می گویند ۵ میلیون افغانستانی در ایران هستند اما رقم بیش از این است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه طرح ساماندهی اتباع خارجی باعث کاهش آسیب‌های امنیتی اتباع می‌شود، گفت: احتمالا ما شاهد طرد از مرز تعداد زیادی از اتباع خواهیم بود، کما اینکه تا کنون نیز بسیاری از مهاجرین طرد شده‌اند‌.
تصویر می گویند ۵ میلیون افغانستانی در ایران هستند اما رقم بیش از این است

به گزارش سایت خبری پرسون، فداحسین مالکی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص تشکیل سازمان ملی مهاجرت، اظهار کرد: ایران کشوری مهاجرپذیر است و اکنون پس از چهار دهه دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که ساختار فعلی پاسخگوی حل مشکلات مربوط به مهاجرین‌ نیست؛ از جمله اینکه تا کنون بین نهادهایی از جمله وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و... برای ساماندهی وضعیت اتباع انسجام وجود نداشت‌.

وی با بیان اینکه وجود جمعیت مهاجر در کشور می‌تواند هم تهدید باشد و هم فرصت، افزود: ما از فرصت‌ها کم استفاده کرده‌ایم. مثلا ممکن است برخی مهاجرین توان و ظرفیت اقتصادی داشته باشند و بتوانند در کشور سرمایه‌گذاری کنند، یا وجود مهاجرین نخبه‌ای که می‌توانند ظرفیت علمی خود را در اختیار کشور ما قرار دهند، اما به دلیل نبود قوانین دقیق، بلاتکلیف اند‌.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به افزایش مهاجرت مردم افغانستان به ایران پس از روی کار آمدن طالبان، عنوان کرد: با قوانین فعلی، سروسامان دادن این افراد به خوبی انجام نمی‌شود‌‌ و تهدیداتی را در پی دارد. در حقیقت ما به دنبال این هستیم که ضمن ایجاد اشراف اطلاعاتی بر مهاجرین و تعیین سازوکارهایی که مانع از ورود هر کسی به کشور می‌شود، بین دستگاه‌های ذی‌ربط انسجام ایجاد کنیم‌‌. هدف ما تبدیل تهدید اتباع به فرصت است؛ کاری که تا کنون و در قالب اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین محقق نشده است.

مالکی بیان کرد: دولت چند ماه پیش به دلیل عجله‌ای که برای ساماندهی اتباع داشت، بدون مصوبه مجلس اقدام به تاسیس سازمان ملی مهاجرت کرد که یک سری اقدامات را انجام می‌دهد، اما وقتی وجود این سازمان تبدیل به قانون شود، ساختارش دقیق‌تر و منسجم‌تر می‌شود. البته نظر برخی این بود که سازمان ملی مهاجرت زیر نظر ریاست جمهوری باشد، اما نظر نهایی این شد که این سازمان زیر نظر وزارت کشور فعالیت کند. بر این اساس اداره‌کل امور اتباع که سال‌هاست فعالیت دارد، به سازمان ملی مهاجرت ارتقا می‌یابد که خود دارای چند اداره‌کل است.

وی در خصوص تعداد اتباع خارجی ساکن در ایران، با بیان اینکه بسیاری از آمارهایی که در این خصوص از سمت افراد مختلف مطرح می‌شود، واقعیت ندارد، گفت: در خصوص اتباع افغان، بر اساس چیزی که وزارت کشور اعلام کرده است ۵ میلیون تبعه افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که به نظر من احتمالا بیش از این باشد‌. در مورد کل اتباع ساکن در ایران، رقم دقیقی ندارم اما اعدادی مانند ۱۵ میلیون نفر که اخیرا از سمت یکی از نمایندگان اعلام شد، دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در خصوص آمار روزافزون اتباع ساکن در ایران که باعث ایجاد برخی نگرانی‌ها شده است، اظهار کرد: ما از مدت‌ها قبل با پیشنهاد وزارت کشور، طرح ساماندهی اتباع را در کمیسیون امنیت ملی طراحی و بررسی کردیم. بر این اساس تمام اتباع باید کد داشته باشند تا قابل شناسایی شوند. همچنین تعداد نخبگان و سرمایه‌گذارانی که وارد ایران می‌شوند نیز مشخص می‌گردد و بر مبنای این موارد، موافقت یا مخالفت با اقامت اتباع انجام می‌شود‌.

مالکی با بیان اینکه همچین اجرای این طرح باعث کاهش آسیب‌های امنیتی اتباع می‌شود، اضافه کرد: افرادی که خارج از استانداردهای این طرح قرار گیرند، از مرزها طرد می‌شوند. لذا احتمالا ما شاهد طرد از مرز تعداد زیادی از اتباع خواهیم بود، کما اینکه تاکنون نیز بسیاری از مهاجرین طرد شده‌اند‌.

منبع: انتخاب

547071