برخورد با نانوایان متخلف / وضعیت نان بحرانی شد

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خوزستان به ضرورت اجرای برنامه تشدید بازرسی و نظارت بر نانوایی‌های شهرستان اهواز تأکید کرد و اعلام کرد: برخورد با نانوایان متخلف در دستور کار دستگاه‌های نظارتی از جمله بازرسان اتحادیه و اصناف خوزستان قرار دارد.
تصویر برخورد با نانوایان متخلف / وضعیت نان بحرانی شد

به گزارش سایت خبری پرسون، صفدر شاه ولی، با اشاره به اصلاح قیمت نان در اهواز و ابلاغ آن، اظهار کرد: بر اساس این اصلاحات، اعضای کارگروه آرد و نان اولویت خود را در نظارت بر کیفیت نان با وزن چانه ۱۸۰ گرمی و قیمت ۶۵۰ تومانی قرار داده‌اند، تا رضایت شهروندان را به دست آورند. همچنین، برخورد با نانوایان متخلف در دستور کار دستگاه‌های نظارتی از جمله بازرسان اتحادیه و اصناف خوزستان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر نانوایی‌ها در شهرستان اهواز تشدید می‌شود، عنوان کرد: با تخلفاتی از قبیل کم فروشی، عرضه نان بی‌کیفیت، احتکار، توزیع آرد خارج از شبکه، تعطیلی بدون هماهنگی با کارگروه آرد و نان و رعایت نکردن مسائل بهداشتی برخورد جدی خواهد شد و ضمن تشکیل پرونده برای صاحبان واحدهای صنفی متخلف، اصناف مربوطه به تعزیرات حکومتی استان معرفی خواهند شد.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خوزستان با بیان اینکه در زمینه تامین نان به عنوان قوت غالب مردم نباید مماشات شود، گفت: تخلف نانوایی‌ها در زمینه عدم کیفیت نان و کم فروشی پذیرفتنی نیست و حقوق شهروندان به صورت جدی مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرد. بنابراین بازرسان اصناف خوزستان از هیچگونه تخلفی در این زمینه گذشت نخواهند کرد و با واحد صنفی متخلف برخورد جدی و قانونی می‌شود.

خرید بیشتر از ۴ نان با یک کارت بانکی ممنوع شد!

اخیراً برخی نانوایی‌ها اعلام کرده‌اند بر اساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان، خرید نان بیش از چهار عدد با یک کارت بانکی برای شهروندان ممنوع است و برای خرید بیش از چهار عدد نان، باید از دو کارت بانکی استفاده کنند که این اقدام باعث سردرگمی و نگرانی شهروندان شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع در پی بازار سیاه آرد و نان که باعث سودجویی برخی شده بود، اتفاق افتاده است؛ به طوری که طی ماه‌های گذشته برخی افراد با سوءاستفاده از قیمت پایین نان در کشور، نان مصرفی سبد خانوار را به نان خشک تبدیل کرده و آن را با چند برابر قیمت به دامداری‌ها می‌فروشند و سود قابل‌توجهی به دست می‌آورند.

اتحادیه نانوایان در برخی استان‌ها اقدام به اعمال محدودیت کرد و باعث شده مردم برای قوت مصرفی روزانه خود یا بار‌ها به نانوایی‌ها مراجعه کنند و یا اینکه دو کارت بانکی به همراه داشته باشند که این موضوع مردم را به دردسر انداخته است.

پیگیری‌ها از نانوایی‌ها نشان می‌دهد که برخی نانوایان بر این باورند که استفاده از کارت‌های بانکی متعدد، باعث می‌شود سهمیه آرد بیشتری بتوانند دریافت کنند که این موضوع نیز توسط دستگاه‌های نظارتی می‌تواند قابل پیگیری باشد.

برای شفاف سازی این موضوع بار‌ها با اتحادیه نانوایان سنتی و سنگک برای پاسخگویی به موضوعات مذکور تماس گرفتیم، اما هیچ کسی پاسخگو نبود و این اتحادیه موضوع استفاده از دو کارت بانکی برای بیش از ۴ نان را تکذیب نکرده و در این راستا بازرسی انجام نداد؛ همچنین این سوال بی‌پاسخ ماند که آیا اتحادیه نانوایان حق اعمال محدودیت در فروش نان را دارد؟ و مبنای قانونی این اتحادیه برای وضع چنین محدودیتی، چیست؟

در حالی که اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به دنبال جلوگیری از برخی تخلفات همچون قاچاق آرد، گران‌فروشی، کاهش وزن چانه، کوچک کردن نان صورت گرفت، اما با این وجود همچنان برخی نانوایی‌ها به این تخلفات را مرتکب شده و برخی دیگر هم از ثبات قیمت نان سوءاستفاده کرده و نان را به تعداد زیاد و برای مصارف دیگر از جمله دامداری‌ها منحرف می‌کنند.

طی ۱.۵ سال گذشته دولت با تجهیز نانوایی‌ها به کارتخوان‌های هوشمند و اخیراً راه‌اندازی سامانه نظارت برخط نانوایی‌های کشور، تشدید نظارت‌ها بر مصرف آرد و نان را در دستور کار خود قرار داده تا جایی که در سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان، تمامی داده‌های خرید و فروش و تراکنش نانوایی‌ها از سراسر کشور تجمیع و قابل پایش است و تخلفات در این حوزه قابل شناسایی هستند.

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار هر عدد نان بربری ساده با وزن چانه ۶۰۰ گرمی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک ساده با وزن چانه ۶۵۰ گرمی ۳ هزار تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون گردان (برقی) با وزن چانه ۲۲۰ گرمی یک هزار تومان، لواش و تافتون گردان ماشینی وزن چانه ۱۶۰ گرمی ۵۰۰ تومان است.

بر اساس طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، میزان آرد تحویلی به نانوایی‌ها طبق فروش تعداد نان به شهروندان محاسبه و ارائه می‌شود و تعداد فروش نان و تراکنش‌های کارت‌ها قابل رصد است؛ یعنی دولت تمام اهتمام خود را انجام داده تا آرد تحویلی به نانوایی‌ها، به جز نان مصرفی شهروندان، به مسیر‌های غیرقانونی همچون قاچاق آرد، دامداری‌ها و... نرود. این اقدام دولت موجب کاهش ضایعات نان شده است به طوری که «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد، یکشنبه هفته گذشته در آیین ارایه دستاورد‌های طرح ملی هوشمندسازی یارانه نان اظهار داشت: با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، مصرف آرد حدود ۱.۵ میلیون تن کاهش یافت که معادل صرفه جویی ۲۷ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های ملی است.

البته همچنان برخی نانوایی‌ها تخلفاتی را انجام می‌دهند به طوری که مثلا دستگاه‌های کارتخوان هوشمند نان را در کشوی میز گذاشته و با دستگاه‌های کارتخوان معمولی مبلغ نان را از مردم دریافت می‌کنند و یا برخی به صورت علنی در کنار دستگاه کارتخوان هوشمند آرد و نان، یک دستگاه پوز دیگر قرار داده‌اند و پول خرید نان را از طریق آن دریافت می‌کنند که این موارد تخلف است.

منبع: ایسنا

586036