درخواست ضرغامی جهت ساماندهی قلعه یالدور مرند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در واکنش به گلایه اهالی منطقه به تبدیل قلعه تاریخی یالدور( مانداگارانا) مرند به پاتوق معتادان و سگ‌های ولگرد گفت: ساماندهی این مجموعه تاریخی هرچه‌ سریع‌تر آغاز شود.
تصویر درخواست ضرغامی جهت ساماندهی قلعه یالدور مرند

به گزارش سایت خبری پرسون، سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز در بازدید از قلعه یالدور( مانداگارانا) قلعه دو هزار سال قبل از میلاد شهرستان مرند بازدید کرد.

اهالی این منطقه با گلایه از شرایط وخیم این قلعه و تبدیل این اثر تاریخی به محل معتادان و سگ‌های ولگرد از وزیر درخواست رسیدگی سریع به این محل را داشتند.

وحید نواداد معاون میراث فرهنگی استان در تشریح برنامه‌های میراث فرهنگی استان برای این قلعه تاریخی گفت: کاووش در این مکان وجود نداشت و صرفا در اینجا لایه‌های تاریخی شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در دوره اوراتور اینجا به عنوان قلعه حصار کشی شده است، گفت: این مکان تاریخی در طول تاریخ دستخوش تغییرات بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان ادامه داد: این قلعه در دوره ساسانیان به عنوان آتشگاه بود.

وی خاطرنشان کرد: طرحی نیز به عنوان طرح پارک باستان‌ شناسی برای این مجموعه طرح‌ریزی شده است که از تبع این طرح تخته چپب‌های پله‌ای برای ورودی در نظر گرفته شده است.

نواداد گفت: همزمان با ایجاد یک مسیر گردشگری اقدامات کاووش نیز صورت خواهد گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با دستور سریع جهت ساماندهی این مجموعه گفت: چنین اقداماتی هزینه زیادی در برندارد ولی می‌تواند هم جلوه بصری و هم تاریخی شهر را زیباتر کند و هم اینکه این مشکلات مطرح شده از سوی اهالی رفع شود.

وی ادامه داد: چندین نمونه شبیه این مجموعه در کشور وجود دارد که هم محل تفریح و هم محل درآمدزایی می‌شود.

ضرغامی با درخواست از شهرداری جهت ساماندهی قلعه یالدور گفت: شهرداری اعتباری برای این مجموعه در نظر بگیرد، وزارتخانه نیز قطعا اعتباراتی تخصیص خواهد داد.

منبع: فارس

561134