تغییرات بدن در چهل سالگی/ بخوانید

طبیعتا با بالاتر رفتن سن اتفاقات زیادی برای بدن خواهد افتاد، اگر از قبل با این اتفاقات آشنا باشید تحمل، پیشگیری و گذراندن این دوران برایتان راحت تر خواهد بود.
تصویر تغییرات بدن در چهل سالگی/ بخوانید

به گزارش سایت خبری پرسون، میان سالی دوره ای از زندگی است که در حدود چهل سالگی آغاز و در 60 سالگی به پایان می رسد. با شروع چهل سالگی به طور طبیعی در بدن تغییراتی ایجاد می شود که در ادامه این بخش از بمجله پرسون با تغییرات بدن بعد 40 سالگی آشنا می شوید. بر عکس باور برخی افراد چهل سالگی بحران نیست، سلامت جسم‌تان را در اولویت قرار دهید و از چهل ساله بودن‌تان لذت ببرید.

40 سالگی

صدای شما تغییر میکند

با افزایش سن تقریباً مانند هر قسمت دیگر بدن، تارهای صوتی نیز پیر می‌شوند، همچنین رباط ها و بافت های حمایت کننده از تارهای صوتی خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و انعطاف پذیری آنها و عملکرد ماهیچه ریوی کاهش می یابد و در نتیجه قدرت هوای خارج شده از ریه ها برای ایجاد صدا و در کنار آن توانایی کنترل حنجره کاهش پیدا می‌کند.

داد زدن

قورت دادن غذا کمی سخت می شود

با افزایش سن تغییرات فیزیولوژیک در عملکرد بلع ایجاد شده و مشکلاتی مانند مشکل در جویدن، ناتوانی در انتقال غذا به حلق، امکان وجود سرفه و خفگی در قبل‌ حین بعد از بلع، از دست دادن آب بدن، سوء تغذیه و... بروز می‌یابند.

موهایتان سفیدتر می شود

سفید شدن موهای سر یکی از نشانه‌های افزایش سن و یک امر کاملا طبیعی است زیرا با افزایش سن، موها رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند.

متوجه ضعیف شدن چشمانتان می شوید

پیر چشمی روند طبیعی افزایش سن بوده و معمولا بعد از 40 سالگی علائم آن شروع می‌شود. پیرچشمی به دلیل کاهش انعطاف‌پذیری عدسی چشم اتفاق می افتد و شما در مشاهده اجسام نزدیک، خواندن حروف کوچک و... دچار مشکل خواهید شد.

کم کم احساس سنگینی گوش می کنید

با افزایش سن از قدرت شنوایی کاسته می شود، با گذر زمان، سلول‌های صوتی و عصبی در گوش درونی ممکن است آسیب ببینند یا کارایی خود را از دست بدهند.

شنوایی

دردهای در قسمت پشت خود حس می کنید

دردهای استخوان‌ها و ستون فقرات از شایعترین دردها بعد از چهل سالگی می باشند، رایج ترین علت این‌گونه دردها، آرتروز،پوکی استخوان، دیسک و ضربه‌ها به ناحیه مهره‌ها و کمر است.

لثه ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند

شکلات لثه ممکن است در هر شخصی و در هر سنی اتفاق بیفتند، اما با بالا رفتن سن احتمال ابتلای شما به بیماری لثه به طور قابل توجهی افزایش می یابد پس در این زمان، باید بیشتر از هر وقت دیگری مراقبت های دندانپزشکی را جدی بگیرید.

اعصابتان مثل قبل قوی نیست

با افزایش سن مغز و سیستم عصبی مرکزی نیز طی روند پیری فرسوده می شوند و فرد دچار بیماری های عصبی و اختلالات روانی می شود.

حجم عضلاتتان کمتر شده

به مرور زمان و با افزایش سن، حجم و قدرت عضلات کاهش می یابد و با تضعیف عضلات، اندام های داخلی بدن و به ویژه استخوان ها آسیب پذیر می شوند و این امر علاوه بر کاهش توانایی و قدرت انجام فعالیت های روزانه، احتمال شکستگی استخوان ها را نیز پس از زمین خوردن افزایش می دهد.

