آذربایجان‌غربی جزو استانهای پیشرو در توسعه فیبر نوری است

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان‌غربی جزو استانهای پیشروی کشور در توسعه فیبرنوری است.
تصویر آذربایجان‌غربی جزو استانهای پیشرو در توسعه فیبر نوری است

به گزارش سایت خبری پرسون، چنگیز نوری ۱۳ آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: ظرفیت سازی فیبر نوری نزدیک به ۱۱ هزار کیلومتر در استان انجام شده و بیش از ۱۱هزار و ۳۰۰ مشترک اختصاصی ftth داریم.

وی با بیان اینکه در راستای تفاهمنامه اجرای پروژه "نجما" جهت توسعه فیبر نوری در استان، فاز اول خوی و ارومیه و مهاباد به بهره‌برداری رسیده است، افزود: اجرای این طرح در شهرستانهای دیگر استان نیز در حال اتمام و یا در حال اجراست.

نوری تصریح کرد: طی دو سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر فیبر بین شهری بین ارومیه، سلماس‌، خوی، نقده و اشنویه برای تکمیل پایداری شبکه ارتباطات استان انجام شده است که طبق برنامه ریزی انجام شده درصددیم، ۲۰۰۰ کیلومتر توسعه فیبر که از دی ماه سال گذشته آغاز شده است، تا پایان سال آینده به اتمام برسد.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه شهرکهای صنعتی استان از ظرفیت فیبر نوری بهره مند می‌شوند، گفت: شهرک‌های صنعتی خوی، فاز یک، شهرک صنعتی فاز یک ارومیه، میاندوآب، مهاباد و نقده به طور کامل فیبرکشی شده و آماده بهره‌برداری هستند.

وی ادامه داد: برای پایداری شبکه و بهره‌مندی واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی از زیرساختهای فیبر نوری، مطالعات اجرای این شبکه در شهرک صنعتی سلماس و فاز اول شهرک فاز سه ارومیه با برآورد بیش از ۲۰ میلیارد تومان اتمام و در مرحله عقد تفاهم نامه برای اجرا هستیم.

وی با بیان اینکه متناسب با منابع و براساس نیاز، ظرفیت سازی برای اجرایرفیبر نوری در باقی شهرکهای صنعتی انجام می‌شود، ادامه داد: پیش بینی می شود حدود ۱۰۰ کیلومتر در شهرک صنعتی فاز سه ارومیه ظرفیت‌سازی فیبرنوری‌ انجام شود.

نوری اظهار کرد: ۲۸۵ کیلومتر توسعه فیبر روستایی با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیارد تومان از محل توسعه مناطق محروم برای ایجاد زیرساخت لازم جهت واگذاری سرویس‌های باند پهن شبکه ارتباطات در استان در دست اجراست و در پایان سال جاری، استان در شاخص برخورداری روستایی از میانگین کشوری پیش خواهد افتاد.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان غربی با اشاره به آغاز اجرای ۵G در ۳۰ نقطه شهری افزود: ۷۹ سایت نسل ۴.۵ در استان راه اندازی شده است.

منبع: مهر

546897