریخ‌گذشته، و ارسال داروی اشتباه مطرح می‌کنند.

از طرف دیگر بنا بر اعلام برخی نمایندگان مجلس، وزارت بهداشت موظف است فرایند عرضه دارو در سکو‌های آنلاین را تسهیل کند؛ پیش‌ازاین، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از مصوبه هیئت وزیران برای ایجاد شرایط استاندارد عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی توسط وزارت بهداشت خبر داد.

به‌طوری‌که در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی موضوع عرضه و توزیع دارو مورد بررسی قرار گرفت و تأکید شد، وزارت بهداشت بر اساس مصوبه هیئت وزیران مکلف است تا شرایط استاندارد عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی را مشخص و ابلاغ کند.

بنا بر اعلام سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، ممکن است به دلیل کهن‌سالی یا به دلیل کمبود دارویی خاص، فردی در داروخانه‌های اطراف منزل نتواند دارویی را پیدا کند و در چنین شرایطی باید به‌جای اینکه در شهر سرگردان شود، بتواند دارو را از طریق سکوهای اینترنتی و با نظارت داروخانه‌های معتبر سفارش دهد.

اما در موضوع سکوهای اینترنتی توزیع دارو نیز علی‌رغم تکلیف وزارت بهداشت به تدوین ضوابط موردنیاز جهت ساماندهی این حوزه طبق تصویب‌نامه مورخ ۱۴۰۱.۰۳.۲۲ هیئت وزیران، پس از گذشت یک سال و نیم نه تنها سازمان غذا و دارو به تکلیف خود عمل نکرده، بلکه خود به منتقد نابسامانی موجود که به دلیل نبود ضوابط به وجود آمده، تبدیل شده است.

در آخرین اتفاق مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو یک روز پس از پایان مهلت چهارماهه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار برای تدوین ضوابط سکوهای اینترنتی، در برنامه زنده شبکه سلامت علاوه بر وزارت امور اقتصادی و دارایی، به انتقاد از نمایندگان کمیسیون اصل 90 مجلس که پیگیر اجرای تکلیف قانونی سازمان غذا و دارو شده بودند پرداخت.

این در حالی است که طبق نامه مورخ ۱۴۰۲.۱۰.۰۵ دبیر هیئت دولت، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت به تمامی اعضای دولت دستور داده از اختلاف به سایر قوا پرهیز کرده و موضوعات را با حفظ رویکرد تعاملی صرفاً در قوانین مطرح و پیگیری کنند.

فرافکنی در آنتن صدا و سیما

محمد پیکانپور، مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو یک روز بعد از پایان مهلت چهارماهه‌ سازمان غذا و دارو برای تعیین و تکلیف عرضه دارو در پلتفرم‌های آنلاین با حضور در صداوسیما مقصر این وضعیت را نهاد‌های دیگر مانند وزارت اقتصاد اعلام می‌کند؛ این در حالی است که سازمان غذا و دارو نیز به تکالیف قانونی خود عمل‌نکرده است.

منبع: فارس

586523