باید بیشتر مراقب استخوان های خود باشید

با افزایش سن به‌ تدریج تراکم استخوان‌ها کم می‌شود و به همین دلیل نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرند، به همین دلیل مراقبت از استخوان ها بعد از چهل سالگی الزامیست.

استخوان

کبدتان قدرت قبل را ندارد

کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که پاکسازی بدن از سموم و متابولیت‌های موجود در خون، کمک به هضم غذا، ذخیره کردن گلوکز، تولید برخی هورمون‌ها و... را بر عهده دارد. با افزایش سن ممکن است کبد شما مانند قبل عملکرد خوبی نداشته باشد.

بیشتر از قبل، نیمه شب از خواب بیدار می شوید

با افزایش سن الگوی خواب شما تغییر کرده و بیشتر از خواب می پرید و زمان کمتری را در خواب عمیق فرو می روید.

مه مغزی رایج تر می شود

مه مغزی با سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز و وضوح ذهنی مشخص می شود.. بالا رفتن سن ابتلا به مه مغزی را افزایش می دهد.

کمتر عرق می کنید

برخی از عوامل می توانند بر میزان عرق کردن فرد تأثیر بگذارند، با افزایش سن، غدد عرق کوچک می شوند و عرق کمتری تولید می کنند.

تحمل لاکتوز برایتان سخت تر می شود

عدم تحمل لاکتوز نوعی ناراحتی گوارشی است که با مصرف فرآورده‌های لبنی بروز می‌کند. با بالا رفتن سن، سطح آنزیم لاکتاز در بدن کاهش می‌یابد و در نتیجه هضم شیر و فرآورده‌های لبنی آن مختل می‌شود.

گوارشتان حساسیت بیشتری نشان میدهد

با افزایش سن اختلالات جدی در سیستم دستگاه گوارش بوجود می آید و بیماری هایی مانند ریفلاکس اسید یا یبوست افزایش میگردد.

احساس گرگرفتگی در شما طبیعی خواهد بود

تغییرات هورمونی به دلیل محرک‌های مختلف، عامل اصلی ایجاد گر گرفتگی است. زنان با افزایش سن به دلیل نوسانات ناگهانی و شدید هورمونی دچار گر گرفتگی می‌شوند. مردان نیز ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، سبک زندگی و برخی مشکلات سلامتی دچار گرگرفتگی شوند.

گرگفتگی

ریسک سرطان پروستات و سینه میتواند به شما نزدیک تر شود

با افزایش سن، ابتلا به سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان افزایش می یابد تا جایی که شایع‌ترین سرطان میان مردان بالای 50 سال پروستات است.سرطان سینه در زنان نیز می‌تواند در هر سنی اتفاق بیافتد، اما هر چه سن بالاتر می‌رود احتمال ابتلا به آن هم افزایش پیدا می‌کند.

انعطاف پوست و کلاژن سازی آن کمتر می شود

هم‌زمان بالا رفتن سن،لایه بیرونی پوست (اپیدرم) نازک میشود،تعداد سلول های رنگدانه حاوی (ملانوسیت) کاهش می یابند، در نتیجه پوست شما نازک تر، شکننده تر شده و لایه چربی زیر پوستی محافظ کم میشود.

هورمون هایتان تعادل قبل را ندارند

هورمون ها فرستنده های شیمیایی تولید شده توسط بدن هستند که به سلول ها فرمان می دهند که چه کاری باید انجام دهند و همچنین وظیفه تعدیل و تنظیم عملکرد کلیه اندام های بدن، و کنترل سایر سیستم های پیچیده بدن را بر عهده دارند.به موازات افزایش سن، سطح هورمون های داخلی بدن کاهش پیدا می کند.

کنترل ادرار برایتان کمی سخت می شود

تغییر سن و بالا رفتن سن، سبب کاهش قدرت عضلات مثانه و مجرای ادرار شده و میزان ذخیره‌ی ادرار در مثانه را پایین می‌آورد و احتمال بی اختیاری را افزایش می‌دهد.

منبع: نمناک

547945