آمریکا همچنان با افزایش تورم دست و پنجه نرم می‌کند

نرخ تورم سالانه در آمریکا طی دسامبر ۲۰۲۳ به ۳.۴ درصد رسید که بالاتر از ماه نوامبر (۳.۱ درصد) و برآوردهای تحلیلگران (۳.۲ درصد) بود.
تصویر آمریکا همچنان با افزایش تورم دست و پنجه نرم می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از یورونیوز، نرخ تورم سالانه در ایالات متحده طی دسامبر 2023 به 3.4 درصد رسید که بالاتر از ماه نوامبر (3.1 درصد) و برآوردهای تحلیلگران (3.2 درصد) بود.

افزایش نرخ تورم عمدتاً به دلیل قیمت انرژی در دسامبر 2023 که با نرخ کمتری نسبت به ماه قبل کاهش یافت، صورت گرفت. هزینه های انرژی در دسامبر 2 درصد در مقایسه با منفی 5.4 درصد در ماه قبل کاهش یافت، در حالی که نفت کوره که منفی 24.8 درصد در نوامبر کاهش یافته بود، شاهد افت 14.7 درصدی بود.

قیمت‌ها در آمریکا طی ماه دسامبر همچنین برای اقلامی مانند مسکن شاهد افزایش 6.2 درصدی بود، در حالی که این رقم در ماه نوامبر 6.5 درصد ثبت شده بود. مواد غذایی نیز افزایش 2.7 درصدی را نسبت به رقم 2.9 درصد ماه نوامبر ثبت کردند.

قیمت کالاهای مراقبت پزشکی نیز 4.7 درصد افزایش یافت، در حالی که این کالاها افزایش 5 درصدی را در نوامبر ثبت کرده بودند.

بر اساس این گزارش، قیمت پوشاک نیز در ماه دسامبر 1 درصد افزایش یافت که نسبت به 1.1 درصد ثبت شده در ماه قبل از آن کاهش نشان می‌دهد، در حالی که قیمت خودروهای صفر در مقابل 1.3 درصد افزایش ماه نوامبر، 1 درصد در دسامبر افزایش یافت.

بر اساس مقایسه سال به سال، نرخ تورم اصلی برای دسامبر 2023 به 3.9 درصد رسید که کمتر از 4 درصد ماه نوامبر بود، اما بالاتر از برآوردهای 3.8 درصدی تحلیلگران بود.

صورتجلسه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) که در اوایل ژانویه منتشر شد، نشان داد که فدرال رزرو با ایده کاهش نرخ بهره در اوایل تا اواسط سال 2024 موافق است.

علت این امر عمدتاً نگرانی‌ها در مورد تأثیر سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه در بلندمدت بر اقتصاد ایالات متحده که در حال حاضر در آستانه رکود قرار گرفته، بوده است.

منبع: ایرنا

585971