آغاز ایمن‌سازی بازار تهران

با توجه به اهمیت ایمن‌سازی بازار تهران، کمیته ایمنی بازار در این دوره شکل گرفته است. پس از برگزاری جلسات کمیته ایمنی بازار تهران، سرانجام ایمنی سازی ۱۸ سرا از بازار تهران آغاز شد.
تصویر آغاز ایمن‌سازی بازار تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، موضوع ایمن‌سازی بازار تهران در این دوره از مدیریت شهری ویژه به آن پرداخته شده است و در سطح دولت و مدیریت شهری اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است. در همین ارتباط نیز جلساتی در وزارت کشور، شهرداری تهران و شورای شهر برگزار شده است.

با توجه به اهمیت ایمن‌سازی بازار تهران، کمیته ایمنی بازار در این دوره شکل گرفته است و در جلسات کمیته اشاره شده موارد ایمن‌سازی بازار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ایمن‌سازی بازار تهران گفت: در تهران همیشه شاهد حریق بودیم و هستیم؛ اما در موضوع بازار تهران، چند دلیل مهم مضاعف هم برای رسیدگی بیشتر دارد. اول اینکه بخشی از مراودات اقتصادی و تجارت کشور در این محل صورت می‌گیرد؛ دوم اینکه بافت بازار، ارزش تاریخی دارد و اموالی که درآنجا وجود دارند؛ دارای ارزش مالی است و از طرفی تعداد افرادی که در این مکان در رفت و آمد هستند؛ گسترده است. از این روباید تصریح کنم که بازار تهران، وضعیت مناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر مدیریت شهری قرار بگیرد؛ پایین بودن سطح ایمنی بازار در بزنگاه های حریق است، تصریح کرد: نتیجه بازدیدهایی که از سوی مدیران شهری صورت گرفته، مبین این است که زیرزمین‌ها، سراها، انبارهای قدیمی از هیچ امنیتی برخوردار نیست. نه سیم کشی درستی دارد و نه ساختمان‌های پایداری دارد و این شرایط، آبستن بروز هر نوع خطری است. از این رو به رئیس کمیته ایمنی شورای شهر یادآوری می‌کنم که در بررسی نقاط آسیب‌پذیر شهر، بازار و سراهای آن را نیز مورد توجه قرار دهند؛ چراکه نیاز به بازسازی دارد.

محمدحسن نامی؛ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در تاریخ سوم اردیبهشت سال جاری در جلسه بررسی وضعیت و ایمن‌سازی بازار بزرگ تهران اعلام کرد: باتوجه به تاکیدات مکرر رئیس جمهور و وزیر کشور مبنی بر اینکه ضمن حفظ احترام برای کسبه بازار بزرگ تهران، باید همه تلاش کنیم برای مقابله با مخاطرات طبیعی و انسان ساخت، ایمنی لازم در بازار بزرگ تهران فراهم شود.

وی افزود: وزیر کشور در همین زمینه چندین بار از بازار بزرگ تهران بازدید کرده است و نظرات کسبه و متولیان بازار را در خصوص وضعیت و ایمنی بازار دریافت شده است.

نامی با بیان اینکه مشکل عمده بازار بزرگ تهران کنار هم قرار گرفتن توزیع و تولید اجناس در محل بازار است، گفت: تولید باید از بازار دور و به شهرک‌های صنعتی منتقل شود. جلسات بسیاری در گذشته برای ساماندهی بازار برگزار شده اما اکنون وزیر کشور مصمم است تا وضعیت بازار سریعا تعیین تکلیف شود.

سعید بیگی؛ مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز با اشاره به موضوع ساماندهی برخی از فعالیت‌ها در بازار تهران گفت: این ساماندهی به تولیدکنندگان کفش بر می‌گردد که بیشتر در مناطق 11 و 12 مستقر هستند و از مواد قابل اشتغال‌ برای تولیداتشان استفاده می‌کنند که به لحاظ ایمنی دچار چالش هستند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع شهر تهران تصریح کرد: سال گذشته شهرک صنعتی تهران برای تولیدکنندگان در زمینی 11 هزار متری آماده شده است تا این افراد بتوانند پس از مقدمات کار به این شهرک نقل مکان بکنند. تولیدکنندگان پوشک از دیگر مشاغلی هستند که باید برای آنها تمهیداتی در خارج از بازار در نظر گرفته شود که در همین ارتباط نیز با توجه به درخواست آنها قرار است در 4 نقطه از تهران جای آنها دیده شود.

به گزارش تسنیم، وحید رضا انارکی محمدی؛ شهردار منطقه 12 با اشاره به اینکه جلسات متعدد کمیته ایمنی بازار تهران در راستای ایمن‌سازی بازار برگزار شده است، گفت: در 18 سرای بازار تهران در حال اجرای دستورالعمل ایمنی سازمان آتش‌ نشانی هستند که در 18 سرای اشاره شده بیش از 2 هزار و 500 واحد صنفی قرار دارد.

وی گفت: واقعیت این است که در ارتباط با ایمن‌سازی بازار تهران عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد و به نسبت سنوات گذشته کارهای خوبی در حال انجام است ولی ایمنی مدنظر مدیریت شهری هنوز جای کار باقی است.

منبع: تسنیم

560380