شعار «کارت مهر، کارت زندگی» در حال تحقق است

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: شعار «کارت مهر، کارت زندگی» با تلاش همه کارکنان و مدیران در حال تحقق است. اکنون ۱۸۰۰ دستگاه در چارچوب طرح مهریار، حقوق و مزایای کارکنان خود را از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت می‌کنند و این یعنی در حال گسترش چتر قرض‌الحسنه هستیم.
تصویر شعار «کارت مهر، کارت زندگی» در حال تحقق است

به گزارش سایت خبری پرسون، با هدف بررسی عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا این برهه از سال جاری و هم‌افزایی بیشتر بین ستاد مرکزی و مدیریت شعب بانک در استان‌ها برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده، مجمع صف و ستاد سه ماهه تابستان ۱۴۰۲ برگزار شد.

دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این جلسه اظهار داشت: چند عامل باعث افزایش رزق می‌شود که نخستین آن خوش‌اخلاقی است. خوش‌رویی و خوش‌اخلاقی باعث گسترش اقبال مردم به فرد می‌شود. مورد دیگر این است که باید نسبت به خانواده خود سهل‌گیر بود. خسّت به خرج دادن باعث افزایش رزق فرد نمی‌شود.

وی ادامه داد: رزق را صبح هر روز می‌دهند؛ در نتیجه فردی که تنبل است، نمی‌تواند رزق زیادی به دست آورد. مهم است که مرکز نوآوری، اداره کل بازاریابی و سایر اداراتی که فرآیندها را ایجاد می‌کنند، سعی کنند در شبکه بانکی اول باشند. افزایش سقف وام قرض‌الحسنه که به‌تازگی برای سایر بانک‌ها نیز مصوب شد، بر اساس تلاش‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود و نخستین بار برای بانک‌های قرض‌الحسنه به تصویب رسید.

تجارب شعب بانک به اشتراک گذاشته شود

شمسی‌نژاد خاطرنشان ساخت: در زندگی کاری و شخصی خود نواقصی داریم. باید از آن‌ها درس بگیریم و استغفار کنیم تا رزق فردی و رزق سازمان ما افزایش یابد. در این جلسه رؤسای شعب برتر بانک نیز حضور دارند که حتماً دلایل موفقیت خود را مطرح می‌کنند تا مورد استفاده سایر استان‌ها و شعب نیز قرار گیرد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: هنگامی که سقف وام قرض‌الحسنه در بانک‌های قرض‌الحسنه ۵۰۰ میلیون ریال بود، این سقف برای وام قرض‌الحسنه سایر بانک‌ها نیز وجود داشت. در آن زمان نیز بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رشد بالایی داشت. پس نباید نگران همسان شدن مجدد سقف وام قرض‌الحسنه در بین بانک‌ها باشیم. اکنون رقابت شدیدتر شده و قطعاً تحرکات و خلاقیت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به ضرورت داشتن خلاقیت و نوآوری، اظهار داشت: یکی از کارشناسان اخیراً پیشنهاد کرد یک سامانه معسرین ایجاد شود تا اگر بانک به این نتیجه رسید که یک فرد در بازپرداخت وام قرض‌الحسنه مشکل دارد، از وجه التزام برداشت و بدهی وی پرداخت شود. این یک ابتکار جدید است که می‌توان اجرایی کردن آن را بررسی کرد.

شمسی‌نژاد گفت: ممکن است برخی رویه‌ها در آغاز برای یک یا چند شعبه اجرایی شود و اگر نتیجه آن مثبت بود، به کل شعب تعمیم یابد. می‌توان از جزء به کل رسید و علتی ندارد که همه موارد از ستاد به استان‌ها و شعب تسری یابد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأکید کرد: انتظار من و هیأت مدیره این است که استان‌ها و شعب ابتکار عمل داشته باشند و موارد مختلف را به اطلاع ما برسانند تا اگر نتیجه مثبت داشته، آن را به سایر شعب نیز تعمیم دهیم.

وی با بیان اینکه سهم از نقدینگی بسیار مهم است، گفت: باید در برنامه عملیاتی به‌ عنوان یکی از شاخص‌های امتیازی هر استان محسوب شود. مدیریت شعب یک استان که بیش از ۱۰ درصد منابع استان خود را جذب کرده، یعنی پرتلاش و پرتوان عمل کرده است. مدیریت شعب بانک در استان‌ها باید به سهمی که برایشان تعیین شده از منابع استان خود دست یابند. برای استان‌های متوسط ما سهم نقدینگی کمتر از ۵ درصد قابل قبول نیست.

