آغاز مرمت خانه تاریخی صدر جهرمی در شیراز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از آغاز مرمت خانه صدر جهرمی در شیراز خبر داد.
تصویر آغاز مرمت خانه تاریخی صدر جهرمی در شیراز

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، سیدمؤید محسن‌نژاد امروز، ۹ آبان با اعلام این خبر گفت: مرمت خانه تاریخی صدر جهرمی در شیراز با اختصاص مبلغ بیش از ۲۷۰ میلیون تومان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: در این پروژه، مرمت سقف و تعمیرات اساسی بخش‌های چوبی و بخش‌هایی از اتاق شاه‌نشین ضلع جنوبی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: خانه صدر جهرمی طبق الگوی معماری خانه‌های قدیمی دوره قاجار، دارای یک حیاط مرکزی است. در سه طرف حیاط ساختمان مسکونی و در ضلع شرقی مطبخ خانه قرار دارد و از این قسمت یک ورودی به حیاط کوچک پشتی وجود دارد که فاقد تزئینات معماری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: در ضلع جنوبی که ورودی بنا در آن قرار دارد، شاه نشین ستون دار سنگی و تالار آیینه واقع شده است، فضای داخلی شاه نشین دارای نقوش گچ بری برجسته با تقلید از نقش برجسته‌های تخت جمشید تزیین و درهای به کار رفته در شاه نشین و تالار آیینه به صورت معرق کاری ساده تزیین شده است.

محسن‌نژاد تصریح کرد: خانه تاریخی صدر جهرمی با شماره ثبتی ۲۲۷۷ در اسفند سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

546276