معاون سوادآموزی اداه کل آموزش و پرورش گیلان مطرح کرد؛

باسوادی ۹۹.۲۳ درصدی گروه هدف در گیلان

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با تشریح وضعیت سواد در استان گیلان گفت: بر اساس آخرین آمارها، ۹۹.۲۳ درصد از گروه هدف ۴۹ - ۱۰ سال در این استان باسواد هستند.
تصویر باسوادی ۹۹.۲۳ درصدی گروه هدف در گیلان

به گزارش سایت خبری پرسون، داود مصطفی‌پور روز چهارشنبه به مناسبت هفته سوادآموزی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علاقمندان برای شرکت در کلاس‌های این نهاد تا پایان ماه جاری می‌توانند به واحدهای سوادآموزی آموزش و پرورش در شهرستان‌های مختلف گیلان مراجعه و نام‌نویسی کنند.

وی با بیان اینکه تعهد سوادآموزی گیلان در سال گذشته، آموزش ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد بود، اضافه کرد: سال گذشته بیشتر از تعهد شامل ۶ هزار و ۹۷۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند.

مصطفی‌پور در ادامه با اشاره به طرح‌های ریاست‌جمهوری در راستای تعمیق و گسترش عدالت آموزشی در حوزه سوادآموزی بین زنان روستایی و عشایری که بنا به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند، بیان کرد: در اجرای این طرح‌ها در چند سال اخیر (بعد از سرشماری سال ۹۵)، ۲۰ هزار نفر از دختران و زنان روستایی در قالب کلاس‌های فرد به فرد و گروهی باسواد شدند.

وی با تشریح سایر خدمات ارزشمند سوادآموزی برای ریشه‌کنی بیسوادی خاطر نشان کرد: ارایه راهکارهای مناسب با رفع دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی بر مبنای تامین معیشت خانواد با استفاده از طرح پیوند سواد و زندگی از خدمات ارزشمند نهضت سوادآموزی است.

معاون سوادآموزی اداه کل آموزش و پرورش گیلان بیان کرد: این طرح زمینه‌ساز حضور موثر سوادآموز در جهت گسترش مهارت‌های زندگی است به طوری که با استفاده از این طرح فرصت توانایی کسب مهارت‌های شغلی اعم از پرورش قارچ، زنبور عسل، ماهیان زینتی، پرورش گل، خیاطی، قالیبافی در مراکز یادگیری فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر، افراد شناسایی و برای آموزش‌های تربیتی و فرهنگی آنان اقدام می‌شود، اضافه کرد: این افراد ضمن باسواد شدن از فرصت‌های دیگر آموزشی اعم از آموزش نماز، قرائت قرآن کریم، احکام و مسایل دینی بهره‌مند می‌شوند.

مصطفی‌پور با اشاره به برنامه سوادآموزی برای آموزش کودکان با نیازهای ویژه دچار مشکل حسی و حرکتی در مرکز یادگیری رشت اظهار کرد: چهار مرکز یادگیری در ناحیه یک رشت، تالش، صومعه‌سرا و زندان لاکان (یادگیری مشارکتی) فعال است ضمن اینکه یک مرکز یادگیری در لاهیجان هم راه اندازی می شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گیلان در ادامه با تشریح وضعیت سواد در این استان گفت: بر اساس آخرین آمارها، ۹۹.۲۳ درصد از گروه هدف ۴۹ - ۱۰ سال در این استان باسواد هستند.

وی با بیان اینکه سوادآموزی در حوزه بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل همکاری می‌کند، اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود ۲ هزار و ۲۰۰ بازمانده از تحصیل در گیلان وجود دارد که از این تعداد ۱۵۴ نفر در سال تحصیلی جاری به آموزش برگشتند.

مصطفی‌پور در ادامه با اشاره به طرح شهید محمودوند از شهدای تفحص خاطر نشان کرد: به نیت این شهید برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل از طریق سامانه ثبت احوال کشور و سامانه وزارت آموزش و پرورش (سیدا) اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی در راستای ماموریت جدید باید به سمت تنظیم‌گری پیش برود، افزود: تنظیم‌گری یعنی از تصدگری فاصله گرفته شود و با استفاده از سایر دستگاه‌ها یک هدف مشخص تنظیم کرد و با بهره‌گیری از امکانات همکاران و متولیان امر آموزش، زمینه مشارکت تمامی دستگاه‌ها در زمینه سوادآموزی فراهم کند که این مهم ضمن کاهش نگاه‌های بخشی، موجب انسجام امر آموزش در کشور می‌شود.

مصطفی‌پور در ادامه نگاه نهضت سوادآموزی در افق پیش رو را آموزش مهارت‌های نوین عنوان کرد و افزود: در این آموزش‌ها، سوادرسانه، تربیتی، انرژی، سلامت، شناختی، عاطفی، نژادی و قومی، تحلیلی و سواد یارانه مورد توجه است.

نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ تاسیس شد.

منبع: ایرنا

573831