نهادهای متولی اقتصاد کشور، نگرش ویژه‌ای به قرض‌الحسنه دارند

شمسی‌نژاد ادامه داد: اگر ۵ اقدام را بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم، حتماً سرعت رشد منابع بانک افزایش خواهد یافت. نخست اینکه باید بدانیم بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نگاه ویژه‌ای به قرض‌الحسنه دارند. کارگروهی در وزارت اقتصاد تشکیل شده و بانک مرکزی نیز درباره قرض‌الحسنه رویکرد مثبتی دارد. نیاز است برخی مجوزها همچون ضمانت‌نامه خرد را از بانک مرکزی دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: این نگرش ویژه منتج به قوانین جدید درباره بانک‌های قرض‌الحسنه و تغییر اساسنامه آن‌ها شده است. حفظ و تثبیت نگاه مثبت مقام‌های ناظر به مسئله قرض‌الحسنه، وظیفه بنده و سایر اعضای هیأت مدیره است.

شمسی‌نژاد افزود: موضوع بعدی رشد علمی و مطالعاتی است. با علم و توسعه پیشرفت می‌کنیم و می‌توانیم طرح‌های جدید ارائه کنیم. لازم است همه ما از مطالعات جدید در حوزه قرض‌الحسنه در بانکداری خرد استفاده کنیم. این نگاه توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله مالی، فناوری اطلاعات، نظارت و... باید جاری شود. لازم است به رشد علمی بها دهیم، زیرا راه رشد بانک از این مسیر می‌گذرد.

وی با تأکید بر اهمیت تجربه مشتری، بیان کرد: مورد سوم مربوط به تجربه مشتری و حوزه فناوری اطلاعات است. تجربه مشتری در رابطه با استفاده از خدمات غیرحضوری اهمیت بالایی دارد. اگر یک مشتری تجربه مطلوبی از این خدمات داشته باشد، وفاداری وی به بانک افزایش می‌یابد. کارهای خوبی در این بخش انجام شده و تحولات دیگری نیز در حال انجام است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: لازم است محصولات بانک در کیوبانک رشد یابد و همه مشتریان درباره آن صحبت کنند و از خدمات متنوعش بهره ببرند. لازم است ادارات کل بانک تحول‌گرا باشند و به مدیریت ارشد بانک پیشنهاد دهند.

شعار «کارت مهر، کارت زندگی» در حال تحقق است

وی ادامه داد: مورد چهارم این است که قرض‌الحسنه محور زندگی مردم باشد. شعار «کارت مهر، کارت زندگی» با تلاش همه کارکنان و مدیران در حال تحقق است. اکنون ۱۸۰۰ دستگاه در چارچوب طرح مهریار، حقوق و مزایای کارکنان خود را از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت می‌کنند و این یعنی در حال گسترش چتر قرض‌الحسنه هستیم.

شمسی‌نژاد خاطرنشان ساخت: فعال کردن مجدد مشتریان غیرفعال موجب رشد چشمگیر منابع بانک خواهد شد. این موضوعی است که باید توسط استان‌های مختلف پیگیری شود. با پوشش دادن نیازهای گسترده افراد، می‌توان به این هدف دست یافت. بازاریابی تخصصی باید صورت گیرد و در حوزه‌های مختلف وارد شویم. طراحی محصولات جدید نیز از سوی مرکز نوآوری اهمیت زیادی در این بخش دارد.

وی اظهار داشت: مورد پنجم نیز به فرهنگ قرض‌الحسنه برمی گردد. هنگامی بانک موفق می‌شود که بیش از همیشه با فرهنگ قرض‌الحسنه گره بخورد. قرض‌الحسنه با موضوعات اجتماعی سروکار دارد. نذر علمی یکی از پروژه‌هایی بود که بانک در این بخش اجرا کرد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در همین رابطه افزود: باید پیوند قرض‌الحسنه با وقف بررسی و مدل‌هایی در این رابطه تعریف شود. اگر قرض‌الحسنه با توسعه فعالیت‌های اجتماعی مردم گره بخورد، این بانک به اهداف خود دست خواهد یافت و موفق می‌شود. ما نیازمند یک شبکه اجتماعی در این حوزه هستیم. در این شبکه نه فقط درباره وام، بلکه لازم است درباره ابعاد مختلف زندگی تعامل برقرار شود.

وی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گزارش‌های ارزیابی بسیاری از بانک‌ها به‌عنوان یک نمونه موفق مورد بررسی قرار می‌گیرد. شاخص‌های عملکردی ما را تحلیل می‌کنند و این باعث افتخار ماست. امیدوارم تا پایان سال نیز به اهداف تعیین شده دست یابیم.

منبع: بانک قرض الحسنه مهر ایران

546105