۷ اپلیکیشن کاربردی برای کمپینگ و سفر

طبیعت‌گردی تفریحی لذت‌بخش است که ما را از زندگی شهری، سروصدا، شلوغی و  آلودگی دور می‌کند و به آغوش طبیعت بازمی­گرداند. طبیعت­گردی شاخه‌های مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کوهنوردی، سنگ‌نوردی، غارنوردی و ورزش‌های مهیج دیگر اشاره کرد. ابتدایی­ترین دانشی که برای بودن در طبیعت باید یاد بگیریم استقرار و بقا در طبیعت، هواشناسی کوهستان، مسیریابی است.
تصویر ۷ اپلیکیشن کاربردی برای کمپینگ و سفر

به گزارش سایت خبری پرسون، با رشد و توسعه تکنولوژی گوشی­های هوشمند، اپلیکیشن‌های مختلفی به کمک ما آمده‌اند تا بتوانیم تجربه بهتری از طبیعت داشته باشیم. این اپلیکیشن­ها دانش­های موردنیاز برای کمپینگ و سفر در طبیعت را در اختیارمان قرار می­دهند. در این مقاله قصد داریم ۷ تا از این اپلیکیشن‌ها را معرفی کنیم.

اپلیکیشنی برای بررسی وضعیت آب‌وهوا

قبل از شروع سفرهای طبیعت­گردی حتماً باید آب‌وهوای مقصد موردنظرتان در چند روز آینده را بررسی کنید. با نصب اپلیکیشن وان وِدِر(1weather ) بر روی گوشی هوشمند خود می‌توانید از تغییرات آب‌وهوایی پیش رو مطلع شوید و تجربه لذت­بخشی از سفر به طبیعت و کمپینگ داشته باشید.

یکی از قابلیت‌های برجسته این اپلیکیشن هشدارهای آنی آن است. در طبیعت ممکن است آب‌وهوا ناگهان تغییر ‌کند و ناگهان هوا بارانی یا برفی شود. این اپلیکیشن چند دقیقه قبل از تغییرات آب‌وهوایی با نوتیفیکیشن خود شما را مطلع می‌کند تا بتوانید در مکان مناسبی کمپ کنید یا اگر مجبور شدید سرپناهی برای خود پیدا کنید.

امکان پیش‌بینی آب‌وهوا تا ۳ ماه آینده، سنجش میزان بارش، رطوبت و فشار هوا و رادار زنده هواشناسی از دیگر امکانات این اپلیکیشن هواشناسی است.

اپلیکیشنی برای جهت‌یابی و ترکینگ

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در زمان طبیعت‌گردی باید بلد باشیم، پیداکردن مسیر سفرمان است. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نقشه، قطب‌نما و حتی جی‌پی‌اس های ماهواره­ای اشاره کرد. اگر می‌خواهید گوشی‌تان را تبدیل به یک جی‌پی‌اس کنید به سراغ اپلیکیشن مسیریابی ویکی­لاک(wikyloc) بروید. این اپلیکیشن به شما امکان دسترسی به نقشه‌های توپوگرافی سراسر جهان را به‌صورت آفلاین می‌دهد.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم این اپلیکیشن امکان اشتراک‌گذاری مکان­ به‌صورت آنلاین با دوستان یا خانواده‌تان است. برای فعالیت‌های مختلفی نظیر پیاده‌روی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، دویدن و قایق‌رانی می‌توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید. علاوه بر این 45 فعالیت دیگر نیز در ویکی­لاک وجود دارد.

امکان بررسی وضعیت آب‌وهوا در این اپلیکیشن وجود دارد. همچنین می­توانید از مناطق طبیعی اطرافتان عکس بگیرید و آن را داخل اپلیکیشن آپلود کنید.

اپلیکیشنی برای زنده‌ماندن در طبیعت

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای مهارت‌های بقا در طبیعت است. زمانی که وارد یک منطقه طبیعی می‌شوید، لازم است ابزار و دانش مورد نیاز برای بقا را داشته باشید تا سفر لذت‌بخش شما تبدیل به یک سفر ترسناک با خاطرات تلخ نشود. یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی که در این زمینه می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد اپلیکیشنی به نام آفلاین سِر وایوِل مَنیِل (Offline Survival Manual) است. با نصب این اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند خود می‌توانید مجموعه‌ای از مهارت‌های بقا در طبیعت نظیر موارد زیر را یاد بگیرید:

  • چگونه در یک شب بارانی آتش درست کنید.
  • گیاهان قابل‌خوردن را چگونه تشخیص دهید.
  • چطوری زهر عقرب یا مار را بعد از نیش خوردن از بدنتان بیرون کنید.

یکی از ویژگی‌های مفید این اپلیکیشن این است که تمامی این اطلاعات را می‌توانید به‌صورت آفلاین مطالعه کنید.

اپلیکیشنی برای آموزش گره به‌صورت سه­بعدی

اگر قصد طبیعت‌گردی در جنوب کشور را دارید و به همین منظور بلیط هواپیما تهران چابهار را خریداری کرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اپلیکیشن تیری دی نات (3d knot) را نصب کنید. در فعالیت‌های طبیعت‌گردی یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است همراه خود داشته باشید، طناب انفرادی است. داشتن طناب بدون آنکه بدانید چطور از آن استفاده کنید، هیچ فایده‌ای ندارد. از عبورکردن از موانع سخت گرفته تا برپایی چادر و فعالیت‌های دیگر به مهارت گره‌زنی نیاز دارد. این اپلیکیشن به شما ۱۲۱ گره مختلف را آموزش می‌دهد. معمولاً این گره‌ها برای افرادی که آتش‌نشان، ارتش یا شکارچی هستند، به کار می‌آید. همان‌طور که از نام این اپلیکیشن پیداست شما می‌توانید به‌صورت سه‌بعدی نحوه گره‌زدن را آموزش ببینید.

