رونق تنها گذرگاه رسمی تجاری خراسان جنوبی

مدیر گمرک مرزی ماهیرود گفت: گمرک ماهیرود یکی از مهمترین گمرکات مرز شرقی ایران با کشور افغانستان به شمار می‌رود و در این مرز بازار صادرات داغ است و افراد زیادی به ویژه مردم بومی مشغول به کار هستند.
تصویر رونق تنها گذرگاه رسمی تجاری خراسان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون، با به حالت تعلیق در آمدن ۳ گذرگاه تجاری گلورده درمیان، یزدان زیرکوه و دوکوهانه نهبندان از سال ۹۳ به صورت یک طرفه از سوی کشور همسایه (افغانستان) تنها گذرگاه و معبر رسمی تجاری خراسان جنوبی، گمرک مرزی ماهیرود سربیشه است به همین واسطه از اهمیت ویژه‌ای در مبادلات تجاری در شرق کشور برخودار است.

به طوری که مدتی است شاهد ازدحام و رفت و آمد بیشتر خودرو‌های ترانزیتی در این تنها گذرگاه تجاری مرزی خراسان جنوبی هستیم که نشان از رونق مبادلات تجاری در این معبر تجاری خارجی استان دارد.

عابدینی مدیر گمرک مرزی ماهیرود گفت: گمرک ماهیرود یکی از مهمترین گمرکات مرز شرقی ایران با کشور افغانستان به شمار می‌رود و در این مرز بازار صادرات داغ است و افراد زیادی به ویژه مردم بومی مشغول به کار هستند.

او افزود: مرز ماهیرود برای مردم مرزنشین مکانی برای کار و فعالیت و گذران زندگی و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان است.

عابدینی با اشاره به این که مرزنشینان، مرزبانان خراسان جنوبی به حساب می‌آیند ادامه داد: وجود آنها، یک توان دفاعی برای برقراری امنیت پایدار در مرز‌ها است و برقراری امنیت در مرز‌ها مستلزم طراحی و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

مدیر گمرک مرزی ماهیرود عنوان کرد: راهکار اقتصادی و توجه به معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان از جمله این راهکار‌ها است که مصداق بارز آن ایجاد و فعالیت گمرکات مرزی، بازارچه‌های مرزی و ... در این مناطق است.

او به احداث و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری کامیونی در گمرک مرزی ماهیرود اشاره کرد که بهره‌برداری از این طرح در سرعت مبادلات مرزی و کنترل و نظارت‌ها سهم بسزایی ایفا می‌کند.

عابدینی تعداد پرونده‌های متشکله قاچاق در گمرک مرزی ماهیرود را ۴۱ فقره به ارزش بیش از ۱۶۳ میلیارد ریال است اعلام و اظهار کرد: صادرات قطعی در ۹ ماهه امسال در این گمرک ۳ هزار و ۱۶۶ فقره اظهارنامه است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر گمرک مرزی ماهیرود تصریح کرد: این میزان از نظر ارزش ۱۴۴ میلیون دلار بوده که نسبت به پارسال ۶۹ درصد و از نظر تعداد ۷۱۳ هزار تن بوده که باز هم نسبت به پارسال ۵۷ درصد افزایش داشته است.

او در ادامه صادرات عبوری در این گمرک طی ۹ ماهه امسال را ۱۰ هزار و ۱۶۳ فقره اظهارنامه اعلام کرد و گفت: این صادرات نسبت به پارسال ۳۱ درصد افزایش دارد.

عابدینی افزود: این میزان از نظر ارزش ۳۴۶ میلیون دلار است و نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد و از نظر وزن ۷۸۷ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرنگاران جوان

586505