جزییات برگزاری «سینماحقیقت ۱۷»

نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آغاز شد.

تصویر جزییات برگزاری «سینماحقیقت ۱۷»

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست هفدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم صبح امروز ۱۹ آذر ماه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، محمد حمیدی‌مقدم ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت یاد مردم مقاوم غزه در این روزهای سخت و ظلم جهانی گفت: امیدوارم دوربین‌ها آن لحظات را ثبت کنند و این مظلومیت را به درستی به مردم جهان نشان بدهند.

وی افزود: در ابتدا گزارشی ارایه می‌دهم؛ ما سال متفاوتی را گذراندیم و شاهد رشد و استقبالی بودیم که از آن شگفت زده شدیم. با توجه به اتفاقات، هزینه‌های بالای سینمای مستند و وقایع کشور فکر می‌کردیم تولید فروکش کند اما ۶۴۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره شدند. ما امسال شاهد رشد درخواست رسانه‌ها هم بودیم. امسال ۶۰ فیلمساز خانم داشتیم و ۳۸۰ فیلمساز هم از استان‌ها متقاضی حضور در جشنواره شده بودند که در مجموع ۲۰ استان در جشنواره امسال حضور دارند.

حمیدی مقدم ادامه داد: نکته‌ای که امسال باعث تفاوت می‌شود این است که ما به حوزه مشاوران ورود کردیم یعنی از هیات های انتخاب گذشتیم و مشاوران رای خود را می‌دادند. این موضوع تکثر بیشتری داشت. ما چیزی حدود ۲۵ مشاور در کنار خودمان برای انتخاب فیلم‌ها داشتیم که در همین راستا نکته جالب گوناگونی و رنگ‌آمیزی در ترکیب فیلم‌هاست‌. امسال ما تنوع مضمونی هم داریم؛ در حوزه اجتماعی، حیات وحش، مقاومت، جنگی، خانواده، تاریخی، ورزشی، محیط زیست و ... آثاری داریم به طوری که جشنواره امسال یک جشنواره متنوع و متکثر از چهره‌های جدید است. ما یک نوزایی در حوزه محتوا و ساختار هم داریم ضمن اینکه فیلمسازان پیشکسوت را هم در کنار خودمان خواهیم داشت.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به بخش بین‌الملل این رویداد مطرح کرد: ما امسال در بخش بین‌الملل بخش ویژه غزه را هم داریم که به نظرم بخش خوبی هم شده است پس مهمترین فیلم‌های مستند در این حوزه را به نمایش می‌گذاریم. ۲ پنل ویژه هم در این حوزه داریم ضمن اینکه مهمانانی از نقاط مختلف جهان در جشنواره حضور دارند. همچنین کارگاه‌هایی را با حضور استادان ایرانی و خارجی تدارک دیده‌ایم که این کارگاه‌ها ضبط و بعدا در سایت ما بارگذاری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال یک رویکرد ویژه در جشنواره دارند، عنوان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته جشنواره را با نمایش یک فیلم مستند حیات وحش آغاز کردیم امسال شاهد رشد این مستندها هستیم. دو سه فیلم قدرتمند در این حوزه و یک دگرگونی در ساختار این نوع از فیلم‌ها داریم همچنین یک کارگاه در این حوزه برپا خواهیم کرد. در حوزه محیط زیست هم فیلم‌های خوبی به نمایش گذاشته می‌شود. یکی از نکات مورد توجه ما در هدف‌گذاری، آب و جمعیت بود.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کردیم شاید امسال تولید زیادی در این حوزه‌ها نباشد اما با توجه به هدف‌گذاری که کردیم از تولیدات مرکز وارد جشنواره شدند و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هم بودیم. امسال ۲ بزرگداشت و یک نکوداشت خواهیم داشت. جشنواره را با یک فیلم ماندگار در سینمای مستند آغاز خواهیم کرد؛ جشنواره با «تاراز» فرهاد ورهرام با یاد فیلمبردار فقید مرتضی پورصمدی آغاز خواهد شد. «تاراز» حاصل همکاری ضابطی جهرمی، ورهرام و پورصمدی بود. این فیلم پلان‌های دیده نشده دارد که در این جشنواره دیده می‌شود. همچنین نکوداشت ما ویژه آقای پورصمدی خواهد بود، مراسم بزرگداشت هم برای اصغر بختیاری فعال حوزه سینمای دفاع مقدس برگزار می‌شود همچنین بزرگداشت دوم به مهرداد زاهدیان از فیلمسازان پیشکسوت تعلق دارد.

حمید مقدم درباره تغییر مکان برگزاری جشنواره بیان کرد: جابه‌جایی جشنواره از پردیس ملت به چارسو هم نکته دیگری است. البته رفتن ما به ملت به صورت موقت بودف گرچه مشکلاتی در چارسو داریم اما برآیند نظرات بر این بود که چارسو فضای بهتری برای این دیدارها و همگرایی است پس به چارسو برگشتیم که البته مشکلاتی به لحاظ تعداد سالن داریم. تعداد کارت‌های ما نسبت به سال گذشته کمتر شده اما دوستان من سعی کرده‌اند این اتفاق را خوب مدیریت کنند. امسال مثل سال ۹۸ رزرو بلیت با کارت‌های صادر شده را خواهیم داشت. با ای تیکت و سینماتیکت امکان رزرو بلیت هم هست. تلاش می‌کنیم آرای تماشاگران دوباره به جشنواره برگردد که این موضوع با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و سامانه هاشور انجام می‌شود تا آرا با صحت و سلامت اخذ شود.

ادامه دارد...

منبع: مهر

561659