روایتی از غیرت مردم اصفهان؛

۲۵ آبان ماه سال ۱۳۶۱ در اصفهان چه گذشت

۲۵ آبان ۱۳۶۱ یادآور تشییع بی نظیر ۳۷۰ شهید گلگون کفن عملیات محرم درگلستان شهدای اصفهان است.
تصویر ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۶۱ در اصفهان چه گذشت

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ مسئول گلستان شهدا در سال ۶۱ گفت: عملیات محرم دهم آبان ۱۳۶۱ با رمز «یا زینب» در محور عین خوش - زبیدات در استان ایلام آغاز شد و ۱۰ روز ادامه یافت.

مکی نژاد افزود: اوج حماسه این روز بزرگ زمانی است که بیش از ۳۷۰ شهید بر دوش مردم سرود رهایی را خواندند و پدران، مادران و فرزندان این شهیدان خم به ابرو نیاوردند و راست قامت‌تر و مصمم‌تر از قبل، در صف ثبت‌نام و حضور دوباره در جبهه‌های حق علیه باطل ایستادند.

وی بابیان اینکه چشم جهانیان بر این عظمت خیره مانده است، گفت: درواقع تشییع این تعداد شهید تا به آن روز در هیچ کجای کشور ثبت نشده بود و این واقعه تا به امروز نیز دیگر تکرار نشده است.

مکی نژاد همچنین گفت: برای خاک‌سپاری تعداد فراوان شهدای عملیات محرم دوران دفاع مقدس در روز ۲۵ آبان سال ۶۱، فضای گلستان شهدا محدود بود به همین دلیل از ساکنان خانه‌های اطراف این مکان خواسته شد که تخلیه کنند و نه‌ تنها کسی مخالفتی نکرد، بلکه خیلی از مردم اشتیاق وصف‌ناپذیر به‌منظور تخلیه و تخریب خانه‌هایشان برای میزبانی از پیکر‌های مطهر شهدا از خود نشان دادند.

وی صحنه‌های گذشت و رشادت مردم اصفهان را از تقدیم فرزندانشان تا خانه وزندگی‌شان وصف‌ناپذیر دانست و گفت: زمانی که مردم در جریان تشییع شهدا قرار گرفتند، هیچ‌کس در خانه نمانده بود، میدان بزرگ حضرت امام خمینی (ره) اصفهان مملو از جمعیت شده بود، از زن، مرد، پیر، جوان، کودک، نوجوان و جوان در این میدان جمع بودند و یک‌صدا شعار "شهیدان زنده‌اند الله‌اکبر" را سر می‌دادند، آن روز مردم پیکر‌های شهدا را به دست گرفته و آن‌ها را در فاصله از میدان امام (ره) تا گلستان شهدا آن‌ها را تشییع کردند.

حماسه دلاوری‌ها و ازخودگذشتگی‌های مردم شهید پرور و ولایتمدار اصفهان در روز ۲۵ آبان سال ۶۱ با تشییع پیکر‌های گلگون کفن بیش از ۳۷۰ شهید عملیات محرم آنچنان عظیم و باشکوه بود که باعث شد تا این روز به روز "حماسه و ایثار" استان اصفهان نامگذاری شود.

548381

مطالب مرتبط