روزی بیاد ماندنی در تاریخ حماسه ساز ایران

۲۵ آبان، روزِ ویژه ی اصفهان

بیست و پنجم آبان یادآور حماسه شهری است که امام (ره) درباره اش فرمود: کجای دنیا مثل اصفهان را می‌توانید پیدا کنید که در یک روز ۳۷۰ شهید را تشییع کرده باشند.
تصویر ۲۵ آبان، روزِ ویژه ی اصفهان

به گزارش سایت خبری پرسون،از اصفهان؛ ۲۵ آبان روز‌ی برای اصفهان است، مردم اصفهان روزی را با نام «حماسه و ایثار» در تاریخ استان و کشور ثبت کردند، روزی که کاروان ۳۷۰ نفری شهدای عملیات محرم از جنوب کشور وارد اصفهان شدند و مردم استان واقعه‌ای بی نظیر را رقم زدند.

این روز از چنان جایگاه برخوردار است که بنیان‌گذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) فرمودند:

شما در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل اصفهان پیدا کنید؟ " و همچنین رهبر معظم انقلاب دراین‌باره، ضمن تبیین روحیه ولایتمداری و ایثارگری مردم اصفهان فرمودند: مردم اصفهان در یک روز پیکر ۳۷۰ شهید را تشییع کردند و خم بر ابرو نیاوردند، همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و ننشستند و حرکت کردند.

۲۵ آبان ۱۳۶۱ روزی که شهید آوردند، یکی از پس از دیگری؛ کاروان ۳۷۰ نفری جوانانی که با ذکر یا زینب (س) شهیدِ آب و آتش شده بودند و در یک روز میهمان مردمان شهر زیبای خدا. آن روز پیکر‌های گلگون شهدای عملیات محرم بر دستان قدردان جمعیتی کم سابقه، به گلستان شهدای اصفهان رسید.

عملیات محرم، برگ طلایی ایثار و مقاومتِ اصفهان

عملیات محرم برگ طلاییِ دفتر قطور مبارزات، مقاومت و ایثارگری مردم اصفهان است.

این عملیات با رمز یا زینب (س) و هدف آزاد سازی جبال مرزی حمرین در جنوب دهلران از دهم آبان ۶۱ در سه مرحله در مناطق شرهانی، زبیدان و بیات، جنوب شرقی دهلران در غرب عین خوش انجام شد.

از جمله یگان‌های استان اصفهان در این عملیات، لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، لشکر ۸ نجف اشرف، تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم (ع)، گروه توپخانه‌ای ۱۵ خرداد، جهادسازندگی، پایگاه هشتم شکاری ارتش و تعدادی از یگان‌های توپخانه ارتش اصفهان بود.

در این عملیات حدود ۲۶۰ تانک و نفربر دشمن برای نخستین در طول دفاع مقدس توسط گردان‌های موتور سوار سپاه معروف به شکارچیان تانک زده و تعداد ۲۳۰ دستگاه خودرو منهدم شد.

حدود ۱۶۰ تانک ۵۷ T لیزری که عراق تازه از اتریش خریداری کرده بود و بنام گردان‌های تانک صدام نامگذاری کرده بودند سالم به دست توانمند رزمندگان اسلام افتاد.

در این عملیات بیش از هفت هزار نفر از دشمنان بعثی به هلاکت رسیدند و دو هزار و ۳۰۰ عراقی هم اسیر شدند.

مراسم گرامیداشت ۲۵ آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان با سخنرانی سردار سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حضور خانواده‌های فرماندهان جبهه مقاومت برگزار می‌شود.

این برنامه امروز از ساعت ۱۵ در محل گلستان شهدای اصفهان پذیرای اقشار مختلف مردم خواهد بود.

نمایش ترکیبی بانوی سرو (۲۲ تا ۲۶ آبان)، مسابقه دوچرخه سواری تا گلستان لاله‌ها (۲۶ آبان ساعت هشت صبح از میدان امام (ره) تا گلستان شهدا) و کنگره بزرگداشت زنان تاثیر گذار (۲۹ آبان دانشگاه اصفهان) از برنامه‌هایی است که به منسبت این روز برگزار می‌شود.

همایش بزرگ پهلوانان (۲۶ آبان ساعت ۱۶ گلستان شهدا) و شهید کوچه ما روشنایی شهر است (۲۲ تا ۲۸ آبان در کوچه‌های منتخب شهر) هم از دیگر برنامه‌های گرامیداشت ۲۵ آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان برگزار می‌شود.

در عملیات محرم چهار هزار و ۵۰۰ نفر شهید و مجروح شدند که از میان آنان هزار و ۲۵۰ رزمنده به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، در این میان ۷۵۰ شهید، سهم اصفهان بود.

منبع: پرسون

558830