مرگ خاموش با علائم سرما خوردگی!

مرگ خاموش با مونوکسید کربن که نه بو، نه مزه و نه صدایی دارد هر ساله جان عده بسیاری را در فصول سرد مخصوصا در تهران به خطر می اندازد. مرگی که با ایمن سازی و اقدام به موقع به راحتی قابل جلوگیری است.
تصویر مرگ خاموش با علائم سرما خوردگی!

به گزارش سایت خبری پرسون، هرچه نزدیک به سرما می‌شویم و استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر می‌شود خطرات گاز کربن مونوکسید که ناشی از فرآیند احتراق است بیشتر می‌شود و موجب به خطر افتادن جان صد‌ها نفر از هموطنان در سراسر کشور می‌شود پخش شدن گاز مونوکسید کربن که فاقد بو، مزه و صدا است به آسانی در مدت کمی می تواند موجب مرگ شود مرگی که مشهور به مرگ خاموش است. اتفاقی که با پیشگیری و اقدام به موقع قابل جلوگیری است.

در گازگرفتگی ما هرساله با آمار رو به افزایشی مواجه هستیم به طوری که در سال ۱۴۰۰ با ۸۳۹ فوتی و در سال گذشته با ۹۱۳ فوتی روبه رو بودیم از این تعداد بیشترین آمار را در تهران شاهد بودیم که امید است با اطلاع رسانی و اقدام به موقع در نصب ایمن وسایل گرمایشی نظیر بخاری در حفظ جان عزیزان خود تاثیرگذار باشیم.

اطلاع رسانی مسمومیت با گاز کربن مونوکسید در مقابل بیمارستانی در تهران اشاره به اهمیت موضوع دارد.

این مسمومیت زمانی اتفاق میفتد که دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد و گاز کربن مونوکسید منتشر شده امکان خروج نیابد.

مونوکسید کربن به هموگلوبین متصل می‌شود و ایجاد (COHB) مولکولی به نام کربوکسی هموگلوبین می‌کند، که در توانایی بدن برای انتقال و استفاده از اکسیژن به ویژه در مغز اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل باعث کاهش اکسیژن‌رسانی و تأثیر منفی روی مغز می‌شود.

قرار گرفتن در معرض مقدار بیشتری کربن مونوکسید با علائم درد در قفسه سینه، استفراغ، تاری یا دوبینی و از دست دادن هوشیاری مواجه می‌شویم که انجام هر اقدامی را برای فرد سخت می‌کند. در علائم نادر و با رسیدن سطح بالای کربن مونوکسید در خون رنگ پوست بیمار برافروخته می‌شود و روبه قرمزی می‌رود.

قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن برای روز‌ها و هفته‌ها حتی زمانی که سطح آن چندان بالا نیست؛ می‌ تواند منجر به مشکلات عصبی طولانی مدت ویا حتی با آسیب به مغز، فرد را دچار مشکل در تمرکز، ازدست دادن حافظه، مشکل در صحبت و لرزش کند. مونوکسید کربن حتی می‌تواند در ۱۰ دقیقه جان انسان را بگیرد. این گاز در غلظت ۱۶۰۰ppm در مدت یک ساعت باعث مرگ شده و در غلظت ۶۴۰۰ppm در دو دقیقه ابتدایی موجب سردرد، تهوع و تشنج شده و در عرض ۱۰ دقیقه منجر به مرگ می‌شود.

از آنجایی که وسایل گرمایشی نظیر اجاق گاز، شومینه و بخاری در خانه و محل کار می‌تواند حامل گاز کربن مونوکسید باشد؛ با نصب ایمن و دقت در استاندارد بودن وسایل قدم اول در پیشگیری را برداشته‌ایم. در قدم بعدی همواره باید مراقب رنگ شعله باشیم که اگر زرد بسوزد نشانه وجود کربن مونوکسید است و شعله آبی و گرم بودن لوله بخاری نشانه ایمنی وسیله است .

توصیه می شود تا بررسی کامل تمام وسایل گازسوز را خاموش کرده و تمامی افراد مخصوصا کودکان، سالمندان و زنان باردار را از محل دور کنید.

همچنین می‌توان از دستگاه‌های هشدار دهنده مونوکسید کربن استفاده کرد که وجود کربن مونوکسید و میزان آن را گزارش می دهد.

شناسایی مونوکسید کربن هنوز کار آسانی نیست. اما علائم اولیه آن نزدیک به سرماخوردگی است و با نشانه‌های سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و خستگی خود را نشان می‌دهد. به همین علت در بسیاری از موارد با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود.

اولین اقدام بعد احساس کمبود اکسیژن و علائم جسمانی مبنی بر وجود کربن مونوکسید، باز کردن در و پنجره ها ویا رفتن به فضای باز برای جبران اکسیژن از دست رفته است اگر نشانه ها در فرد مسموم شده شدت یافت الزامی است که به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه شود.

منبع: فارس

575731