صخره‌نوردی در تنگه آبزا آسیبی به محوطه اشکفت‌ سلمان وارد نمی‌کند

مدیر پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی آیاپیر ایذه با اشاره به موقعیت مکانی اشکفت‌سلمان و فاصله میان این معبد تا تنگ آبزا گفت:با توجه به حضور کوهنوردان و دوستداران طبیعت در حد فاصل بین تنگه آبزا تا اشکفت‌ سلمان، این افراد به گونه‌ای نقش میراث‌بانی در مقابل تصرفات غیرقانونی و تخریب این تنگه تاکنون داشته و همانند پشتیبانی قوی برای میراث‌ فرهنگی به شمار می‌آیند.
تصویر صخره‌نوردی در تنگه آبزا آسیبی به محوطه اشکفت‌ سلمان وارد نمی‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی فرجی بیان کرد: بیش از چند دهه است که دوستداران طبیعت، صخره‌نوردان، علاقه‌مندان به پیاده‌روی کوهستانی و کوهنوردان از مسیر این تنگه به ارتفاعات الهک صعود می‌کنند و به سمت روستای بیدزرد و حتی هلایجان می‌روند.

وی افزود: در واقع آموزش صخره‌نوردی در این تنگه نه فقط آسیبی به محوطه اشکفت‌ سلمان و تنگه آبزا وارد نمی‌کند بلکه با توجه به حضور کوهنوردان و دوستداران طبیعت در حد فاصل بین تنگه آبزا تا اشکفت‌ سلمان، این افراد به گونه‌ای نقش میراث‌بانی در مقابل تصرفات غیرقانونی و تخریب این تنگه تاکنون داشته و همانند پشتیبانی قوی برای میراث‌ فرهنگی به شمار می‌آیند.

فرجی ادامه داد: تنگه آبزا (در گویش محلی اَوزا) در ۲۱۰ متری تنگه اشکفت‌سلمان و جدا از معبد قرار دارد و از محل آموزش صخره‌نوردی در تنگ آبزا تا نقش‌برجسته‌های درون معبد اشکفت‌ سلمان حدود ۶۳۰ متر فاصله وجود دارد و در واقع یک مکان مجزا و خارج از بستر اصلی اشکفت‌ سلمان است.

مدیر پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی آیاپیر ایذه تصریح کرد: طی چند سال گذشته، محدوده طبیعی کوچکی از دیواره شمالی تنگه آبزا در ابتدای مسیر منتهی به معبد اشکفت‌سلمان توسط گروهی از ورزشکاران و فعالان طبیعت‌گردی به محل تمرین و آموزش صخره‌نوردی و امداد و نجات صخره‌ای تبدیل شده که در این مکان توسط اساتید این فن به مشتاقان آموزش داده می‌شود؛ به گونه‌ای که این ورزشکاران خود به نوعی میراث‌بانان طبیعی و فرهنگی نیز محسوب می‌شوند.

وی گفت: به جز فعالان میراث طبیعی و برخی از کوهنوردان ساکن ایذه، کمتر کسی در شهرستان و در سطح استان با نام تنگه آبزا آشنایی دارد، به همین دلیل در فضای مجازی و حقیقی برای هرگونه دعوتی برای بهتر شناختن محل و سرراستی نشانی، از اشکفت‌ سلمان نام برده می‌شود.

فرجی اضافه کرد: در صورت بسته شدن مسیر منتهی به اشکفت همانند ایام نوروز و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، به دلیل ازدحام بالای جمعیت، دهانه این تنگه بهترین مکان برای ایجاد پارکینگ و خود تنگه دارای ظرفیت بالایی در جذب گردشگر، طبیعت‌گرد، ورزشکاران و حضور خانواده‌ها برای استفاده از ارتفاعات و روستاهای بالا دست است که در حال حاضر نیز با همین قابلیت‌ها از آن استفاده عمومی می‌شود.

مدیر پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی آیاپیر ایذه توضیح داد: درحال حاضر و پیش از این نیز اجازه هیچ‌گونه تحرکاتی در عرصه و حرایم اشکفت‌ سلمان اعم از فعالیت‌های عمرانی (به استثنای طرح‌های مصوب وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) صخره‌نوردی، کوهنوردی، آویزان شدن از بستر صخره‌ای داخل تنگه و حاشیه نقوش برجسته داده نمی‌شود و به طور کلی ممنوع است؛ همچنین یگان حفاظت مستقر در محل و دوربین‌های مداربسته نیز هرگونه تحرکاتی را در این تنگه تاریخی رصد می‌کنند.

اشکفت سلمان یکی از آثار تاریخی که در جنوب ایذه واقع شده شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است. این محل پرستشگاه تاریشا یکی از خدایان ایلامی بوده ، در این منطقه علاوه بر وجود سنگ نوشته‌ها، شامل غار و چشمه ای معدنی است که از دل کوه بیرون می‌آید.

منبع: ایرنا

561615