نکته: اگر قصد استفاده از تمامی امکانات اپلیکیشن «تیری دی نات» را دارید، لازم است حدود ۲ دلار را بپردازید.

اپلیکیشنی برای گیاه‌شناسی

اگر عاشق طبیعت‌گردی آن‌هم به طور تخصصی برای مشاهده گیاه‌های مختلف هستید و بدین منظور بلیط هواپیما بندرعباس را خریداری کرده‌اید تا از طبیعت جنوب نهایت استفاده را ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اپلیکیشن پِلَنت آیدِنتی فیکِیشِن (plant identification) بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

تنها کار لازم این است که یک عکس از گیاه ناشناخته­ای که در طبیعت پیدا کرده‌اید، بگیرید و همه چیز را به هوش مصنوعی این اپلیکیشن بسپارید تا اطلاعات مفیدی درباره آن گیاه به شما نمایش دهد. اطلاعات مربوط به هزاران مدل گل‌وگیاه و درخت مختلف در این اپلیکیشن وجود دارد که می‌توانید به آن­ها دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن مناسب ماهیگیری

اگر به ماهیگیری علاقه دارید و بدین منظور بلیط هواپیما تهران به اهواز را خریداری کرده‌اید تا در رودخانه‌های این منطقه ماهیگیری کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که اپلیکیشن فیش اَنگلِر (FishAngler) را بر روی گوشی‌تان نصب کنید. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید متوجه شوید که فصل مناسب ماهیگیری از چه زمانی شروع می‌شود و در کدام‌یک از رودخانه‌ها و دریاچه‌های ایران بیشترین تراکم ماهی وجود دارد.

از دیگر قابلیت این اپلیکیشن می‌توان به امکان پیش‌بینی وضعیت هوا اشاره کرد. اپلیکیشن «فیش انگلِر» یک شبکه اجتماعی کوچک نیز دارد تا افراد علاقه‌مند به ماهیگیری بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. می‌توانید کاربران ایرانی مختلفی را در این اپلیکیشن پیدا کنید که تجربیاتشان را از ماهیگیری به اشتراک گذاشته‌اند.

اپلیکیشن مناسب کوهنوردی

یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی در زمینه کوهنوردی پیک وایزِر (Peak visor) نام دارد. با استفاده از این اپلیکیشن و امکانات آن شما می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره کوه‌های اطرافتان به دست بیاورید. تنها کافی است که دوربین گوشی خود را به سمت کوه موردنظرتان ببرید و عکس آن را بگیرید تا این اپلیکیشن اطلاعات مفیدی از قبیل ارتفاع، برجستگی‌های توپوگرافی و ذخایر موجود در آن کوه را در اختیار شما قرار دهد.

در این اپلیکیشن نام و ارتفاع بیش از یک میلیون (حدود ۱۰۱۶۸۶۱) قله معروف دنیا ذخیره شده است.

اگر قصد انجام تفریحات کوهستانی دیگری نظیر اسکی را دارید، این اپلیکیشن می‌تواند نقشه‌های سه‌بعدی توپوگرافی از دامنه مناسب اسکی در اختیارتان قرار دهد تا قبل از شروع این ورزش بتوانید از پیست اسکی و مسیرهای آن مطلع شوید.

اگر فکر می‌کنید که در طبیعت نمی‌توانید به اینترنت وصل شوید، می‌توانید نقشه‌های این اپلیکیشن را از قبل دانلود کنید تا به‌صورت آفلاین نیز بتوانید از امکانات موجود در آن نهایت استفاده را ببرید.

همچنین در این اپلیکیشن مسیرهای پیاده‌روی مختلفی در نقشه‌های سه‌بعدی آن نمایش داده می­شود و با استفاده از آن می‌توانید مسیرهای موردعلاقه‌تان را در طبیعت پیدا کنید. علاوه بر این ارتفاع و زمان تخمینی برای طی‌کردن مسیرهای نمایش داده در این اپلیکیشن به شما اطلاع داده می­شود. یکی دیگر از امکانات مناسب این اپلیکیشن امکان سنجش شرایط جوی مناطق کوهستانی است.

جمع‌بندی

با رشد تکنولوژی و گسترده شدن گوشی‌های هوشمند طبیعت‌گردی نیز برای علاقه‌مندان به این تفریح آسان‌تر شده است. تنها کافی است که اپلیکیشن‌های کاربردی را در این زمینه برای گوشی هوشمند خود نصب کنید تا بتوانید از شرایط آب‌وهوایی مقصد، نقشه‌های توپوگرافی کوه‌هایی که قصد صعود به آن­ها را دارید، اطلاع پیدا کنید.

با این اپلیکیشن­ها می­توانید با انواع گره‌ها آشنا شوید، بدون آنکه در طبیعت گم شوید مسیر خود را پیدا کنید، اگر به یک گیاه جدید برخوردید، اطلاعات کاملی از آن به دست بیاورید یا اگر قصد ماهیگیری دارید، بدانید در کدام فصل و کدام منطقه بهترین ماهی‌ها را می‌توانید بگیرید.

پس قبل از شروع سفر به طبیعت و کمپینگ حتماً این اپلیکیشن‌ها را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

منبع: سفرمارکت

561868