شورای رقابت دستورالعمل تنظیم‌ بازار خودرو را اصلاح کرد

شورای رقابت با اکثریت آرای حاضران، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را برخلاف گمانه‌زنی‌ها و بر اساس نقش‌دهی پررنگ‌تر به وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و تنظیم‌گر فنی این، صنعت اصلاح کرد.
تصویر شورای رقابت دستورالعمل تنظیم‌ بازار خودرو را اصلاح کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، سپهر دادجوی توکلی با اشاره به اصلاحات دستورالعمل خودرو، اظهار کرد: در جلسه ۶۳۲، اعضای شورای رقابت چهار موضوع در خصوص فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولان قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل ۵۴۳ اصلاح کرد.

وی افزود: بر اساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را رأسا ابلاغ کند و اگر در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد.

سخنگوی شورای رقابت اظهار کرد: از این پس عرضه‌کنندگان خودرو مکلف هستند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت کنند و نظارت و سیاست‌گذاری در این خصوص با وزارت صمت است، این بند جایگزین بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل می‌شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد.

توکلی افزود: در ضمن بندی به دستورالعمل اضافه شده که در آن وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده۴ دستورالعمل‌ با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارایه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رای می کند که هدف این بند کاهش دامنه قیمت‌گذاری است.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه اخیر، تحلیل متخصصان بر برون‌داد موثر این دستورالعمل به عنوان یکی از شاخص‌های تنظیم این بازار صحه گذاشته که گام‌های موثری بوده است اما همچنان این بازار انحصاری و از درجه تمرکز بالایی برخوردار است.

منبع: فارس

574775