پیام بلینکن به ایران/ آمریکا درباره حملات در دریای سرخ هشدار داد

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا گفت: یکی از اهداف سفر وزیر امورخارجه این کشور به منطقه برقراری تماس غیر مستقیم با ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها است.
تصویر پیام بلینکن به ایران/ آمریکا درباره حملات در دریای سرخ هشدار داد

به گزارش سایت خبری پرسون، همزمان با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه و حملات نیروهای مقاومت منطقه به سربازان و کشتی‌های ایالات متحده در منطقه از جمله در دریای سرخ، مقامات آمریکایی می‌گویند در حال بررسی چگونگی پاسخ به این حملات هستند.

ایالات متحده تاکنون از طریق حمله به نیروها و زیرساخت‌ها در عراق و سوریه و هدف قرار دادن موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده توسط انصارالله یمن به حملات علیه مواضع خود پاسخ داده است. مقامات آمریکایی همچنین مدعی هستند «از طریق کانال‌های غیرمستقیم به ایران گفته‌اند که حملات گروه‌های مورد حمایتش علیه مواضع آمریکا در منطقه باید متوقف شود و در صورت لزوم از خود دفاع خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا با هدف رایزنی با مقام‌های برخی کشورها راهی خاورمیانه شد.

ایران بارها اعلام کرده «نیروهای نیابتی» در منطقه ندارد و گروه های مقاومت و همچنین ارتش یمن بر اساس منافع کشورهای خود اقدام می‌کنند.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که واشنگتن عمیقاً تمایلی نداشته است که از آنچه «حملات دفاعی» عنوان می‌کند و همچنین «دیپلماسی غیر مستقیم» فراتر رود؛ این در حالی است که پنتاگون گزینه‌های مختلفی را به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله به مواضع انصارالله در داخل یمن، در صورت انتخاب این رویکرد ارائه کرده است.

پیشتر اما رسانه‌های آمریکایی خبر داده بودند مقام های کاخ سفید درباره اقدام علیه یمن به دلیل عواقب آن دچار تردید هستند.

رسانه آمریکایی مدعی شده از زمانی که رژیم صهیونیستی جنگ خود را علیه غزه پس از عملیات «طوفان الاقصی» در هفت اکتبر آغاز کرد، ایالات متحده در پشت صحنه تلاش می‌کند تا از شعله‌ور شدن یک جنگ گسترده‌تر بین چند کشور در منطقه جلوگیری کند اما این تنش‌ها در هفته گذشته، پس از ترور «صالح العاروری» یکی رهبران حماس در بیروت توسط اسرائیل و همچنین حمله تروریستی داعش در ایران افزایش یافته است.

ادعای تلاش آمریکا برای خاموش کردن آتش جنگ در حالی صورت گرفته که واشنگتن از آغاز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، اولین پشتیبان تل‌آویو بوده و تاکنون حداقل ۲ بار قطعنامه‌های شورای امنیت که خواستار آتش‌بس در غزه بودند را وتو کرده است.

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد «برقراری تماس غیرمستقیم با ایران برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، محور اصلی سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه در چند روز آینده خواهد بود».

وزیر امورخارجه ایالات متحده در دیدار با سران کشورهایی که با آن‌ها دیدار می‌کند، تاکید خواهد کرد که واشنگتن نمی‌خواهد شاهد آن باشد که تنش‌ها تشدید شده است و درصدد تشدید آن نیست.

این مقام آمریکایی افزود: انتظار می‌رود که این پیام از طریق کشورهایی که با ایران ارتباط دارند به تهران و گروه‌های مورد حمایت آن منتقل شود.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه خاطر نشان کرد: بلینکن در تمام مقصدهای خود به وضوح مشخص خواهد کرد که حملات انصارالله غیر قابل قبول است.

آنتونی بلینکن که سفر منطقه‌ای خود را از روز جمعه آغاز کرده است به ترکیه، اردن، قطر، عربستان، امارات، مصر و سرزمین‌های اشغالی فلسطین خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت انتظار می‌رود بلینکن در جریان سفر خود به سرزمین‌های اشغالی درباره انتقال آن به مرحله کاهش شدت جنگ در غزه و چگونگی جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه که موضوع اصلی این سفر خواهد بود، صحبت کند.

منبع: ایسنا

575042