واکنش کیهان به ادعای ارتباط توافق با امریکا و لغو تحریم ها با عملیات طوفان الاقصی

ضد و نقیض‌گویی رسانه‌های غربی درباره نقش ایران در عملیات طوفان‌الاقصی همچنان ادامه دارد.
تصویر واکنش کیهان به ادعای ارتباط توافق با امریکا و لغو تحریم ها با عملیات طوفان الاقصی

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه کیهان نوشت: خبرگزاری رویترز ۲۴ آبان ضمن یک گزارش آمیخته با فضاسازی مدعی شد، ایران چون هیچ اطلاعی از عملیات طوفان الاقصی نداشته، هیچ حمایتی از حماس در جنگ فعلی نخواهد کرد.
اما حالا روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در فضاسازی دیگر ادعا می‌کند، حمایت ایران از عملیات طوفان الاقصی، موجب شده توافق با آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای و لغو تحریم‌ها متوقف شود.
برخی روزنامه‌های شبه‌اصلاح‌طلب با استقبال از فضاسازی مذکور، به نقل از وال‌استریت‌ژورنال نوشتند: «با وجود آنکه برگزاری مذاکرات بیشتر میان ایران و آمریکا در نیمه اکتبر در عمان برنامه‌ریزی شده بود، اما واشنگتن پس از حمله ۷ اکتبر حماس علیه اسرائیل و حمایت ایران از این عملیات، مذاکرات را لغو کرد. نیروهای نیابتی تهران از زمان شروع درگیری خونین بین اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، بارها به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه حمله کرده‌اند.

نیروی دریایی ایالات متحده و اروپا نیز پهپادهای پرتاب‌شده توسط حوثی‌ها را بارها سرنگون کرده‌اند و بعضاً خسارت‌هایی به کشتی‌های دریایی وارد شده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که کمتر از دو هفته طول می‌کشد تا ایران، اورانیوم ۶۰درصدی را به شکلی تبدیل کند که در یک سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.»

یادآور می‌شود برخلاف ادعای اخیر وال‌استریت‌ژورنال، خبرگزاری انگلیسی رویترز ۲۴ آبان مدعی شد: «آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اسماعیل هنیه، با گلایه گفت: «شما به ما خبر ندادید که می‌خواهید حمله کنید. ما برای شما وارد جنگ نمی‌شویم و به افراد خودتان بگویید مرتبا از ایران و حزب‌الله نخواهند که وارد جنگ شویم. مقام‌های ارشد ایرانی و حماس که نخواستند نام‌شان فاش شود، همچنین گفتند که خامنه‌ای تاکید کرده، جمهوری اسلامی به حمایت سیاسی و اخلاقی ادامه می‌دهد اما مستقیما در این درگیری مداخله نخواهد کرد. او از هنیه خواسته صداهایی را که خواستار دخالت ایران و یا حزب‌الله در جنگ می‌شوند، ساکت کند».

درباره این فضاسازی گفتنی است که اولاً؛ ایران برخلاف عملیات روانی رسانه‌های غربی، هرگز پشت حکمران خود در جبهه مقاومت را خالی نکرده و نمی‌کند. ثانیاً؛ عملیات طوفان الاقصی، عملیاتی صددرصد فلسطینی بدون هماهنگی با ایران بود. ثالثاً؛ به هم خوردن مذاکرات کذایی برای توافق در موضوع هسته‌ای مسئله‌ای مربوط به یکی دو ماه اخیر نیست تا بتوان مسئولیت به هم خوردن آن را به جنگ غزه و حمایت ایران نسبت داد؛ بلکه آمریکا و اروپا بلافاصله پس از اجرای کامل تعهدات از سوی ایران ظرف دو ماه (مهر تا دی‌ماه ۱۳۹۴) دبه درباره تعهدات خود را آغاز می‌کنند، سپس با تحریم‌های آیسا، سیسادا و ویزا، این عهدشکنی را توسعه دادند و بعد از خروج یک‌طرفه آمریکا در فروردین سال ۱۳۹۷ از توافق، به وقت‌کشی از سوی طرف اروپایی ادامه دادند، در حالی که دولت وقت ایران به مدت بیش از دو سال، به شکل یک‌طرفه به اجرای تعهدات پرداخته بود. بعد از آن هم دولت بایدن، عهدشکنی دولت ترامپ را اهرم فشار خود تلقی کرد و امتیازات پسابرجامی مطالبه کرد، بی‌آنکه متعهد شود تحریم‌ها را به شکل موثر لغو کند یا تضمین معتبری ارائه دهد.

منبع: کیهان

573955